Visst låter det ungefär som man lägger nålen på en LP skiva i högtalarna kan det antagligen var jorden.
För att utesluta att det möjligen inte distar. Det är ju så att huvud enheten oftast inte ger den effekt för att spela högtalarna fullt ut. Men låter som du har problem med jorden någonstans alternativt en störning vilket kan ha med jorden att göra. Du nämnde aldrig om du har slutsteg eller inte men jag utgår från att du inte har det.
Men nu för att komma till rätta med problemen så tar vi steg för steg för amatörenas afton.
Beroende på var högtalarna nu sitter. Antagligen i dörrarna eller i instrument panel. Kolla kablar och anslutningar så att det är okej då menar jag att inga synliga trådar utanför kabeln längs med dragning från stereon.
Sen om du har en multi meter kolla spänning till stereon bakom och mät för respektive ström kabel och jordkabel. Sen kolla spänning från generator till batteri, kolla batteriet. Ett friskt batteri med ett lika friskt generator borde ge uppåt en 14 volt.
Om du inte har en multi meter blir det besvärligt då är det en gissnings lek utan vidare. Då får du stänga av elektronik och köra normalt. Om din bil har svårt att hålla varvtalet på tomgång efter en stunds körning eftersom du nämnde att batterilampan lyser (ibland) Jag erfarde att man ibland var tvungen att gasa till i korsningar då man hade 2 slutsteg i gamla bilar och inte ville få motorstopp för att generatorn inte pallade med att hålla igång hela kalaset o sonika ville göra processen kort.
Men som sagt jag kan bara råda dig till att kika på grejerna hur det ligger till med elektroniken. Det låter udda att du skulle ha problem med att driva huvudenheten med bilen!!!