3266
Sök

Smäller till i basen och basen försvinner.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Tänkte bara kolla lite om man kan få nå tips om vad som kan vara fel innan vi börjar felsöka i morgon.

I går åkte Tjejen och lyssnade på musik när det en gång Dunkade till i basen, alltså ett basljud typ fast 5-6 ggr högre än volymen var på. vart lika en gång till efter en liten stund.

Provade i dag att lyssna lite fast på lite lägre volym (normal volym) och gick väll 20 min ungefär sen small det till.

& basen försvann. Stängde av stereon på en gång & gick bak & luktade & kände på basarna men känns normalt & luktade inte bränt eller nått.

Känslan efter smällen vart typ som man fått en stöt i kroppen (låter skumt kanske) men jag vet inte om man bara vart lite rädd bara. det dunkade till rejält.

Kan det vara jordfel eller någon kabel som håller på att lossna eller vad kan man kolla efter? blir väll en garage dag i morgon & riva halva bygget & börja felsöka inför lördagen.

Tacksam för svar smile

Basarna är 2st P1222 12"
Och steget till dessa är JBL GTO7001E

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
testade starta stereon nu och basen fungerar nu. men går säkert bara några minuter innan det smäller igen.
ingen Som varit med om liknande? smile

21 761 Inlägg
26 juli 2012
Man kan ju tex misstänka glappkontakt i någon kabel, kika över alla anslutningar och se till att det inte finns spretande metalltrådar kan kortsluta mot någonting. smile

1 926 Inlägg
26 juli 2012
Kolla jorden, det skulle jag göra.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
ska kolla så mycket det går i morgon. har ju varit lika sen i våras men det kan väll börja glappa ändå.
ska kolla allt man kan men lär riva rätt mycket av bygget för att komma åt jord och ström på två av stegen tyvärr. hoppas inte det är något där :s nå mer bra idéer är välkomna.

1 926 Inlägg
26 juli 2012
har du lätt att få ut stereon, då kan du ju börja med att kolla bakom den isf! smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 juli 2012
Hade ett rätt sjukt problem med mitt DLS steg som jag ser kan uppstå även med ditt steg.

Skruven som sitter i mitten av alla RCA kontakter hade jord. När den sen kom åt Höljet på lågnivåkablarna så small det utav H*lvete i frontsystemet, var helt bergssäker på att något pajja. Tur som jag hade så var det inte så.

Luktade både bränt o rökte. Men det höll tack o lov. Tog bort skruven.. Har inte haft problem sen dess

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Kollat alla lågnivå nu, alla jord och ström. Allt ser bra ut. Ska kolla kontakterna till själva basarna nu. Spelade typ tio min, men small det till och basen försvann igen. Några sekunder senare kom den tillbaka och höll en min sen small det igen och basen vart betydligt lägre men spelade ändå. Båda basarna går och inga säkringar är trasiga :p sjukt skumt...

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
27 juli 2012
Har du provat det jag skrev?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Har du provat det jag skrev?

Alltså rca? är väll lågnivån då? kabeln i mitten är ju remoten och den skruven går ju ej att ta bort. eller förstår jag dig fel?

Kom iallafall fram till att steget är trasigt. efter det small lyste röd lampa på steget som det stod protect på.
Startade om allt efter vi monterade bort alla kablar till själva elementen och efter ca 5-10 min uppstod samma sak.

Enligt woodman kunde man där lättast se om steget eller elementen var trasiga/påväg att gå sönder.

Blir nytt starkare steg i morgon så kan vi basa på ännu högre big_smile blir storebror till steget vi har nu big_smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 juli 2012
Nej du förstod mig fel... skruven.. alltså bara skruven som håller fast RCA ingångarna.
Ta bort den, eller tejpa över den.

Jag hade det felet. Mitt steg gjorde samma sak.. fungerade lika bra efter borttagning.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Nej du förstod mig fel... skruven.. alltså bara skruven som håller fast RCA ingångarna.
Ta bort den, eller tejpa över den.

Jag hade det felet. Mitt steg gjorde samma sak.. fungerade lika bra efter borttagning.

ahaa. ja men då vet jag nog. ska prova & se. Köpte ett MDS T5 steg i dag så fick 1000w mer nu. gamla steget låg på 700 & nya på 1700 så hoppas på bättre drag nu big_smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 juli 2012
Fy så hemskt! wink
Nej men du kan ju iaf prova.. då har du ju ett reservsteg..

Sök