Bonneville 65:a / Batteri elr Generator ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juni 2012 · 14 060 Inlägg

VTEx skrev:

Vettemannen skrev:

VTEx skrev:
Så där..
Generatorn är på plats igen, har laddat batteriet under natten och det har tagit emot laddning.
Startade fin fint och generatorn laddar nu på tomgång: 12.5 - 12.7volt .
Laddmätaren inne i bilen står på mitten vilket är 12v ungefär.
Tänder jag halvljus så sjunker den till ungefär 11.5v  och slår jag på heljus och bromsar samtidigt så sjunker den rejält..
Laddningen ökar inte speciellt mycket om man håller den på lite tomgångs varv.

Kan det vara generatorn ändå som är kass? hmm 
Så typiskt bilen ska ju användas till brorsans student som är nu på Lördag smile

Förmodligen nåt med generatorn, antingen att kolen inte räcker fram till kollektorn eller så är det själv generatorhuset. Det är iaf. vad jag tror.

/Benny

Mjoo nått är det som inte stämmer, jag är nästan 100 på att kolen ligger emot som dom ska.
Spände ut fjädrarna lite för att vara på säkra sidan, och som sagt det var mycket kvar på dom också.

Ska testa och se om en volvo 740 generator inte passar, och se om de blir någon ändring smile

Tackar för all hjälp cool

Hoppas för fasen att du får den att funka till studenten!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
VTEx
7 juni 2012 · 107 Inlägg

Drönirettab skrev:
Lyser det någon typ av batterilampa när du vrider på tändningen (motorn avslagen alltså)?

Hur det är med batterilampa på den bilen vet jag inte, det kanske är en liten lampa i laddmätaren som ska lysa eller så. hmm

Nää de finns ingen batterilampa hmm
Det ända som lyser på instrumenten är temp / olja / handbroms, i tändningsläge.

hehe, ja den måste funka te på lördag smile

Senast redigerat av VTEx (7 juni 2012)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Drönirettab
7 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Någonting måste ju ge en förmagnetiseringsström till generatorn för att den ska kunna börja ladda, i vanliga fall är det just batterilampan som sköter den biten. Jag tycker att det borde finnas en lampa någonstans. hmm

Kikade i ett PDF-kopplingsschema till Bonneville och där finns bla "AMMETER LT", en grå kabel (bland flera andra  gråa). Den skulle kanske kunna fungera som en typ av batterilampa.

Förresten...För ett tag sedan var det en som hade problem med laddningen på en Bonneville, minns inte om det var på det här forumet eller på ett annat. Där hittade han till slut en lampa som var till generatorn.

Senast redigerat av Drönirettab (7 juni 2012)

Malkurrag
8 juni 2012 · 415 Inlägg

Funkar det med en 740 generator i din kanske det funkar i min också? smile

VTEx
8 juni 2012 · 107 Inlägg

Drönirettab skrev:
Någonting måste ju ge en förmagnetiseringsström till generatorn för att den ska kunna börja ladda, i vanliga fall är det just batterilampan som sköter den biten. Jag tycker att det borde finnas en lampa någonstans. hmm

Kikade i ett PDF-kopplingsschema till Bonneville och där finns bla "AMMETER LT", en grå kabel (bland flera andra  gråa). Den skulle kanske kunna fungera som en typ av batterilampa.

Förresten...För ett tag sedan var det en som hade problem med laddningen på en Bonneville, minns inte om det var på det här forumet eller på ett annat. Där hittade han till slut en lampa som var till generatorn.

Förmodligen är det kopplat till batteri mätaren inne i bilen på något sätt smile
Men någon lampa finns de icke, tycker också att det är lite lustigt big_smile

- -
Jag är nästan 100 på att en 740 Generator passar.
För generatorn på min bil har fästena precis mittemot varandra och så är det ju på 740 också.
Det är bara bredden som jag inte vet ännu, men ska fixa detta nu på förmiddagen.
Blir kanske en sväng te skroten idag också smile

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
RD_87 Skrotsamlare
8 juni 2012 · 4 031 Inlägg

Man labbar alltid dit en Boschgenerator, Volvo rödblock går fint med hjälp av lite brickor & trixande. Orginalet ska ju ha externt relä och det kan ju jävlas.
Jag har vid det här laget enorma fördomar mot amerikansk el, en 100A universal från biltema (bosch) år en så jävla bra affär. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
VTEx
9 juni 2012 · 107 Inlägg

Fick tag på en 70A Bosch generator som satt i en Saab 99, folkrace bil smile
Trixande å fixande var det, fick kapa de nedre fästet då det var 1cm för tjockt, och spänn armen var tvungen att svetsas, fick ta remskivan från den gamla generatorn, annars var de inga problem.. Men nu funkar det smile 

Tackar för all hjälp big_smile

Senast redigerat av VTEx (9 juni 2012)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 juni 2012 · 14 060 Inlägg

VTEx skrev:
Fick tag på en 70A Bosch generator som satt i en Saab 99, folkrace bil smile
Trixande å fixande var det, fick kapa de nedre fästet då det var 1cm för tjockt, och spänn armen var tvungen att svetsas, fick ta remskivan från den gamla generatorn, annars var de inga problem.. Men nu funkar det smile 

Tackar för all hjälp big_smile

Va bra, då är det studenten som väntar nu då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
VTEx
10 juni 2012 · 107 Inlägg

Vettemannen skrev:

VTEx skrev:
Fick tag på en 70A Bosch generator som satt i en Saab 99, folkrace bil smile
Trixande å fixande var det, fick kapa de nedre fästet då det var 1cm för tjockt, och spänn armen var tvungen att svetsas, fick ta remskivan från den gamla generatorn, annars var de inga problem.. Men nu funkar det smile 

Tackar för all hjälp big_smile

Va bra, då är det studenten som väntar nu då?

/Benny

Jajjamen. smile 
Studenten gick fin fint, bilen höll hela vägen.. hehe

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juni 2012 · 14 060 Inlägg

VTEx skrev:

Vettemannen skrev:

VTEx skrev:
Fick tag på en 70A Bosch generator som satt i en Saab 99, folkrace bil smile
Trixande å fixande var det, fick kapa de nedre fästet då det var 1cm för tjockt, och spänn armen var tvungen att svetsas, fick ta remskivan från den gamla generatorn, annars var de inga problem.. Men nu funkar det smile 

Tackar för all hjälp big_smile

Va bra, då är det studenten som väntar nu då?

/Benny

Jajjamen. smile 
Studenten gick fin fint, bilen höll hela vägen.. hehe

Va bra!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang