Volvo S70 -97 motorn bluddrar och varvar av sig själv, men inga varningslampor

Kugghjulet
3 juli 2012 · 20 Inlägg

Hade sedan tidigare problem med att motorn lät dovare än innan, tomgången pendlade och den bluddrade i någon sekund vid varje gassläpp.

-Kollade tändstiften och de var mycket sotiga, så troligen får den för mycket bränsle?
-Kollade fördelarlock och rotor, skrapade bort lite beläggningar på stiften inne i fördelarlocket, annars såg det bra ut.
-Luftfiltret är bytt.
-Tändkablarna ser okej ut (byttes för tre år sen)

Efter att jag satt tillbaka fördelarlocket så har motorn börjat varva av sig själv (dvs varannan sekund i tomgång går den upp i 1400-1500 varv sen tillbaka), något den inte gjorde innan. Testade med andra tändstift, samma fel. Jag ritade upp hur tändkablarna var kopplade innan jag kopplade bort dem så de ska sitta rätt.

Jag har funderat på att skaffa en felkodsläsare för att på det sättet få något hum om vad det kan vara som strular. Grejen är dock att ingen varningslampa lyser på instrumentpanelen. Kan det ändå finnas felkoder i systemet fastän ingen varningslampa lyser?

Det jag funderar på om det kan vara:

-trasig spjällägesgivare?
-lambdasonden?
-katalysatorn? hur kollar jag det i så fall?
-läckage i avgasrör?
-läckage någon annanstans?

Fler idéer om vad det kan vara?

Senast redigerat av Kugghjulet (3 juli 2012)

Kugghjulet
4 juli 2012 · 20 Inlägg

Testade idag med att koppla bort sladden från tomgångsventilen och genast la sig motorn på 800 stabila varv! Ska jag tolka det som att det är tomgångsventilen som är trasig?

Tändstift har jag bytt utan skillnad, luftfiltret likaså, bränslefiltret är 3 år gammalt/5500 mil så det borde vara okej och jag har också svårt att se hur ett igentäppt filter skulle få tomgången att pendla så extremt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang