Volvo 142. Blinkers, tankmätare och tempmätare slutade fungera. Plus batterilampa lyser.

fille_142
10 april 2012 · 269 Inlägg

blinkersna , tankmätaren och tempmätaren slutade funka när ja var ute o körde en dag hmm och om man precis har startat bilen o så gasar man på lite så går voltmätaren upp men amp lampan börjar lysa då hmm har ni nån aning om vad de kan vara för fel ?? smile

Senast redigerat av Dieselsmurfen (10 april 2012)

Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
Drönirettab
11 april 2012 · 21 761 Inlägg

Mät på generatorn vilken spänning det är när du varvar upp motorn litegrann och AMP fortfarande lyser. Kolla även hur kablarna mellan generator och det externa laddrelät ser ut, risken finns att de har söndertorkade kabelhöljen och dessutom har dålig kontakt. smile

Nu är jag inte helt säker på säkringsplaceringen i din bil, men kika så att säkring nr 4 (5 A) är hel. Enligt ett elschema till 140 så går den säkringen till blinkers, diverse kontrollampor och tank+bensinmätaren.

Stagmo
8 maj 2012 · 127 Inlägg

fille_142 skrev:
blinkersna , tankmätaren och tempmätaren slutade funka när ja var ute o körde en dag hmm och om man precis har startat bilen o så gasar man på lite så går voltmätaren upp men amp lampan börjar lysa då hmm har ni nån aning om vad de kan vara för fel ?? smile

Jag har också problem med blinkersna. Blinkar åt nått håll så börjar AMP lampan lysa och så stannar tank och temp mätarna. men varningsblinkersen fungerar. så vet ej vad problemet är? smile

fille_142
21 maj 2012 · 269 Inlägg

allse skrev:

fille_142 skrev:
blinkersna , tankmätaren och tempmätaren slutade funka när ja var ute o körde en dag hmm och om man precis har startat bilen o så gasar man på lite så går voltmätaren upp men amp lampan börjar lysa då hmm har ni nån aning om vad de kan vara för fel ?? smile

Jag har också problem med blinkersna. Blinkar åt nått håll så börjar AMP lampan lysa och så stannar tank och temp mätarna. men varningsblinkersen fungerar. så vet ej vad problemet är? smile

ofan, ja lyckades lösa mitt problem, ja hade massa mätare inkopplade och sen när ja testa ta bort alla mätare o sladdarna till dem , så funkade allt som vanligt igen , så nu har ja bara en varvmätare inkopplad smile

Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang