7050
Sök

Hur koppla högtalarsystem?

Speed FMK
849 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
Hejsan alla!

Jag ska snart i dagarna sätta in mitt ljudsystem i bilen och undrar hur jag ska koppla allt.

Dehär grejjorna är det tänkt att jag ska använda:
http://i130.photobucket.com/albums/p254/rallyludde/hgtalare.jpg

Det sitter även ett par 5,25" orginalhögtalare i bilen som jag tänkt att använda mig av, glömde ta med dom på bilden. Har även funderat på om jag behöver köpa något 4 kanals steg att ha till framsystemet eller något sånt.

ALla sakerna är gamla och därför är det inte så hög effekt på sakerna. Jag vill inte ha några kommentarer som "köp nya saker" eller liknande utan jag är nöjd med vad jag har. Behöver bara hjälp att koppla in det.

Tack på förhand för svar!

Mvh Ludde

Speed FMK
849 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
av alla 40+ personer som kikat in måste väl någon kunna hjälpa mig med hur jag ska koppla det för att det ska funka bäst. jag vet liksom inte vilken högtalare som ska kopplas på vad och så.

914 Inlägg
28 februari 2007
du hade tänkt ha allt det på den cd:n ?

Speed FMK
849 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
Ronnie.L skrev:

Detär lite därför jag vill ha hjälp. Stereon ska få driva 4st högtalare. men vet inte vilka jag ska driva, hur jag ska använda de 2 andra stegen och om jag behöver något steg till

Bjustarzan
1 mars 2007
ta och mono koppla ena steget och kör det i 2 ohm med basarna dvs paralell koppla basarna på ett steg och sedan kan du ju köpa två tre kanals delnings filter till de andra högtalarna och köra det andra steget i stereo det är ju en lösning

mvh bjustarzan

Speed FMK
849 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
låter intressant med delningsfiltret där. tyvärr klarar inte dessa gamla steg belastningen 2 ohm. inte på papper iaf. men man kanske kan chansa ändå? tror ni att dom klarar det? Dom är specade på 300w vid 4 ohm.

Mvh Ludde

Bjustarzan
1 mars 2007
du sa ju att du inte ville ha några nya saker anars hadde ju detta varit en möjlighet driv varje bas med ett var sitt steg av dem du har sedan kunde ju du ha skaffat ett litet fyr kanals steg till fram o bak systemet det behöver ju inte vara något värsting steg till de högtalarna du har  kenwood har ett litet hyfsat billigt steg gå då för guds skull inte och köp nogot billigt mds steg du kommer ångra dig sen lysna på mig har byggt billjud i 10 år snart och vet att det lönar sig att skaffa lite bättre saker kolla runt bland lite kända vanliga märken så brukar allt gå bra köp aldrig knstiga steg av okänt märke bättre att köpa   ett mindre steg av bättre kvalite än ett  mds eller liknande med femtielvamilioner watt skrivet på dem det är det aldrig. dina basar och steg kan spela väldigt bra vet jag har hört på sånna förr och du ska inte chansa att lasta ner ett steg mer än vad som står i pappren jag tror att om du gör så här så kommer det att bli bra med dunka i din 740
kolla hos www.nardik.se de har bra priser och snabb leverans

mvh bjustarzan

Bjustarzan
1 mars 2007
räknade ut en låda åt dig musik typ allt 52 l per bas och ett 4"rör som är 270 långt per bas
och jag säger det igen bas o rör på samma sida för att undvika fas fel dina basar vil inte vara i sluten låda. I en 740 gör en stor låda med med mellan vägg så att det blir 2 lådor i en och sätt bas portarna i mitten riktade mot skid luckan  bättre än så blir det inte i en 740

mvh bjustarzan är det något så fråga

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
1 mars 2007
koppla ett steg till basarna i stereo  och skaffa ett 3vägs delningsfilter till framsystemet.
-Effekt lär du ha så det räcker,Dom där stegen är old school.

Diesel is the blood of satan.

Speed FMK
849 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
jinxs skrev:
koppla ett steg till basarna i stereo  och skaffa ett 3vägs delningsfilter till framsystemet.
-Effekt lär du ha så det räcker,Dom där stegen är old school.

Är stegen bra steg då? är ju inte så många W men har hört mkt bra om dom ändå. Ska jag ha ett steg på båda basarna menar du?

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
4 mars 2007
Bi0HaZZarD skrev:
Ronnie.L skrev:

Detär lite därför jag vill ha hjälp. Stereon ska få driva 4st högtalare. men vet inte vilka jag ska driva, hur jag ska använda de 2 andra stegen och om jag behöver något steg till

De där DLS Reference 5,25" och 2,5" softdome, vart sitter de?
5,25" Originalhögtalarna, vart sitter de?

Jag tycker att det viktigaste är att basarna och framsystemet drivs av slutsteg, om det sitter högtalare i hatthyllan och bakdörrarna så kan de drivas av stereon.

Speed FMK
849 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Ronnie.L skrev:

De där DLS Reference 5,25" och 2,5" softdome, vart sitter de?
5,25" Originalhögtalarna, vart sitter de?

Jag tycker att det viktigaste är att basarna och framsystemet drivs av slutsteg, om det sitter högtalare i hatthyllan och bakdörrarna så kan de drivas av stereon.

Reference hade jag tänkt i framdörrarna. orginalhögtalarna ska jag flytta bak. 2,5 softdome högtalarna ska jag ha i någon slags kickpanel eller liknande när jag fått tag på diskanter.

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
4 mars 2007
2,5" softdome, är det mellanregister?

Eftersom stegen inte är specade för 2 Ohm i bryggat läge så finns det två kopplingsalternativ om du bara använder ett steg till basarna.

1: Kör 1 bas på vardera kanal, då ger steget 100W till varje bas.
2: Seriekoppla basarna till 8 Ohm, då får varje bas gissningsvis också runt 100W.

Det andra steget kör du på framsystemet och har ett vanligt passivt filter. Stereon får driva högtalarna i bakdörrarna.

Eller så bryggar du båda stegen och kör ett steg på vardera bas, köper ett tvåkanals steg som driver framsystemet med passivt filter och låter stereon driva högtalarna i bakdörrarna. Men då får du se till att båda basstegen ger ut lika hög effekt till basarna för att det ska bli bra.
Senast redigerat av Drönirettab (4 mars 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
2,5" softdome, är det mellanregister?

Eftersom stegen inte är specade för 2 Ohm i bryggat läge så finns det två kopplingsalternativ om du bara använder ett steg till basarna.

1: Kör 1 bas på vardera kanal, då ger steget 100W till varje bas.
2: Seriekoppla basarna till 8 Ohm, då får varje bas gissningsvis också runt 100W.

Det andra steget kör du på framsystemet och har ett vanligt passivt filter. Stereon får driva högtalarna i bakdörrarna.

Eller så bryggar du båda stegen och kör ett steg på vardera bas, köper ett tvåkanals steg som driver framsystemet med passivt filter och låter stereon driva högtalarna i bakdörrarna. Men då får du se till att båda basstegen ger ut lika hög effekt till basarna för att det ska bli bra.

Japp. 2,5 är mellan. Jag tror det får bli ett till steg då. Vill gärna ha ett steg per bas för att kunna utnyttja max. Ska på elmia mässan i påsk. får bli ett 2 kanals eler 4 kanals då. Hur ska jag löda ihop ett filter för att få 2,5 på samma kanal som 5,25 utan att sänka belastningen. om det nu går. har saker hemma för att löda filter, kondensatorer, spolar, motstånd och etsade kretskort. bara att löda på. Vad ska jag ha för komponenter och hur ska jag löda ihop det?

I så fall kanske jag tillsvidare skulle kunna köra 2,5 och 5,25 på stereon med innan jag köpt ett nytt steg?

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
4 mars 2007
Bi0HaZZarD skrev:
Hur ska jag löda ihop ett filter för att få 2,5 på samma kanal som 5,25 utan att sänka belastningen. om det nu går. har saker hemma för att löda filter, kondensatorer, spolar, motstånd och etsade kretskort. bara att löda på. Vad ska jag ha för komponenter och hur ska jag löda ihop det?

I så fall kanske jag tillsvidare skulle kunna köra 2,5 och 5,25 på stereon med innan jag köpt ett nytt steg?

Det går ju förstås bra att köra framsystemet på stereon också tills du har fått tag på ett till steg, det tycker jag också. När du kopplar in dina högtalare på ett delningsfilter så blir impedansen fortfarande 4 Ohm, det är inga problem med det.

De komponenter som du behöver till delningsfiltret beror på vilka delningsfrekvenser som ska användas. Jag vet inte hur lågt man kan dela 2,5" domen, då blir det lite svårt att ge förslag på komponenter tyvärr.

Vad heter de där 2,5"?

Speed FMK
849 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Hur ska jag löda ihop ett filter för att få 2,5 på samma kanal som 5,25 utan att sänka belastningen. om det nu går. har saker hemma för att löda filter, kondensatorer, spolar, motstånd och etsade kretskort. bara att löda på. Vad ska jag ha för komponenter och hur ska jag löda ihop det?

Det går ju förstås bra att köra framsystemet på stereon också tills du har fått tag på ett till steg, det tycker jag också. När du kopplar in dina högtalare på ett delningsfilter så blir impedansen fortfarande 4 Ohm, det är inga problem med det.

De komponenter som du behöver till delningsfiltret beror på vilka delningsfrekvenser som ska användas. Jag vet inte hur lågt man kan dela 2,5" domen, då blir det lite svårt att ge förslag på komponenter tyvärr.

Vad heter de där 2,5"?

Diskanterna heter U2,5 från DLS.

blad om högtalarna:
http://www.dls.se/pdf/bruxu25.pdf

Frekvensomfånget är 250Hz-7kHz
Deras rekommenderade filter är bandpass 500-6000Hz

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
4 mars 2007
Om du får tag på DLS RC1(diskant)så kan du göra ett likadant filter som i www.dls.se/pdf/bruxu36.pdf

Nu är det filtret gjort för en annan midbas, men jag tror nog att det ska fungera med din 5,25" också.
Senast redigerat av Drönirettab (4 mars 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du får tag på DLS RC1(diskant)så kan du göra ett likadant filter som i www.dls.se/pdf/bruxu36.pdf

Nu är det filtret gjort för en annan midbas, men jag tror nog att det ska fungera med din 5,25" också.

har faktiskt en sådan diskant. dock bara en sad fick den på köpet med de andra sakerna men den ena diskanten hade pajjat så jag behöver en till. ska kika in det där filtret. går det att använda ett sådant filter fast utan diskanten?

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
4 mars 2007
Det tror jag ska fungera.

Sök