Tänkte köpa en Bmw 328 ci -99 för och nackdelar?

_empe4_
20 juli 2012 · 17 Inlägg

Tjena!

Nu var det bildags för mig och det lutar sig åt en 328 ci -99 som gått 20 000 mil, vad bör jag tänka på när jag kollar på bilen? Jag var igår och kollade in den lite snabbt och provkörde och den kändes helt okej faktiskt men innan jag köper den hade jag viljat veta vad som brukar krångla på just dom här?

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
20 juli 2012 · 744 Inlägg

gå in på autopower.se -> begagnatguiden -> e46 så får du lite mer kött på benen

Victorduvet
21 juli 2012 · 395 Inlägg

Men bli inte rädd när du läser begagnat guiden på autopower bara smile
Det står så mycket om alla modeller så man blir rädd big_smile
Har själv haft både E36,E46 och nu senast E60.  Den enda jag haft problem med var E36an och där var det bara tändspolarna som behövde bytas. Annars har dom funkar perfekt från första till sista dagen smile

BMW 520 (1992)
Motch_swe
21 juli 2012 · 166 Inlägg

Det kanske viktigaste man bör veta när man funderar över att köpa en tidig e46 är risken för sprucken raminfästning.
Hörs det rejält klonkande bakifrån vid gaspådrag alternativt när du släpper av på gasen hade jag bara letat vidare. Rätt "vanligt" fel bland dem motorstarkare modellerna (främst 323/328). Kostar runt 20 papp om du inte själv är duktig på att svetsa.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
Germax
21 juli 2012 · 12 086 Inlägg

Klonkandet kan även bero på slitna bussningar, behöver inte betyda att det spruckit i chassit.

Ett väldigt bra sätt att testa bakvagnen är att ligga i en stor rondell med ganska bra fart så det verkligen kränger. Om man sen gör lite rattrörelser så brukar man höra hur bakvagnen klonkar om den är dålig, främst de stora bakvagnsbussningarna. Det är även till dessa infästningen kan spricka.

Annars är autopowers begagnatguide rätt omfattande som fler nämner, gör en checklista.

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Kolla så att centrallås funkar på båda dörrarna och även kupéfläkten! smile

_empe4_
21 juli 2012 · 17 Inlägg

Det var ett litet litet klonk  från bakaxeln då jag la från ettan till tvåan vad kan det bero på då?

Germax
21 juli 2012 · 12 086 Inlägg

Hur kunde jag glömma det, jättevanligt! Även på E36, beror även de på dåliga bakvagnsbussningar.

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
21 juli 2012 · 744 Inlägg

Germax skrev:
Hur kunde jag glömma det, jättevanligt! Även på E36, beror även de på dåliga bakvagnsbussningar.

kan hända den bästa även wink

Rquired Allmänt envis
21 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Det som skrivs ovan om spruckna fästen bak är inget vanligt fel tvärt om, att rata en trea för att det låter bakifrån är inte taktiskt då du eventuellt kommer tacka nej till många exemplar som behövt byta någon bussning för att bli helt fräsch till en billig peng.

En bil med sprucket golv är riktigt otrevligt instabil att köra och detsamma gäller om bussningar med mera är helt utslitet. Det är inget beteende du missar vid en provkörning och inget som kan missuppfattas som "oljud" utan det märks tydligt, och är också ett tecken på att bilen körts väldigt hårt vilket i sig är en anledning till att undvika ett köp.

Testa bilen som Germax skriver, om bakvagnen låter eller sviktar lite lätt är det ett tecken på dåliga bussningar vilket i mina ögon är ett skäl till prut om bilen inte är billig från början. Även fästena till motor och växellåda kan bli dåliga vilket också ger oljud, som kan leta sig bakåt och missuppfattas som sliten bakvagn. Inget dyrt att åtgärda det heller, säg 1500:- för nya fästen till en 328i på en verkstad med vettig prissättning.

En sista punkt värd en titt på en äldre BMW är kylsystemet, en del komponenter är i plast och det materialet har som bekant en förmåga att bli skört med åren. Läckage släpper även in luft i systemet och det gillar inte BMWs, symptomen börjar ofta i form av att värmen uteblir i kupén men läcker det mycket kan även motortemperaturen börja variera till slut. Kylarslangar, termostathus och expansionskärl är punkter värda en titt.

Som på alla gamla bilar så håller kylaren inte för evigt, på E46 brukar det synas om den är på gång genom att kylaren sväller. Kolla i nederkant, är den inte rak utan halvmåne-formad bör den bytas inom kort.

Ingen bil är perfekt men jag upplever att E46 är en pålitlig grund att stå på, och några svagheter som är dyra att åtgärda eller någon service med kamremsbyte för 15-20.000:- förekommer inte heller (M52B28 har kedja). Ta eventuellt en andra titt och kolla igenom de punkter begagnatguiden och användarna här nämner, är bilen i bra skick har du nog hittat en trevlig kamrat i vardagen.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang