Hur i hela fridens namn mäter man en fälg?

rofl
27 april 2008 · 313 Inlägg

Ja du, nu har ja en stor fråga, hur mäter man en fälg? I tum fattar jag med, men HUR. Ja gick nämligen ut med en tumstock och tänkte måtta mina nuvarande fälgar, för att sedan så hur mycket större dom hade blivit med nya. Men mitt experiment sprack, å jag föundrades mycket över att jag redan nu hade 19" fälgar som va 8" breda. Coolt.

Jag mätte från ena fälgkanten till den andra. från topp till bott.

hur gör man nu då?

Tack för svar.

Senast redigerat av mrdanjel (27 april 2008)

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig
rofl
27 april 2008 · 313 Inlägg

Haaow:d?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig
Masterworks
27 april 2008 ·

Du mäter där däcket sitter på fälgen!

rofl
27 april 2008 · 313 Inlägg

då har jag 18 å en halv tums fälgar då? För det talade tumstocken om för mig.

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig
Hmm.
27 april 2008 ·

http://www.nordicaudi.com/index.php?url … m&var=

Alltså, säger din tumstock det, så är det väl sant, lite konstigt att det inte är heltal bara, 18" eller 19"...

Senast redigerat av Hmm. (27 april 2008)

rofl
27 april 2008 · 313 Inlägg

Hmm. skrev:
http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1249/a1249.htm&var=

Alltså, säger din tumstock det, så är det väl sant, lite konstigt att det inte är heltal bara, 18" eller 19"...

hm, aa fast nu mätte ja ju bara där jag ser att däcket tar i fälgen, däcket går ju in där å ännu mer mot mittpunkten längre in, fast där kan jag ju inte mäta`?

Knepigt är det iaf, tack för sidan, den lärde mig lite smile

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig
LAE
29 april 2008 · 121 Inlägg

mrdanjel skriver "Hur mycket större dom blivit med nya?"

Jag kan inte förstå din fråga, fälgar som kan växa?
Är man osäker vilken diameter en fälg har som sitter på en bil, ja då är väl det naurliga att titta på däckets dimension, det står på alla däck. Ex. 225-40-18, 225= bredd i mm, 40= 40-profil (däckhöjden är 40% av bredden) och till sist 18= fälgens diameter i tum, som då endast passar på ett däck med samma tum. Har man en lös fälg utan däck står det oftast diameter och bredd stansat på fälgens insida. Hittar man inte detta kan man mäta med en tumstock.

Opel Vivaro (2007)
MilleN
29 april 2008 · 9 108 Inlägg

Som sagt, kolla på däcket, står det 18 så är det 18 wink

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
29 april 2008 · 1 781 Inlägg

LAE skrev:
mrdanjel skriver "Hur mycket större dom blivit med nya?"

Jag kan inte förstå din fråga, fälgar som kan växa?
Är man osäker vilken diameter en fälg har som sitter på en bil, ja då är väl det naurliga att titta på däckets dimension, det står på alla däck. Ex. 225-40-18, 225= bredd i mm, 40= 40-profil (däckhöjden är 40% av bredden) och till sist 18= fälgens diameter i tum, som då endast passar på ett däck med samma tum. Har man en lös fälg utan däck står det oftast diameter och bredd stansat på fälgens insida. Hittar man inte detta kan man mäta med en tumstock.

där har du faktiskt lite fel i det du säger .. det är inte diametern man pratar om när man talar om när man partar fälgstorlekar utan när det står R18 menas detta med Radien.

Radien*2 = diametern. 1" = 2,54cm

Radien mäts från centrum på fälgen ut till fälgkanten.

Team Insane Racing
Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 april 2008 · 834 Inlägg

Malm3n skrev:

LAE skrev:
mrdanjel skriver "Hur mycket större dom blivit med nya?"

Jag kan inte förstå din fråga, fälgar som kan växa?
Är man osäker vilken diameter en fälg har som sitter på en bil, ja då är väl det naurliga att titta på däckets dimension, det står på alla däck. Ex. 225-40-18, 225= bredd i mm, 40= 40-profil (däckhöjden är 40% av bredden) och till sist 18= fälgens diameter i tum, som då endast passar på ett däck med samma tum. Har man en lös fälg utan däck står det oftast diameter och bredd stansat på fälgens insida. Hittar man inte detta kan man mäta med en tumstock.

där har du faktiskt lite fel i det du säger .. det är inte diametern man pratar om när man talar om när man partar fälgstorlekar utan när det står R18 menas detta med Radien.

Radien*2 = diametern. 1" = 2,54cm

Radien mäts från centrum på fälgen ut till fälgkanten.

Själv hade jag för mig att R var en hastighetsangivelse altså maxhastigheten för det däcket. Man ser ju på vissa andra däck att det står zr osv.

shogun
29 april 2008 · 2 117 Inlägg

Varsågoda. Detta borde reda ut alla frågor på ett enkelt sätt wink
Specad fälgbredd resp specad fälgdiameter mäts inuti fälgen i det angivna hörnet, bead seat
(alltså inte fälgens ytterdiameter eller dess maximala yttre bredd)


http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img442a55dbe09e9.jpg

Senast redigerat av shogun (29 april 2008)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
LAE
29 april 2008 · 121 Inlägg

Tack shogun för att du klargör det hela med din ritning och jag hoppas alla förstår.
Det som anges är alltså diametern inte radien.
En radie på 18 tum blir 36 tum i diameter, nu talar vi däck till traktorer och truckar.

Opel Vivaro (2007)
mrfillefjong
29 april 2008 · 70 Inlägg

Dom olika koderna

Hastighetsklasser
Bokstavsbeteckning för max hastighet

F 80 km/tim G 90 km/tim J 100 km/tim  K 110 km/tim  L 120 km/tim  M 130 km/tim 
N 140 km/tim P 150 km/tim  Q 160 km/tim  R 170 km/tim  S 180 km/tim  T 190 km/tim 
H 210 km/tim V 240 km/tim Z över 240 km/tim W 270 km/tim Y 300 km/tim

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
FireTraXX DFFL
29 april 2008 · 9 020 Inlägg

Man mäter väl på insidan av fälgen?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
JonasK -.-
1 maj 2008 · 383 Inlägg

FireTraXX skrev:
Man mäter väl på insidan av fälgen?

Man får väl ändå hoppas att fälgarna är skapligt symmetriska.
Har aldrig settt en fälg som har annan diameter på inner- och ytter-sida.
Spelar alltså ingen roll vilken sida man mäter på.

Senast redigerat av JonasK (1 maj 2008)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Masterworks
1 maj 2008 ·

Malm3n skrev:

LAE skrev:
mrdanjel skriver "Hur mycket större dom blivit med nya?"

Jag kan inte förstå din fråga, fälgar som kan växa?
Är man osäker vilken diameter en fälg har som sitter på en bil, ja då är väl det naurliga att titta på däckets dimension, det står på alla däck. Ex. 225-40-18, 225= bredd i mm, 40= 40-profil (däckhöjden är 40% av bredden) och till sist 18= fälgens diameter i tum, som då endast passar på ett däck med samma tum. Har man en lös fälg utan däck står det oftast diameter och bredd stansat på fälgens insida. Hittar man inte detta kan man mäta med en tumstock.

där har du faktiskt lite fel i det du säger .. det är inte diametern man pratar om när man talar om när man partar fälgstorlekar utan när det står R18 menas detta med Radien.

Radien*2 = diametern. 1" = 2,54cm

Radien mäts från centrum på fälgen ut till fälgkanten.

Hmm, vart har du fått det ifrån?
Skulle bli ganska höga hjul med din uträkning, 18" * 2 (radien) * 25,4 (tum i millimeter) = 914,4!

Mig veterligen så e en 18" fälg inte nästan 1 meter i diameter! roll

Alltså, det är totala diametern från insidan där däcksfoten liggerann på fälgen
som mäts, och R i detta fall betyder Radial då det står före diameter siffrorna,
typ 225/40R18!

arenwik
22 maj 2012 ·

shogun skrev:
Varsågoda. Detta borde reda ut alla frågor på ett enkelt sätt wink
Specad fälgbredd resp specad fälgdiameter mäts inuti fälgen i det angivna hörnet, bead seat
(alltså inte fälgens ytterdiameter eller dess maximala yttre bredd)


http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img442a55dbe09e9.jpg

Ska man mäta bredden på fälgen på insidan av däckbanan ? Alltså inte på utsidan av "kanterna" ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang