Här kommer lite äldre foton. För snart tre veckor sedan gav batteriet definitivt upp efter 14 års trogen tjänst.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-a7dca35003564386d73f4a221b52a328.jpg]()
Motortvätt behövs, men först batteribyte!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-56d14175025eb27bc2a6d217fc1d24a4.jpg]()
Först lossar jag batterikablarna. (Samma färg på plus- och minuskablarna, oj så smart...

)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-3d2946b868c8ac8b503548fd826de7b5.jpg]()
Sedan lossar jag fjäderbensstaget...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-9cfae8f233a28ce59a01fbf157eda072.jpg]()
...och tar bort det, så går det mycket lättare att byta batteri.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-246ea1c0fb9e698e37423d79c8d85372.jpg]()
Här lossar jag klämfästet för batteriet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-036462ffedc7b5797ab554e8f04e4e44.jpg]()
Batteriet har tagits ut. Plattformen ska jag slipa och måla vid tillfälle, nu nöjde jag mig med att torka av den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-06fa7bbc8d95d93f987cb3fe279283b1.jpg]()
Det nya batteriet på plats efter att jag hade makat undan kabeln till kupévärmaruttaget och kollat att inga andra kablar eller slangarna till värmepaketet blev klämda. Nåja, särskilt nytt var det inte; salig far hade köpt det på Rusta och det kan ha stått rätt länge utan underhållsladdning. Men man tager vad man haver, och det gick att ladda. Bredden och höjden är ungefär samma som det gamla batteriet, men lite orolig var jag ändå att minuspolen skulle ta i huven. Tur förresten att polerna har samma placering som på det gamla, annars hade inte kablarna räckt...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-40aecb1fd252fcedc8669038705688ff.jpg]()
Det blev faktiskt riktigt bra, om jag får säga det själv. Passade också på att torka bort den värsta smutsen vid fjäderbensfästena.
Så monterade jag tillbaka klämfästet och anslöt batterikablarna. Tyvärr hade jag inget polfett hemma.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-eb74e66b29ad362ddf6a0ec9fd42c6ba.jpg]()
Kontrollmätning av batterispänningen. Verkar vara OK.
Så monterade jag fjäderbensstaget. Enligt Haynes rep.handbok ska man använda nya muttrar till detta, men det hade jag inte heller så de gamla låsmuttrarna fick duga. Slutligen startade jag motorn, den gick igång direkt!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179638/179638-163c7487ea9d0a3812d4f5440f6cd82a.jpg]()
Jag kontrollmätte dessutom generatorns laddningsspänning vid tomgång med tänt halvljus (bilden) och lite gas (drygt 14,1 volt). Det skiljde inte särskilt mycket mellan tänt och släckt halvljus, men med värmefläkten på full fart sjönk laddningsspänningen till något över 13 volt!
Jag tror det är bra att göra en sådan här kontroll lite då och då. Magneton-generatorerna, som sitter på 1,3-litersmotorerna, är kända för att deras laddningsregulator och diodbrygga kan gå sönder (då skulle man
nästan kunna ladda ett 24-voltsbatteri med den...). Om det skulle hända på min bil, tänker jag försöka montera en Bosch-generator i stället. Främsta anledningen är att det finns fler Bosch än Magneton på skrotarna och chansen är därför större att hitta en frisk Bosch-generator.
Till sist provade jag ladda upp det gamla batteriet och mätte spänningen. Jodå, det tog laddning, men spänningen sjönk från 12,8 till 9,9 volt på en vecka... Av bly är det kommet, bly skall det åter Varta

Den var dålig, jag vet; jag har varit i Göteborg några gånger, så jag har väl hunnit bli lite miljöskadad...
Ha det bra!
/Lennart