1868
Sök

Dimljus fram saab 9000

74 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Tjena, har nyss varit ute och kopplat i 1 dimljus i min saab 9000 men det lyser då inte la bara 1 kabel lös på höger sidan sedan på vänster sidan var det ingen så mkt vad jag kunde se iallafall samt har ingen dimljuskontakt inne i förarhytten bara till baklyset? så några tips om hur jag kan dra elen? och vilka grejjer som kan behövas då jag är oerhört dålig på el sad(

MVH
Graxor

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 juli 2012
Att du inte bara frågade mig direkt istället tongue

Det finns två kontakter men den ena (vänstra tror jag faktiskt det var) kan vara jävlig att hitta. Den sitter ihopsatt med kabelstammen på vänstra sidan.

Förutom att trycka i själva ljusen så behövs även en säkring i handskfacket, ett relä i ljusreläboxen under huven och till sist dimljusknappen till instrumentpanelen.

Eftersom kontakterna sitter oskyddade i fronten så bildas det nästan alltid en j-la massa oxid i dom så man får ingen kontakt och dimljusen funkar inte. För att lösa det så är det inget annat än mekanisk rengöring som gäller, borsta och skrapa bort skiten så att metallen kommer fram igen...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 juli 2012
förstod inget alls av texten, men du har 3 kontaktstycken under krockbalken fram, 2 på höger sida o en på vänster sida (innefrån sett) Bara koppla in i dom o sen in med en knapp till vänster om panelen o ett relä i motorrummet brukar det vara på de nyare!

74 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Mjo var där och pillade på höger sidan och det satt nåt svart plasthölje på när jag drog bort det följde det med 2st långa metall stavar men koppartråd i mellan? Sedan var det bara två st "honor" om ni förstår hur jag menar där jag kunde trycka i mina andra "hane" kontakter

Har ni några tips vart jag kan få tag på säkringen i ljusreläboxen och dimljusknappen? för inget finns i förarhytten. Men under Bakdimljuset finns det en svart knapp som det inte står nåt på och bakom är det draget och klart ser det ut som så antar att det är dimljusena i fram?

74 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Kanske vart lite rörigt men är det nåt som inte kan förstås säg till smile

Sök