Jag slapp mönstra!!

JohnnyN Rutinerad medlem
7 mars 2007 · 1 938 Inlägg

Jumalauta big_smile
I Finland rycker man in vare sig man vill det eller inte smile Där går det inte med bortförklaringar eller dåliga betyg. Man gör sin värnplikt endera som beväring eller som civiltjänstgörare. Dock finns ett alternativ, om du har nån sjukdom eller annat som gör att du inte kan göra din värnplikt på nåt sätt, så slipper du helt undan.
Annars är det bara att rycka in, och lära sig att döda en fiende som inte finns i ett krig som aldrig kommer smile

ghost_boy83 CREW
7 mars 2007 · 2 594 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
verkar som inga behöver mönstra nu...  skumt  vad ska hända om de blir krig om 10år o ingen kan hålla i en puffra ens

Det är därför det finns hemmvärnet smile

Frosted
7 mars 2007 · 1 878 Inlägg

jag kom inte längre än psykologen, var där i 5min sen drog jag hem igen smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
JohnnyN Rutinerad medlem
7 mars 2007 · 1 938 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
Det är därför det finns hemmvärnet smile

Hemvärnet överlever inte utan beväringar heller big_smile

newkie
7 mars 2007 · 250 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

Fuckface skrev:
Kimpa, Kimpa... vad ska det bli av dig påg?

Kimpa ?!?!

Ja de ska bli en redig man utav mig haha ;P
Nej man lumpen har aldrig intresserat mig... men vapen har yikes

Lumpen var dryyygt...biland...men man kommer bara ihåg det som var roligt... Supa med massa nya polare. Uppleva saker man aldrig få uppleva nån annan stans. Kasta handgranat var en av mina favoriter, även skjuta vagnsmonterad kulspruta. Terrängkörning med stridsfordon 90 var inte heller fy skam. Man hade ju även turen att få gå post med bildförstärkare, och dessutom under överfall. Fan vilket pisk dom fick, dom hade inga bildförstärkare nämligen big_smile Spännande att gå på post när man vet att man kan bli överfallen... Lumpen bygger även karraktär och självförtroende vilket många ungdommar idag behöver... Utbildningar i första hjälpen och hjärtlungräddning är ju aldrig heller fel. Även om man gjort hjärtlung räddningsutbildning kanske 7 gånger big_smile

Tycker att det är tråkigt att denna fina tradition försvinner. Den fick många svenska ungdommar varje år att måsta lyfta på röven och göra nått. Bland annat mig. Jag ångrar mig verkligen inte. sist men inte minst, det är precis som dom säger, lumpen är sveriges största (Och dyraste) dagis!

// Patrik

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
newkie
7 mars 2007 · 250 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
verkar som inga behöver mönstra nu...  skumt  vad ska hända om de blir krig om 10år o ingen kan hålla i en puffra ens

Det är därför det finns hemmvärnet smile

Hemvärnet är bara ett gäng slapptaskar som träffas 3 gånger om året och skjuter upp en mass ammo tongue Iofs sant det du säger, då kan dom ju iofs hålla i en puffra iaf tongue

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
JohnnyN Rutinerad medlem
7 mars 2007 · 1 938 Inlägg

newkie skrev:
Iofs sant det du säger, då kan dom ju iofs hålla i en puffra iaf tongue

Vem som helst kan konsten att hålla i ett gevär och skjuta serie-eld. Men för att överleva krävs utbildning. Bl.a. att skjuta skottvis eld och ytterst sällan serie... man träffar inte nåt som är längre bort än 20 meter om man skjuter med serie-eld tongue Dagens filmer där alla bara skjuter serie-eld från 500 meters avstånd gör att folk tror att det går. En anledning till varför militären ger nödvändig utbildning.

edit: stavfel

Senast redigerat av JohnnyN (7 mars 2007)

Digital_Kicker
7 mars 2007 · 3 721 Inlägg

Jag har mönstrat och även utfört hela värnplikten! Fan vad duktig jag känner mig smile

Greatsnyggo saabtok
7 mars 2007 · 1 306 Inlägg

klart  man ska ha gjort lumpen , var en jävligt rolig tid

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Sandman
7 mars 2007 · 873 Inlägg

JohnnyN skrev:

newkie skrev:
Iofs sant det du säger, då kan dom ju iofs hålla i en puffra iaf tongue

Vem som helst kan konsten att hålla i ett gevär och skjuta serie-eld. Men för att överleva krävs utbildning. Bl.a. att skjuta skottvis eld och ytterst sällan serie... man träffar inte nåt som är längre bort än 20 meter om man skjuter med serie-eld tongue Dagens filmer där alla bara skjuter serie-eld från 500 meters avstånd gör att folk tror att det går. En anledning till varför militären ger nödvändig utbildning.

edit: stavfel

Jo. Men inte nog att dom som "kan" gör fel i näst intill alla filmer.
Så fort det är någon "vanlig" person så ska dom alltid fejka att dom inte kan ett dugg.

*killen/tjejen får en revolver/hagelgevär*
"How do i use this?"
*får snabbinstruktioner model: hur-man-går-på-toaletten*

ALLA vet hur man avfyrar ett vapen.
Att träffa något eller att undvika att skada dig själv med det är en helt annan femma.
Förundras alltid över hur folk lyckas bli överaskade över en rekyl eller skada sig på mantelrörelsen (klassika, tumskav).

Men det finns ju folk som inte kan använda blinkers på sin bil... så jag antar att det finns folk till allt.


Hur som helst. Att överleva ett krig har som du säger inte så jätte mycket att göra med om du är värsta prickskytten eller ej.
Överlevnadsutbildningen, även om den så bara är några timmar lång är så mycket mer värd.
Och hurvida du kan överleva din fiende är betydligt viktigare för en framgångsrik krigsföring än om du kan pricka honom på ett öppet fält eller ej.

Har du ingen överlevnadsteknik är det bara en fråga om du tar någon med dig innan du själv dör eller inte.

Don't get mad, get even.
ghost_boy83 CREW
7 mars 2007 · 2 594 Inlägg

hemvärnet kombinerat me Battlefield 2 sen så är man fitt for fight smile

heltsonika Rebel with a cause
7 mars 2007 · 224 Inlägg

Lumpen är ett extremt dyrt vuxendagis.

Men lite kul var det ibland.

Jukkas :]
7 mars 2007 · 469 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
Hej vill bara dela med mig utav min glädje.. smile nu i säkert 3år har man gått och oroat sig över mönstring och lumpen osv.. vilket jag ABSOLUT inte velat göra... så idag fick man ett brev angående mönstring från pliktverket och jag tänkte "NEJ! nej nej!" så öppnar jag brevet och läser följande:


                             Pliktverket tänker inte kalla dig till mönstring

Du och alla andra svenska män är skyldiga att mönstra det år ni fyller 18år.
Pliktverket ska dock bara kalla dem till mönstring som vi bedömer har förutsättningar att bli inskrivna för värnplikt eller civilplikt eller i utbildningsresverv.

                             Du uppfyller inte kraven för att kallas till mönstring.

För att bedöma vilka som ska kallas till mönstring har Pliktverket rätt att få uppgifter från bland annat andra statliga myndigheter och från de totalförsverspliktige.




Resten håller jag kvar i brevet wink men jag säger bara JIPPI!!! big_smile

Fick likadant brev hem skickat tongue

newkie
7 mars 2007 · 250 Inlägg

Jag säger då det...vad ska det bli av dagens ungdom wink

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
__Marcus Whitetrash
7 mars 2007 · 589 Inlägg

Fick inte va med för benbrottet, fan jag ville också supa.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
JohnnyN Rutinerad medlem
7 mars 2007 · 1 938 Inlägg

Sandman skrev:
Hur som helst. Att överleva ett krig har som du säger inte så jätte mycket att göra med om du är värsta prickskytten eller ej.
Överlevnadsutbildningen, även om den så bara är några timmar lång är så mycket mer värd.
Och hurvida du kan överleva din fiende är betydligt viktigare för en framgångsrik krigsföring än om du kan pricka honom på ett öppet fält eller ej.

Har du ingen överlevnadsteknik är det bara en fråga om du tar någon med dig innan du själv dör eller inte.

Tror du tog fasta på fel punkt i mitt inlägg där.
För som jag skrev också, för att överleva krävs utbildningen, nog kan vem som helst skjuta. Du behöver inte vara Rambo heller för att faktist träffa ditt mål, men för att överleva tiden efter att du har skjutit är till en del överlevnadsinstinkt, resten vad du minns från din utbildning.

BBAD Utbildad hobbymekare
7 mars 2007 · 1 125 Inlägg

jag fick inte mönstra pga mitt högra knä å ryggen

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang