2197
Sök

Batteri med kristaller kring polkontakt.

5 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Hej,

Jag er på semester nu med min campingbil där jag själv för några år sedan installerade två 12 volts batterier som driver lamper, vattenpump, 12V - 220V omvalndlare ++. Har även solcellspanel.
(Dom två batterien er kopplade - till - och + till +.)

Nu har växt fram grönvita kristaller kring minuspolen på ena batteriet.  Kabelskoen verkar sitta bra och med god kontakt till polen och det går en krafitg kabel direkt från denna kabel och till chassiet/jording?

Jag undrar Vad kan orsaken till dessa kristaller kan vara?  Kan det vara jordingen som er för dårlig eller er det batteriet som har lagt av. Eller kan det vara något annat?

Mvh Knut Inge Grosland
VW- Transporter T4

21 761 Inlägg
1 juli 2012
Det kan vara syra från batteriet som gör att det bildas grönt ärg runt batteripolen, ta loss kabeln och se till att rengöra både batteripolen och batterikabelskon ordentligt innan du sätter tillbaka igen. Kolla även ifall det behöver fyllas på destillerat vatten i batteriernas celler eftersom det i så fall är därifrån det har kommit syra på batteripolen.

Medan du har lossat batterikabeln så bör du mäta vilospänningen på båda batterierna för att få ett hum om hur deras laddtillstånd verkar vara, har ena batteriet (exempelvis det som har ärg vid polen) betydligt lägre vilospäning än det andra så finns risken att det batteriet är dåligt. Med tanke på att du tydligen har haft dessa batterier i några år så kan de vara rätt slitna eftersom de används som förbrukningsbatterier. smile

Det skadar förstås inte att kontrollera alla batterikablar så att de inte börjar vara i dåligt skick eller har dålig kontakt, ta loss jordkablar och rengör kontaktytorna.

Sök