6474
Sök

Begreppet Ohm ! ?

603 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Tjenare!

Nu har jag snart grepp om det mesta av värde.
Men sen står ju specifikationen "ohm" med överallt och i vissa fall av en högtalare kan man väla den i version 2 eller 4 ohm osv. Jag har förståt att det måste betyda någonting!
Frågan är bara vad? Hur vet jag vad jag ska ha för ohm på steget och högtalarna!?

Hoppas någon kan reda ut begreppet åt mig så jag kan köpa mig en baslåda med rätt ohm så steget slipper ta stryk eller något liknande.

Hälsningar Sebastian

In hoc signo vinces

264 Inlägg
13 mars 2007
har för mig att ohm är hur lätt strömmen "flödar" igenom högtalarna/stärkaren 2 ohmär snabbare än 4 ohm vilket oxå ger sämre ljudkvalitet. en bas som ska ha kraft 1-2 ohm. en bas som ska spela "finare" 4 ohm ex.

rätta mig gärna om jag har fel lr fyll i.

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

603 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
OKej jag förstår. Jo det har ju med motståndet att göra. Den där fysiken har man ju fått tragla i sina dar big_smile
-Men jag kan inta sätta det i praktiken. Jag vet ju vilket steg jag har men måste jag tänka på att köpa baslåda med rätt ohm-tal för att inte steget tar stryk eller spelar det ingen roll?

In hoc signo vinces

SRT4 2,4T & 9000 2,3T
272 Inlägg
13 mars 2007
Ohm = Resistans (Motstånd)

För att vara på säkra sidan köp en bas med lika Ohm som slutsteget.
Senast redigerat av Gormanz (13 mars 2007)

/Gormanz

264 Inlägg
13 mars 2007
många/de flesta steg har ie bara ett ohm antal- mitt har 1-2-4-8 ohm jag kör med 4 ohms bas. och jag behöver inte ställa in nått, om du ska köpa i butik lr så är det bara att fråga vilka som passar ihop och vad som går bra...

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

1 171 Inlägg
13 mars 2007
Lägre resistans och impedans (som har enheten ohm) gör att det går mer ström genom högtalaren med samma spänning pålagt. Den strömmen ökar effektuttaget från förstärkaren med det dubbla för en halvering av impedansen så länge förstärkaren klarar av att driva lasten med ström utan att krokna. Hänger du med?

En högtalare med lägre impedans drar alltså mer effekt ur förstärkaren och omvandlar till ljud. Om allt annat är lika så har ett element med 4ohm impedans ca. 3dB högre känslighet än ett på 8ohm, enkelt uttryckt. 3dB är en fördubbling av effekten. Det finns därför en poäng med att välja så låg impedans som möjligt.

Förstärkaren brukar ha en lägsta rekommenderade last. Det är den last tillverkaren anser att steget kan driva utan risk för problem eller ljudkvalitetsdegradering.

603 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Okej jag förstår ungefär hur det hänger ihop men det verkar lite krångligt.
Kan någon titta på det steget jag har:
"TWINFAN 1200 SE 2400W a.k.a twinfan extreme" från www.totalljud.se
och säga vad jag borde välja för baslåda. Jag har tänkt mig en baslåda med två element.
-En del lådor har ju ihopkopplat basarna så jag får brygga på steget och en del skulle jag koppla en bas till var sin kanale helt enkelt (det är ett 2-kanals-steg) Blir den skillnanden någon skillnad även när man tittar på vilket ohm-tal jag ska ha på baslådan.

Hoppas någon kan säga mig vad jag ska ha!?! smile
Ciao

In hoc signo vinces

Fotograf
1 319 Inlägg
13 mars 2007
på det steget så kan du koppla i prinsip alla basar som går att hitta.  så länge du har efekten så det räcker.  men om vi säger så här 2st 4ohm basar i serie koppling ger 8ohm och 2st 4ohm basar i paralel koppling ger 2ohm så om du paralel kopplar och sen bryggar det på steget så får du ur mest kraft ur det steget.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 171 Inlägg
13 mars 2007
Om steget bryggkopplas (förutsatt att det går) så får du räkna med att lägsta impedans som är lämpligt att koppla till steget fördubblas. Då behöver du alltså en total last på minst 4ohm.

Om steget kopplas i 2 kanaler så behöver impedansen vara minst 2ohm på varje utgång.

Man kan säga att en bryggkoppling kan kombineras med en seriekoppling av elementen.

Sedan för att krångla till det ytterligare hur mycket effekt du behöver från förstärkaren begränsas till stor del av själva låddimensioneringen och elementets slaglängd. Det är sådant som många inte tänker på. De tittar på den uppmärkta effekttåligheten på högtalarelementen och väljer en förstärkare med ungefär samma effekttålighet helt i onödan. Den verkliga effekttåligheten är betydligt lägre i basområdet och är det bashögtalare man pratar om då så behövs inte alls samma förstärkareffekt. Det går att räkna ut hur mycket man behöver om man har elementets alla parametrar och lådans storlek och avstämning.
Senast redigerat av zoopåse (13 mars 2007)

vRsex
471 Inlägg
13 mars 2007
jag med då.
Ju mindre ohm ju mer Watt effekt kan du får ur din förstärakre omden tål det.
Ju mer ohm Destu mindre blir watt effekten.
Tex, jag får på 2ohm 1300Watt i mitt steg men i 4ohm får jag 850watt.
Finns steg som kan gå ner i 0,5Ohm men dom är svindyra men högre ohm kan man gå med men inte nyttigt det heller.
Ohm talet kan du styra med vilken bas typ du väljer, om du köper med dubbla voicecoils eller enkel brukar ge olika ohm kolla därför innan du köper om det passar med det som den ska kopplas ihop med.
Kopplar du en bas med lägre ohm tal än vad steget klarar kan saker gå sönder/brinna.
Vissa säger att Du ska få finare ljud om du går på högre ohm typ 8, men i bilen spelar det ingen roll, hade det varit i ett hemmabiosystem hade jag nog kört på 8 ohm.
När det gäller en bas i bilen så är man efter effekt det ska ju efterallt bara dunka:)
Min bas som är en Audiobahn Eternal kan bara köras i 2ohm eller 8 ohm och jag väljer köra den i 2 ohm vilket krämar på 1300w på steget.
Detta kan styras genom olika kopplingar på en sub.
SVC= Single voice coil
DVC= Dual voice coil
Här ser du diverse kopplingar. http://www.polkaudio.com/caraudio/produ … ?helpid=58
Senast redigerat av Skee (13 mars 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

Sök