1903
Sök

Problem att mäta strömförbrukning Mercedes C-klass 1996

3 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Jag vill mäta hur mycket ström bilen drar när motor och allt är avstängt dvs i viloläge, vid nattparkering.

Jag har, på andra bilar, alltid mätt mellan batteriets pluspol och kabel dvs seriekopplat.

Nu går inte det, för när jag kopplar in multimetern slår ett relä till. Inga siffror visas på displayen.

Bilen, en MB C-klass har batteriet i kofferten. Framför batteriet sitter en box med säkringar samt ett relä med en 30A säkring på sig.  Det är detta relä som slår till (eller ifrån) när jag seriekopplar in multimetern.

Varför?

Och hur ska jag komma förbi detta dvs hur mäta strömförbrukningen?

604 Inlägg
29 maj 2012
Tångamperemeter.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

3 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Just nu har jag bara en multimeter.

Det måste finnas massor av mercaägare som försökt mäta strömåtgång och stött på samma problem?

Annan lösning än tångamperemeter?

330 Inlägg
29 maj 2012
Det är en ren gissning, men kanske fixar inte multimetern att leverera så mycket som systemen i bilen vill ha i uppstartsögonblicket. (När du sluter kretsen.)
Du kan inte klämma fast multimeterns ena proben på batterikontakten med ena tummen, och trycka den andra proben mot batteripolen, och därefter lyfta bort batterikontakten från batteriet? Då slipper du strömrusningen när systemet ska ha dagens första lunch, så att säga.

Jag kan självklart vara helt fel ute... Och tång-amperemeter är det enkla sättet.
B!

21 761 Inlägg
29 maj 2012
I nuläget är nog ovanstående förslag bäst att göra, dvs sätta multimeterns mätkablar på plats och sedan lyfta av polskon. smile

3 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Tack för svar och förslag.

Har provat nämnda förslag men med samma resultat.

Jag är rädd att det beror på att multimetern är av det enklare slaget, den har bara två mätområden;
ett till 20mA och ett till 200mA. Strömstyrkan är antagligen en bit över 200 mA och då visar displayen ingenting.

Alternativt kan bilen vid uppstart dra rejält mer ström, dvs batteriet är bortkopplat men kopplas in, mätning sker nästan direkt. Strömstyrkan kanske sjunker efter några minuter? Får låta batteriet vara inkopplat en halvtimme innan mätning nästa gång.

330 Inlägg
31 maj 2012
Lavendel skrev:
Jag är rädd att det beror på att multimetern är av det enklare slaget, den har bara två mätområden;
ett till 20mA och ett till 200mA. Strömstyrkan är antagligen en bit över 200 mA och då visar displayen ingenting

utan att ha provmätt några bilar över huvudtaget har jag hört att en tumregell är under 50mA för "äldre" bilar, och under 100mA för nyare. Så 200mA borde vara nog... Samtidigt så drar man ett par A när man precis kopplat på strömmen, så risken är att du bränt säkringen i din multimeter?
B!

Forummoderator
18 323 Inlägg
31 maj 2012
Anslut och låt det vara så i 15 minuter. Kan hjälpa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök