1585
Sök

Kan inte öppna bakdörrarna Citroen C5 -01

221 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Gick inte att få upp vänster framdörr samt båda bakdörrarna OCH bagagelåset låser upp sig av i princip allting.
Lämnade in den på felsökning hos SM-bilar.

För 500kr fixade dom så att båda framdörrarna fungerar som de ska. Och här är beskrivning av felet:

"Samtliga låskistor i dörrar sönderbrända i superlåsning, bakdörrar fastnat i låsläge. Befarar även att bsi-box tagit skada då denna inte svarar på fjärraktivering"

Är nöjd med min service då 500kr är mycket billigt för det jobbet de faktiskt gjorde. Iaf så vänder jag mig nu till er- vad hade ni gjort om ni vart i mitt läge?
Hade ni försökt byta alla låskistor? Hur får jag upp bakdörrarna?

Eller hade ni bara lärt er att leva med det? Dvs enbart båda framdörrar fungerar och varje gång ni ska låsa bilen måste ni först slänga igen bagageluckan och sedan gå och vrida om (fjärrlås fungerar ej)
Finns det någon snabbfix som förenklar min vardag lite? T.ex koppla ur bagageluckan så att den är konstant lås och inte kan låsa upp sig?

Mycket tacksam för snabba svar! Verkligen förvirrad över vad jag ska göra. Skulle iaf kosta 18 000 för verkstaden att åtgärda detta felet.
Begagnat kostar 4x låskistor cirka 1200kr, så inte så jätte farligt att FÖRSÖKA fixa detta (dock om bsin är skadad så skulle jag leva med det)

221 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Några saker jag tänkt på - hur kan alla låskistor vara trasiga? Båda framdörrarna fungerar ju som de ska. Hur vet dom att ifall man får upp bakdörrarna så kanske det går att fixa på samma vis som på ena framdörren?

Forummoderator
18 323 Inlägg
2 juli 2012
kwamex skrev:
Några saker jag tänkt på - hur kan alla låskistor vara trasiga? Båda framdörrarna fungerar ju som de ska. Hur vet dom att ifall man får upp bakdörrarna så kanske det går att fixa på samma vis som på ena framdörren?

En C5 styrs av datorer lite här och var. Man får nog byta den som sköter dörrarna bak. Den har väl även torkare och kupéfläkt i sin hand. Men dessa fungerar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

221 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Jag har en Citroen C5 Sedan utan torkare bak, kupefläkt har den utag för ja, men har inte köpt någon kupefläkt så..
Varför undrar du om kupefläkten? Kan prova att låna en annars om det är något viktigt.

Allting fungerar ju med bilen förutom att jag inte kan få upp bakdörrarna och bakluckan spökar.

Forummoderator
18 323 Inlägg
2 juli 2012
kwamex skrev:
Jag har en Citroen C5 Sedan utan torkare bak, kupefläkt har den utag för ja, men har inte köpt någon kupefläkt så..
Varför undrar du om kupefläkten? Kan prova att låna en annars om det är något viktigt.

Allting fungerar ju med bilen förutom att jag inte kan få upp bakdörrarna och bakluckan spökar.

Tänkte mest på fläkten i bilen som blåser luft på dig... Inte något annat. Tyvärr är de lite si och så med elen. Rekommenderar en Cittraverkstad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

221 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Jaha, den fungerar utmärkt.
Som sagt, jag har redan skrivit ovanför att jag varit till en Citroenverkstad.

"För 500kr fixade dom så att båda framdörrarna fungerar som de ska. Och här är beskrivning av felet:

"Samtliga låskistor i dörrar sönderbrända i superlåsning, bakdörrar fastnat i låsläge. Befarar även att bsi-box tagit skada då denna inte svarar på fjärraktivering"

Och syftet med tråden är ju - kan felet verkligen vara på ALLA låskistor? 2 stycken fungerar ju. Och sedan den absolut viktigaste frågan - hur får jag upp bakdörrarna?
Dock så svarar bilen på fjärraktivering - ibland! Dock inte att den låser upp, men den känner av det vilket jag märker på bakluckan då den ploppar upp.

221 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
Vart sitter barnlåset på min citroen? På bakdörrarna alltså.

604 Inlägg
3 juli 2012
kwamex skrev:
Vart sitter barnlåset på min citroen? På bakdörrarna alltså.

Står väl i instruktionsboken.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Sök