VW Tdi 1,9 Går på nödprogramet?........

bullitt72
26 mars 2006 · 3 Inlägg

Hej. Skulle vara glad om någon här kan ge mej lite hjälp med min bil.
Det är en 98`Sharan 1,9Tdi med automat. Används varje dag. Ibland så känns det som att motoreffekten halveras, att den bara går på nödprogram eller liknande. Detta händer oregelbundet, ibland inte på en månad och ibland flera gånger på en dag. Felet uppstår oftast efter acceleration på högsta växeln, hur mycket jag än gasar så orkar den inte dra på.
På tomgång och netralläge så varvar motorn ur ordentligt, så det är bara under belastning som den är orkeslös. Och allt är som det ska igen, bara jag stannat bilen, lagt i neutralen, stängt av tändningen och startar bilen igen???
VAGs felsökning säger LMM, men den är bytt flera gånger, och när bilen går som den ska så ger ju inte datorn några felindikationer......
Har inte råd att ha den på verkstad nå mer, när dom inte kan hitta felet. Jag antar att det är någon databox någonstans som krånglar, men är helt grön vad det gäller sånt.
Lite hjälp i rätt riktning skulle vara mycket uppskattat. Tack på förhand.

G60 V-Spec
27 mars 2006 · 63 Inlägg

hehe......du skulle blivit förvånad hur ofta LMM:n går sönder på TDI:erna. Den är verkligen vekt byggd. Min fassa hade samma problem på sin Passat men eftersom han jobbar på VW så visste han om hur pass ofta dom går sönder så han orkade inte byta. Och som du säger så kommer det oregelbundet vid accelretaion. Så ja, det är väl bara till att byta igen. Jag kan ha fel men jag vet att det är det största och även det mest irriterande problemet med TDI motorerna.

mvh Vlado

Volkswagen Golf GTI G60 "The 80s" (1991)
xisten sixten
27 mars 2006 · 252 Inlägg

Du har fått svaret wink

bullitt72
27 mars 2006 · 3 Inlägg

Tack ska ni ha, men jag är 99,99% säker att det inte är luftmassemätaren. Har fått tips om att det finns relän som styr vissa funktioner, bla nån ventil på pumpen, som kan ge sådana här fel.
Problemet är ju bara att det finns en himla massa relän och boxar.... och få som verkar ha riktigt kläm på vilka som gör vad :-)

jocke mekaniker
27 mars 2006 · 6 Inlägg

hade lika dant problem med min sharan tdi 98 ahu motor
bytte magnet ventilen till laddtrycks styrningen sen funkar den.. laddtryck underskridet 
man kunde vrida av tändningen under körning så fick man tillbaka kraften tillfälligt   
mvh jocke

Audi Rs6 "Rs6 sedan" (2003)
Volvo 740 16v turbo "572WHP 7-Leif" (1989)
Mitsubishi Evo3 "Den lilla röda" (1995)
Datsunman
27 mars 2006 · 39 Inlägg

ganska troligt att det är magnetventilen, inte alls så ovanligt på 1,9 tdi:n. Kolla ocskå alla vacuumsalangar till och från den, vid läckage klipper den också effekten. Har bytt den på flera Caddy, golfar och transporters. Kolla på bildelsbasen eller lagabasen

:p
bullitt72
27 mars 2006 · 3 Inlägg

Tack. Ska in å felsöka imorgon, bra å ha lite kött på benen. Hör av mej med resultatet.

Bispan
29 mars 2006 · 1 Inlägg

Magnetventilen för laddtrycksstyrningen. Är det den som avses när jag på amerikanska sidor läst om en N75 ventil. Det kan tydligen se ut så här:  http://www.peterbeers.net/vw_roadtrip/G … J/N75J.htm

Har exakt samma fel på min Golf III.

Har dessutom läst på (återigen) en amerikansk sida att en del Luftmassmätare går sönder ideligen. Men står det Pierburg på den man har går den "typ" aldrig sönder. (Vet inte själv om det finns flera märken men min står det iaf Pierburg på)

Vet naturligtvis inte om det stämmer.. men men...

Datsunman
30 mars 2006 · 39 Inlägg

Precis så där kan den se ut Bispan...Kolla även alla vacuumslangar. VAG:s tyg/gummislangar torkar och spricker efter ett par år=samma symptom.

:p
Inggarde
6 mars 2007 · 7 Inlägg

Fick du ordning på bilen ja har exakt samma fel toledo tdi 90hk bytt mangnet inge bättre,,
vad göra?? kolla upp när wastgaten öppna typ runt 0,8 tror ja,, va ska bilen ladda??

BMW 318i (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang