4473
Sök

Volvo 855Turbo -94 småfix och annat smått och gott

Fri fart för ett fritt folk!
14 664 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Bytte bort min 855Glt mot en 855turbo -94
finns en del att göra mekaniskt fungerar väll allt mer eller mindre men finns endå en del att göra

inredning ska fixas sitter nu t5r inredning i bilen lite halv sliten och tråkig men tror att en rengörning gör att det ser lite bättre ut handsfack fattas det är APSKITIGT överallt
och delar ligger löst i halva bilen

en del lack som behöver åtgärdas framför allt TAKET! det är lite buligt och jävligt så är det någon i örebro trakten som lackar hojta gärna till i tråden eller i ett pm

kvitton och sånt där skit är helt otresant dock skaplig kunskap då taket är lite små ruligt
inte så att någon hoppat på den men ser ut som någon slagit till taket några gånger eller lagt något stort där
även på ena sidan utanför taklisten behöver sig en omlack så någon som är duktig att lägga skarver är nästan ett krav  så klart med demonterad taklucka lister osv så man kommer åt bra
även eventuell lack av v70 00 takrails

iövrigt är det att återställa motorummet eftersom det sitter öppetfilter ingen tändstiftkåpa
gasrullskåpan saknas och låter som turbon läcker lite då den spolar ganska högt

sitter dubbelutblås v70handtag runt om lackat handtag bak
R-frontspoiler v70 bakljus

har ingen bild ännu men det kommer tänkte jag skulle montera andra hjul först
tror denna bil får bli min tants bruksbil
då vi snackat om att ha varsin 850turbo och sen ha 740 som lekbil
Senast redigerat av Growe (17 juli 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

14 664 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
kollade lite på mina 19" r hjul som ska monteras på bilen och dom är förbannat slitna i lacken
dock inga mega kantstötningar osv

men skulle behöva färgförslag just nu är dom mattsvarta

bilen är blanksvart så jag är lite kluven vilken färg som blir bäst..är nog öppen till alla förslag

ska försöka montera dom i morgon och ta ett kort så man ser helheten

14 664 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/855Turbo-94/2011-07-18142443.jpg 
Så blev det med mattsvarta hjul inte speciellt roligt direkt

177 Inlägg
18 juli 2011
ser finfin ut:) lacka fälgarna nån utstickande färg, typ snorgrön el rosa, ser bra ut på en svart bil tkr ja smile

14 664 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
olsson1337 skrev:
ser finfin ut:) lacka fälgarna nån utstickande färg, typ snorgrön el rosa, ser bra ut på en svart bil tkr ja smile

tanken har slagit mig smile

är som sagt öppen för alla förslag då fälgarna ser ut som SKIT just nu

177 Inlägg
18 juli 2011
ser ju snyggt ut på bild iaf tycker ja smile

14 664 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
olsson1337 skrev:
ser ju snyggt ut på bild iaf tycker ja smile

tycker det ser lite stelt ut fast visst blir det lite hårdare stuk..med full tonade rutor och mörka klarglas lyckor fram så kanske det ser ballt ut?!

är rädd att det blir lite för mycket svart

ungefär som att måla allt vitt på en vit bil det behövs lite svart för att bryta av det vita

14 664 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
är väll dags för att lyfta denna tråd lite smile
ägt bilen ett tag men den har stått på parkeringen och sätt ledsen ut sen jag köpte den

fram till i går så hade den bara rullat 4mil i min ägo

men igår slog jag liv i den och åkte till polarns företag och började försöka räta ut alla skit grejer

en sak man kan konstatera efter en heldag i verkstaden med den är att det finns att göra
men mycket är fixat nu

när jag köpte bilen så ville inte lådan riktigt vara med (aut)
men såg direkt vad felet var så igår gjorde jag rent växelväljargivaren
slipade rent kontakt ytorna med 400papper och fettade in allt och monterade ihop den
och allt fungerade perfekt utan minsta krångel

även monterat orginal luftfilterbox
satt ett defa patriot 8xx larm vid inköpet som kopplades ur alla stereokablar telfon kablar och annat skit som satt monterades bort

såg rent förjävligt ut under brädan men nu ser det riktigt trevligt ut mot förut
gjorde ett oljebyte fixade lampor och små plock

polarn damsög ur bilen oxå
enda som är kvar nu är att byta airbagringen
beställde en R-ratt till den som inte hunnit kommit och orkar inte riva allt 2gånger

så vad jag kan se fattas inget för att bilen ska se ut som en äkta t5r smile
sitter R stolar och baksäte mocka inlägg och spakställ med mocka inlägg
armstöd med mocka inlägg

denna bil har varit tänkt att bli min tants redan vid inköpet men eftersom vi haft 2bilar som fungerat så har denna inte behövt
men gav bort min gamla vento till lillebror när vi inte hade behov av 2bilar en sväng
men nu ska tanten pendla 7mil om dagen och behöver ha sin bil

så derför kommer denna bil bes nästa vecka sen får man se vad som behövs fixas
allt är genomgått så långt det går
känns trevlig på vägen osv

det som ska göras nästa vecka är att hänga i lite stereokablar och montera stereo osv men det är ett senare projekt liksom att fixa handsfack och lite sånt små pill

14 664 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
så där fixade alla grejer som och idag var det dommedag

var inne på bilförnedringen vid 15.40 rullade ut där 15minuter senare med blankt papper riktigt nice faktist  smile

är dock något skitfel med co halten som fladdar lite men det var inom gränsvärdet
så ska gå igenom stift fördelar rotor osv

fick byta lambda sonden i lite hast då den som satt var en universal skrot lambda som var skarvad med sockerbitar =/
men sitter en orginal dock löste det inte problemet till 100%
den är skapligt slö..visst den går bättre än en orginal turbo men inte så bra som den borde göra
svårt att komma till 0.9bars ladd oftast slutar den vid 0.6 och pulserar en del i laddet så det blir magnetventilsbyte

14 664 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
nu var bilen i körbart skick alltså påstalld och skattad och allt sånt där trams

var ute och gled lite igår med den och riktigt trevligt bil lådan växlar RIKTIGT bra

har märkt lite fel när man börjar köra oxå

ryggstödet på förarsätet fungerar inte riktigt den sänker utan problem men att skjuta fram ryggstödet så får man dutta på knappen

på passagerarsidan är elstolen helt död (elstol med minne där)
men felet beror nog främst på att det inte sitter någon styrbox där utan det hänger lösta kontaktstycken
så det ska försöka lösas inom kort

om någon vet någon som är duktig på att laga skinnsäten i örebro trakterna så hojta till
förarstolen har spruckigt lite så den måste trocklas ihop

sen är det lackning av vänster sidan av taket mot dörrarna som måste ordnas
eftersom det är buckligt där som f-n
huv+ en framskärm måste bytas  huven är bulig och framskärmen är rostig
så svarta sånna sökes

820 Inlägg
4 juni 2012
grovt avgas ger ett fladdrigt värde..min var på gränsen oxå och en bes kille som inte var sen på att påpeka att: det går ju fan inte mäta ordentligt med det dära avgaset du har..hehe

Sök