6485
Sök

Konstigt ljud ur basen

Saab raggare : )
887 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
märkte att min bas små-spelar när volymen är 0 ..

den dunkar snabbt.. men lågfrekvent och låg volym...

Kan det vara störningar för att +´kabeln och lågnivåkablen är dragen ihop ( inte jag som dragit )?

kan man dra en separat +-kabeln utanför bilen på andra sidan och koppla loss den inne för att se om det är det de handlar om.. lr kan bilen ta skada på något sätt ?

Turbo.. Because Im worth it :)

elektriker
591 Inlägg
7 mars 2007
bara att prova.
inget som ska kunna ta skada av det.¨
Troligtvis det som skapar störningar

---------------> Kimpan

281 Inlägg
7 mars 2007
Det bästa är ju om du helt enkelt kollar om de är dragna ijämte varann... är dom de så lägger du + kabeln i ena tröskeln och rca kablarna i den andra tröskeln... Aldrig bra om de ligger inpå varandra.. Garantier och sådant kan det bli problem med också om inte kablarna är rätt dragna...

Så hade jag vart du hade jag lyft på mattan och kikat lite!

Mvh Jonas

887 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
Jo men de är draget så bra så jag fattar knappt hur de är gjort tongue man ser hur den försvinner in från motorrummet.. sen.. yikes kommer den bara fram vid tröskeln . men där emellan då yikes tongue

får bryta upp hela bilen sad

elektriker
591 Inlägg
8 mars 2007
zwich skrev:
Jo men de är draget så bra så jag fattar knappt hur de är gjort tongue man ser hur den försvinner in från motorrummet.. sen.. yikes kommer den bara fram vid tröskeln . men där emellan då yikes tongue

får bryta upp hela bilen sad

måste väl va draget under listen vid tröskeln eller? kan väl inte vara så svårt att få loss den? brukar ju sitta med clips eller skruvar bara.
ellr menar du från torpedväggen genom panelen till tröskeln?

---------------> Kimpan

887 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
NEHE.. de va inte dragningen som var fel.. antagligen.. drog elkabel utanför bilen på andra sidan jämtemot lågnivåkabeln.. samma ljud kvarstår =/

887 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
fick tips av dmc-sound att de kunde va lågnivåkabeln som de va fel på.. testa med min anndra.. samma problem. =/

887 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
på vägen hem börja "störningsfel"-vin att låta med.. när man gasar så låter de mer högfrekvent.. . jävla skit också

någon som har tips på vad det kan vara ?

205 Inlägg
8 mars 2007
Detta bör du ta på allvar!
Om inte slutsteget är jordat ordentligt så kan/kommer slutsteget att ta jord från Lågnivåkablarna och resultera i bränd jordbana antingen i stereon och/eller i slutsteget.
Detta har jag tyvärr råkat ut för och stereon var bara att byta ut.

Symptomen kan vara: brummar i basarna/högtalarna på 0 volym etc..

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

887 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
timebandit skrev:
Detta bör du ta på allvar!
Om inte slutsteget är jordat ordentligt så kan/kommer slutsteget att ta jord från Lågnivåkablarna och resultera i bränd jordbana antingen i stereon och/eller i slutsteget.
Detta har jag tyvärr råkat ut för och stereon var bara att byta ut.

Symptomen kan vara: brummar i basarna/högtalarna på 0 volym etc..

men jag har kollat jorden..men skadan kanske är redan gjord ?

har du msn ?.. lättare o snacka där

205 Inlägg
8 mars 2007
Du har Ohm-mätt jorden?
Ja, brummar det i basarna vid 0 volym och om jordbanan är bränd i nån enhet så är skadan redan skedd och den typen av fel går inte på någon garanti dessvärre.
Men du han göra ett inläggt till innan jag han svara tydligen... Om du hör vin när du gasar så har du störningar i lågnivåkabeln till steget.
Du har dragit ström och remote och lågnivåkablarna på olika sidor? Om inte så gör det genast. Är problemet ändå där så testa att köpa en ny lågnivåkabel som gärna får vara trippelskärmad, tex denna: http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=24927

Du kan läsa lite mer om olika störningar på www.nardik.se
Klicka sedan på Magazinet och sedan på Störningar.

MSN, inte direkt smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

887 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
msn inte direkt.. ?.. jag försöker inte stöta på dig tongue bara enklare att snacka där.. men tror att den blivit feljordad och jag måste byta ut allt skit sad jävla piss fan!

fattar inte vartför den som dragit ljudet dragit lågnivå och el tillsammans.. men de harj u funkat .. tills jag börja pula o skulle in me ett till steg o annan baslåda osv!

205 Inlägg
8 mars 2007
Ahh, tolkar din text att lågnivå och strömkabel är på samma sida då... Då kanske du inte har förstört något ännu.
Gör så att du flyttar strömkabeln eller lågnivån till andra sidan av bilen så skall du att det säkerligen bli fin fint! smile
Ja, det kan fungera men det kan även ge störningar... Finns ingen garanti på att det fungerar eller inte... Bara till att flytta på nån av dem kablarna till andra sidan smile Går snabbare att flytta på lågnivån så slipper man strula med strömkabeln.

MSN, inte dirket = Inget jag gärna försöker köra på datorn... Allt med MS försöker man ju undvika smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

887 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
timebandit skrev:
Ahh, tolkar din text att lågnivå och strömkabel är på samma sida då... Då kanske du inte har förstört något ännu.
Gör så att du flyttar strömkabeln eller lågnivån till andra sidan av bilen så skall du att det säkerligen bli fin fint! smile
Ja, det kan fungera men det kan även ge störningar... Finns ingen garanti på att det fungerar eller inte... Bara till att flytta på nån av dem kablarna till andra sidan smile Går snabbare att flytta på lågnivån så slipper man strula med strömkabeln.

MSN, inte dirket = Inget jag gärna försöker köra på datorn... Allt med MS försöker man ju undvika smile

jag sa tidigare i tråden att jag dragit en elkabel utanför bilen på andra sidan.. men samma problem.

205 Inlägg
9 mars 2007
Men testa att byt sida på lågnivån ändå. Den kanske ligger bredvid andra strömkablar? Finns ju rätt många andra kablar i en bil smile Testa ta ut lågnivån å dra den på utsidan också då? Sedan när du gjort det så kan du testa med en annan stereo å se om problemet försvinner...

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

275 Inlägg
11 mars 2007
zwich skrev:
NEHE.. de va inte dragningen som var fel.. antagligen.. drog elkabel utanför bilen på andra sidan jämtemot lågnivåkabeln.. samma ljud kvarstår =/

ok, men du kopplade väl bort strömmen då från den "gamla" kabeln smile
alltså, inte bara kopplade bort den vid steget, för kopplade du inte bort den vid batteriet så hade du ju fortfarande ström i kabeln...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

Sök