Hjälp, remotekabel orsakar problem

stderr
27 maj 2012 · 20 Inlägg

Så här ligger det till.

Jag lämnade in min bil på verkstad i måndags och då funkade allt normalt.

sen efter verkstadsbesöket så fungerade inte min sub

jag började felsöka men trodde att steget hade gått sönder
så jag provade det i en annan bil och det fungerade normalt

så då trodde jag att min sub hade gått sönder men lika väl där provade den i en annan bil och den spelade som den skulle.

sen trodde jag att det var stereons RCA som hade rykt men det visade sig också vara fel så jag plockade fram min multimeter och började mäta

är stereon avstängd så har jag ungefär 13 volt från batteriet till steget och så fort jag drar igång stereon så sjunker det till ca 5 volt

och det visade sig vara remote-kabeln från stereon som orsakar detta.

någon av er snälla människor som har varit med om det tidigare och löst det?

tack på förhand
stderr

Janneutanb
27 maj 2012 · 7 272 Inlägg

Du har en glassäkring till slutsteget va?
Den är förmodligen trasig men inte helt av.
När du försöker starta steget så agerar säkringen som en stooor strypning istället och därav får du knappt någon effekt till steget.

stderr
27 maj 2012 · 20 Inlägg

Brains skrev:
Du har en glassäkring till slutsteget va?
Den är förmodligen trasig men inte helt av.
När du försöker starta steget så agerar säkringen som en stooor strypning istället och därav får du knappt någon effekt till steget.

jo jag har en säkring på 80 ampere ca 20 cm från batteriet

men den kan ha alltså gått sönder?

Janneutanb
27 maj 2012 · 7 272 Inlägg

Jättevanligt problem att dom går "sönder" utan att det syns.
Då släpper dom knappt igenom någon ström sä därför har du full volt när den är av för multimetern behöver bara någon milliampere.
Sen när steget vill ha betydligt mer för att gå igång så kommer det inte genom tillräckligt för säkringen är kass och då sjunker volten drastiskt.

stderr
27 maj 2012 · 20 Inlägg

Brains skrev:
Jättevanligt problem att dom går "sönder" utan att det syns.
Då släpper dom knappt igenom någon ström sä därför har du full volt när den är av för multimetern behöver bara någon milliampere.
Sen när steget vill ha betydligt mer för att gå igång så kommer det inte genom tillräckligt för säkringen är kass och då sjunker volten drastiskt.

fan tack, bra att veta, gick och plockade ut säkringen nyligen, sen ser ju hel ut så
men jag ska prova att byta den smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang