Måla insidan på baslådan?

Mixe
15 oktober 2006 · 32 Inlägg

Hej, en snabb fråga angående målning av baslåda.
Jag håller på att bygga en basreflexlåda och jag har bestämt mej för att klä utsidan med typ (matta). Ska jag ändå måla insidan på lådan, och varför ska jag göra det?

Tack på förhand  /Micke

MICHAN Bas Connaisseur
15 oktober 2006 · 436 Inlägg

Asså måla med färg inne i den delen baslådan som ej syns?

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
laazy vorsprung durch teknik
15 oktober 2006 · 886 Inlägg

Varför skulle man måla insidan på lådan? Kan inte tänka mig att det skulle behövas.

MICHAN Bas Connaisseur
15 oktober 2006 · 436 Inlägg

Låter faktiskt jävligt onödigt.

kanske beror på vad man målar med, bygger man med prutt-trä kan det ju va bra att spacka på något på insidan för att få det lite med stabilt och stummt men inte med färg det ser jag ingen vits med såvida du ej ska använda dem som bur till hamstern och vill att den ska ha det lite mysigt... när du ej dunkar livet ur den på max volym..

Senast redigerat av MICHAN (15 oktober 2006)

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
cvx
15 oktober 2006 · 71 Inlägg

Måla väggen bakom rören annars ser det dumt ut när man ser rätt in och det är spån färgat..

Volvo 945 (1997)
Bos
15 oktober 2006 · 264 Inlägg

Bygger du i spånskiva så ska du måla lådan invändigt för att spånskiva "andas" lite, nån färg som täcker bra är att föredra då den suger i sej rätt rejält.

Volvo v70 (2008)
Mixe
15 oktober 2006 · 32 Inlägg

Bra bra, tack för svar.
Tänkte nästan det. Har hört att man skulle det för att fukt inte skulle komma igenom lättare - men det kändes ännu konstigare eftersom jag har två basreflexrör som den kan slinka in i.

Räcker alltså med att dutta på färg på dämpullen då. Grett
Tack igen


Sen edit: Bygger i MDF material, behövs det då?

Senast redigerat av Mixe (15 oktober 2006)

PL158
15 oktober 2006 · 59 Inlägg

Mixe skrev:
Hej, en snabb fråga angående målning av baslåda.
Jag håller på att bygga en basreflexlåda och jag har bestämt mej för att klä utsidan med typ (matta). Ska jag ändå måla insidan på lådan, och varför ska jag göra det?

Tack på förhand  /Micke

Det finns någon tung färg man kan använda för att täta och få hela bygget ännu stabilare kommer inte ihåg var den heter dock, ring och kolla med någon måleri firma eller nåt..

mvh

sir_daniel www.kudoz.se
16 oktober 2006 · 3 802 Inlägg

eller så plastar du hela insidan och får den tät därigenom, samt stabilare.

Bos
16 oktober 2006 · 264 Inlägg

Bygger du i mdf så ska det inte behövas,, men tänk på att mdf har en helt annan egenresonans än spånskiva o då kan man behöva staga lådan om det blir för stora ytor som kan svikta.

Volvo v70 (2008)
Germax
16 oktober 2006 · 12 086 Inlägg

Spånlådor bör behandlas då de är så känsligt mot fukt. Och på vintern tex kan de bli ganska fuktigt i bilen

Merrrrra
27 januari 2010 · 11 Inlägg

hej jag undra vad det är för "matta" du ska klä in din baslåda med? vad det heter och om du kan länka mig till den sidan du har köpt det?

attityds_problem
27 januari 2010 · 199 Inlägg

Merrrrra skrev:
hej jag undra vad det är för "matta" du ska klä in din baslåda med? vad det heter och om du kan länka mig till den sidan du har köpt det?

tråden är några år gammal. men biltema har matta eller de flesta billjudsbutiker har, så åk in till närmaste billjudsbutik så får du bra råd hur du ska göra

Merrrrra
27 januari 2010 · 11 Inlägg

okej tack

hjertbro DB Jägare!!
26 juli 2012 · 115 Inlägg

lådan ska plastas inuti å målas! spån är bäst pga av att materialet suger åt sig mer än mdf! 0,1-0,3 mer på mätarn!! big_smile

BMW e90 320i "Violent" (2006)
Nitromast Dr. Scanner
26 juli 2012 · 2 167 Inlägg

hjertbro skrev:
lådan ska plastas inuti å målas! spån är bäst pga av att materialet suger åt sig mer än mdf! 0,1-0,3 mer på mätarn!! big_smile

Du säger det dock 2.5 år för sent och varför skulle ett otätare material vara bättre. Hur tänker du där.
MDF suger ju åt sig som en barbapappasvamp (vet alla som har skåpluckor i MDF).

Du har fel där. Spån spelar inte högre -.-

Senast redigerat av Nitromast (26 juli 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang