Ingen bas i BMW E36 Coupe.

djstiv
12 februari 2012 · 98 Inlägg

Shit 2st 6", går det att göras om till en port? Då jag redan har ett hål i hatthyllan, annars får jag väl klä om hatthyllan och göra två nya hål i den tongue

50 liter netto, dvs utan magneten?


Tack så länge smile

Drönirettab
12 februari 2012 · 21 761 Inlägg

djstiv skrev:
Shit 2st 6", går det att göras om till en port? Då jag redan har ett hål i hatthyllan, annars får jag väl klä om hatthyllan och göra två nya hål i den tongue

50 liter netto, dvs utan magneten?


Tack så länge smile

Netto innebär att du får lägga till plats för basen, stämmer. Du kan använda 1 st 8" avloppsrör istället för 2 st 6" rör, visserligen har 2 st 6" rör större area men det bör räcka till. Det 8" rör jag har mätt (orange) är 191 mm i innerdiameter, men ytterdiametern vet jag inte. smile

Hur stort hål har du i hatthyllan?

djstiv
12 februari 2012 · 98 Inlägg

Vilka svåra frågor du ställer mig wink Om minnet återigen inte fallerar så ska det vara 4". Det jobbiga är att det inte går att göra större(om jag inte modifierar platsen, för det blir för nära sätet).
Så jag får nog plugga igen det hålet och trycka upp två 6". Men om jag nu bygger en trekammarlåda så kommer dom ju komma relativt nära varandra?
Eller ska jag använda mig av böjda rör kanske?

Sitter även och räknar på hur stor låda jag kan ha i bagaget, dock så är det lite problem med måtten, måste ta mig en sväng till bilen imorgon och mäta så jag vet vad jag kan spela på.

Drönirettab
12 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Lådan blir ganska stor, så mycket kan jag säga. Med dubbla 6"portar kommer portarna nära varandra om man gör lådan som en "vanlig" trekammars, men det går ju att designa på olika sätt. Ett exempel är så här:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/902646_phvzdi.jpg

djstiv
12 februari 2012 · 98 Inlägg

Gud vad du plockar skygglappar från mig, tack igen wink

Nöjer mig med svar för idag och får helt enkelt mäta bagaget imorgon, tackar wink

djstiv
13 februari 2012 · 98 Inlägg

Ok, då har jag vart och mätt. Bagaget var mindre än vad jag kommer ihåg.
På bredden så får jag in 80cm, och 40cm i höjd. Djupet om jag fyller från ryggstöd till längst bak är 70cm. Det blir ganska exakt vad jag behöver enligt dina litermått.

Hur mycket påverkar det i prestanda och basljud om jag skulle skala ner liter-antalet...säg 40L totalt på hela lådan?
Katastrof? Minimala förändringar? Eller måste jag använda hela bagageutrymmet för lådan? :S

Drönirettab
13 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Det går att göra lådan mindre, verkningsgraden sjunker litegrann och den djupare basen kan påverkas också. Har räknat om:

Sluten kammare: 40 liter netto (per bas), dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 70 liter netto, ingen dämpmatta.
Port: 1 st 8" rör (191 mm innerdiameter) som är 18 cm långt.

Det här förslaget är ca 40 liter mindre totalt, men låddjupet blir ändå uppåt 65 cm (räknat på 22 mm material) när alla saker sitter i lådan. Fast kollar man exempelvis Kickers egna förslag till basreflex så är det helt enkelt hyfsat stora lådor till dessa basar, det kommer man inte ifrån. smile

Senast redigerat av Drönirettab (13 februari 2012)

djstiv
13 februari 2012 · 98 Inlägg

Jag får, även om jag inte vill, offra hela bagaget till baslåda och hoppas att det låter därefter wink

djstiv
17 maj 2012 · 98 Inlägg

Det blev såhär;
Sluten kammare: 40 liter netto (per bas), dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 70 liter netto, ingen dämpmatta.

Så ska jag köra med två 6" portar, har du kanske något bra mått på dom? smile


Och en fråga till, vet du vad elementen har för slaglängd som max? Så dom inte slår i porten...

Drönirettab
17 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Har du 2 st 6" portar så ska rören vara 21 cm långa, sedan sätts trattar i båda ändar. Basarnas maximala konrörelse vet jag inte, däremot är Xmax ca 16 mm enligt information på Kickers hemsida. smile

Winterdrift
17 maj 2012 · 365 Inlägg

Håll noga koll på höjden, gör gärna en provlåda i wellpapp å se så du får in den :p

Den biten missade jag i min e36 coupé ja hade, vilket slutade med att riva ur baksätet å plocka bort plastpanelen i ovankant bakom ryggstödet där man finner en lång panelskarv, som i sig fick vikas upp med rörtång för att få in lådan.
Lite tänkvärt sådär smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
djstiv
17 maj 2012 · 98 Inlägg

xMax menas med?


Winterdrift: Jo jag vet, men det blev samma historia för mig också wink

Drönirettab
17 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Xmax kan definieras på lite olika sätt, men den vanligaste definitionen är "talspolens linjära rörelse åt ett håll" och ftersom konen sitter ovanpå talspolen så rör sig konen lika mycket. I ditt fall betyder det att när konen rör sig ca 16 mm åt ena hållet så ska talspolen fortfarande ha bra kontroll i sin rörelse, vilket ger ljud utan speciellt märkbar distorsion ("bra" ljud alltså). smile

Talspolen kan också röra sig mer än 16 mm, men då tappar den kontrollen och vid alltför stor rörelse kan den rent mekaniskt slå i botten inuti magneten. Då har den nått den maximala mekaniska rörelsen (Xmech) och riskerar att gå sönder.

djstiv
18 maj 2012 · 98 Inlägg

Ok, så det finns inga specs på vad den bottnar då? För jag vill försäkra mig att den inte kan slå i porten(inte för att jag siktar på att spela med dist, men det kanske händer) så inte hela elementet slår sönder porten/sig själv...

Drönirettab
18 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Man kan nog räkna med att konen inte borde röra sig mer än kanske 5 cm, tvivlar på den kan röra sig mer. smile

netmatte
18 maj 2012 · 97 Inlägg

bra tråd sitter med o fönderae på hur man ska bygga i min cupe. har med kicker L7 12 basar. hoppas du blir nöjd med ljudet. lägg upp en bild sen när du är klar smile

BMW 320d e91 "e91" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang