3659
Sök

Högtalarbyte fram i en BMW E46, behöver hjälp med hur jag kopplar.

Freude am fahren
436 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Har köpt en begagnad inredning till min bil och har nu endast främre dörrsidor kvar att byta ut. I de nya dörrsidorna sitter det DLS Reference basar med tillhörande delningsfilter. Eftersom jag köpte endast inredningen fick jag inte med diskanterna som ju sitter fast i dörren. Men jag har ett par äldre DLS diskanter liggandes som jag tänkte använda mig av.

Jag har den enkla stereon med två element i dörrarna. Är det en kabel ut i dörren med hela frekvensområdet eller går det separata för diskant/bas mellanregister? Någon som har koll på vilken impedans som original grejorna har? DLS basarna är på 4 Ohm men tyvärr har jag ingen aning om vilken impedans diskanterna har, men de brukar väl vara avsedda att parallell kopplas eller? De är av den typen som har delningsfilter på kabeln.

Freude am fahren
436 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Okej, det verkar vara extremt ovanligt att folk byter högtalarelement i en BMW 3 serie? Har dock forskat en hel del på webben och original midbaselement verkar vara 2 Ohm, och då känns det ju inte så bra att stoppa dit 4 Ohm. Inte för att jag är rädd att förstöra slutsteget då man går åt det hållet, men steget kommer ju inte att leverera vad det skall och ljudnivån kommer ju att bli skev mellan fram och bak, vilket jag även hittat frågor om på andra forum från någon som gjort ett byte rakt av till 4 Ohm högtalare och nu ångrar sig.

Känns som bästa lösningen är att flytta över original midbasarna till de nya dörrpanelerna, eller se om jag kan hitta ett skräddarsytt utbytessystem som är bolt on. Vet att det finns att köpa i USA.

Sök