Dikussion gällande bättre ljud i volvo s60

maxxiz
6 augusti 2012 · 92 Inlägg

micke7406 skrev:
Det som jag tycker är svagaste länken är stereon.
Försök hitta en bra begagnad eftermarknads stereo av känt märke så kommer du märka en enorm skillnad.

kan man fortfarande ha då så att mitten högtalaren med spelar då? smile dvs surround eller vad de nu heter tongue

- Volvo For Life -
Ytterbeerg
6 augusti 2012 ·

maxxiz skrev:

Ytterbeerg skrev:
Vad jag hört så har folk varit väldigt nöjda när dom bytt upp sig från high-performance till premium.
Men det är klart, bäst är ju självklart att försöka leta reda på någon med premiumpaketet så man kan bilda sin egen uppfattning och känna om det är värt det!
Köper man begagnade delar via blocket eller bildelsbasen så blir det inte så överdrivet dyrt.

har redan premium ljudet sad men vill ju främst ha lite mer bas smile

Jaså, då är det ett PA300 du har och inte PA200 smile
Har du provat att gå in i de dolda eq-menyerna och ändra något?

maxxiz
6 augusti 2012 · 92 Inlägg

Ytterbeerg skrev:

maxxiz skrev:

Ytterbeerg skrev:
Vad jag hört så har folk varit väldigt nöjda när dom bytt upp sig från high-performance till premium.
Men det är klart, bäst är ju självklart att försöka leta reda på någon med premiumpaketet så man kan bilda sin egen uppfattning och känna om det är värt det!
Köper man begagnade delar via blocket eller bildelsbasen så blir det inte så överdrivet dyrt.

har redan premium ljudet sad men vill ju främst ha lite mer bas smile

Jaså, då är det ett PA300 du har och inte PA200 smile
Har du provat att gå in i de dolda eq-menyerna och ändra något?

aaa ett PA300 smile nä då jag är osäker på vad man ska ha hmm eller är de nåt man ska pröva sig fram med? smile

//Maxx

- Volvo For Life -
Ytterbeerg
6 augusti 2012 ·

Klart man ska pröva sig fram med eqn, mycket beror ju på ens musikstil och hur man vill att det ska låta!
Men tycker du att det är för lite bas så kan du ju pröva att höja very low och low både i fram och i bak (skalan går från 0 till 6 och är fabriksinställda på 4). smile

Ytterbeerg
6 augusti 2012 ·

maxxiz skrev:
däremot är jag gärna öppen för förslag gällande diskreta bas byggen i skufen. big_smile

Jag har sett flera som slängt ut reservhjulet och tryckt i en 12" bas tillsammans med ett slutsteg i den baljan.
Exempel finns här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=25380
Dock vet jag inte om resultatet med lådor i bagaget blir lika bra i en sedan som i en kombi?

maxxiz
6 augusti 2012 · 92 Inlägg

Ytterbeerg skrev:

maxxiz skrev:
däremot är jag gärna öppen för förslag gällande diskreta bas byggen i skufen. big_smile

Jag har sett flera som slängt ut reservhjulet och tryckt i en 12" bas tillsammans med ett slutsteg i den baljan.
Exempel finns här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=25380
Dock vet jag inte om resultatet med lådor i bagaget blir lika bra i en sedan som i en kombi?

asså jag har själv skissat lite på ett basbygge som ska va diskret smile men frågan är ska man ha stäng låda när man bygger i baljan? eller blir baljan själva lådan? smile tack för svar smile
//Maxx

- Volvo For Life -
Ytterbeerg
6 augusti 2012 ·

Jag kan väll inte påstå att jag har så jättebra koll på just baslådor men bäst tror jag är att bygga en separat portad låda och lägga ned i baljan med någon dämpmatta under för att undvika konstiga vibrationer osv.
Jag räknade lite på hur många liter man kunde få ut i baljan för några veckor sedan men har tyvärr slarvat bort lappen..... sad

maxxiz
6 augusti 2012 · 92 Inlägg

Ytterbeerg skrev:
Jag kan väll inte påstå att jag har så jättebra koll på just baslådor men bäst tror jag är att bygga en separat portad låda och lägga ned i baljan med någon dämpmatta under för att undvika konstiga vibrationer osv.
Jag räknade lite på hur många liter man kunde få ut i baljan för några veckor sedan men har tyvärr slarvat bort lappen..... sad

CRAP!! XD sitter just nu o skissar lite i sketchup o tänkte hur stor är baljan egentligen? o själv är man i tysland typ 120 mil ifrån bilen tongue

//Maxx

- Volvo For Life -
Ytterbeerg
6 augusti 2012 ·

Gjorde lite halvseriöst måttande med reservhjulet liggandes i och fick fram ca 54 liter, så det ska nog inte vara några problem att trycka i en tolva i varken en sluten eller portad låda.
Kör man med portad låda så går det ju lätt att få plats med ett slutsteg bredvid lådan nere i baljan smile

maxxiz
6 augusti 2012 · 92 Inlägg

Ytterbeerg skrev:
Gjorde lite halvseriöst måttande med reservhjulet liggandes i och fick fram ca 54 liter, så det ska nog inte vara några problem att trycka i en tolva i varken en sluten eller portad låda.
Kör man med portad låda så går det ju lätt att få plats med ett slutsteg bredvid lådan nere i baljan smile

tack de va guld värt smile då vet jag hur stort jag kan måla planer på låd bygge wink
//Maxx

- Volvo For Life -
F4S4N CAD-konstruktör
6 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

maxxiz skrev:

Ytterbeerg skrev:
Jag kan väll inte påstå att jag har så jättebra koll på just baslådor men bäst tror jag är att bygga en separat portad låda och lägga ned i baljan med någon dämpmatta under för att undvika konstiga vibrationer osv.
Jag räknade lite på hur många liter man kunde få ut i baljan för några veckor sedan men har tyvärr slarvat bort lappen..... sad

CRAP!! XD sitter just nu o skissar lite i sketchup o tänkte hur stor är baljan egentligen? o själv är man i tysland typ 120 mil ifrån bilen tongue

//Maxx

Du kommer aldrig få ett bra ljud om du bygger i baljan. På en kombi kan det fungera bra men i en S60 blir det platt fall.

Är det bara basen i ljudet du saknar?

Om du har intresse, tid och ork för att snickra lite så tycker jag absolut att du ska lägga lite tid på att få till en snygg låda som spelar in genom skidluckan, samt att du köper dig ett bulk-pack med STP Silver/gold eller Silent Coat att dämpa framdörrar, bagage inkl. hatthylla och gärna även taket.

Se till att få lådan tät mot ryggstödet så att allt ljud går in i kupén.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Dj_Albert Stölle
7 augusti 2012 · 199 Inlägg

Kapar/lånar din tråd lite..
Har Premium högtalarna i min V70 men med HU-603an ( fd. HU, nu en JVC ) .. Fråga inte varför dom gjort så, men enl. dom jag frågat på Helmia "står det i datorn" att den lev. så. Ingen aning varför .. Men det jag undrar är hur högtalarna i bakdörrarna sitter fast, för jag tror att nått är löst i höger bakdörr då det skramlar o har sig när jag spelar men trycker jag på dörrsidan runt högtalaren så tystnar det. Så sprängd högtalare tror jag inte på, mer nått löst. Nått tips t.ex från TS som ändå har "nästan" likadana dörrar ?
Lite trådlån har väl ingen dött av tongue

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Lindberg88
7 augusti 2012 · 1 418 Inlägg

Dj_Albert skrev:
Kapar/lånar din tråd lite..
Har Premium högtalarna i min V70 men med HU-603an ( fd. HU, nu en JVC ) .. Fråga inte varför dom gjort så, men enl. dom jag frågat på Helmia "står det i datorn" att den lev. så. Ingen aning varför .. Men det jag undrar är hur högtalarna i bakdörrarna sitter fast, för jag tror att nått är löst i höger bakdörr då det skramlar o har sig när jag spelar men trycker jag på dörrsidan runt högtalaren så tystnar det. Så sprängd högtalare tror jag inte på, mer nått löst. Nått tips t.ex från TS som ändå har "nästan" likadana dörrar ?
Lite trådlån har väl ingen dött av tongue

här är lösningen http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=1877

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
maxxiz
8 augusti 2012 · 92 Inlägg

F4S4N skrev:

maxxiz skrev:

Ytterbeerg skrev:
Jag kan väll inte påstå att jag har så jättebra koll på just baslådor men bäst tror jag är att bygga en separat portad låda och lägga ned i baljan med någon dämpmatta under för att undvika konstiga vibrationer osv.
Jag räknade lite på hur många liter man kunde få ut i baljan för några veckor sedan men har tyvärr slarvat bort lappen..... sad

CRAP!! XD sitter just nu o skissar lite i sketchup o tänkte hur stor är baljan egentligen? o själv är man i tysland typ 120 mil ifrån bilen tongue

//Maxx

Du kommer aldrig få ett bra ljud om du bygger i baljan. På en kombi kan det fungera bra men i en S60 blir det platt fall.

Är det bara basen i ljudet du saknar?

Om du har intresse, tid och ork för att snickra lite så tycker jag absolut att du ska lägga lite tid på att få till en snygg låda som spelar in genom skidluckan, samt att du köper dig ett bulk-pack med STP Silver/gold eller Silent Coat att dämpa framdörrar, bagage inkl. hatthylla och gärna även taket.

Se till att få lådan tät mot ryggstödet så att allt ljud går in i kupén.

grejen är de att jag gärna snickrar lite men vill fortfarande kunna lasta för lite väskor för kommande resor hmm men funderar på om man kan bygga på en låda till varsin sida i de där hålet för säkringar o skit där bak? bra ide?

jaa mest bas då jag lyssnar mycket dubstep o sånt hmm  jaa dämp är jag sugen på att köpa smile nån som vet om man kan köpa dämpmattor billigt på vallåkra? (A)

//Maxx

- Volvo For Life -
maxxiz
8 augusti 2012 · 92 Inlägg

Dj_Albert skrev:
Kapar/lånar din tråd lite..
Har Premium högtalarna i min V70 men med HU-603an ( fd. HU, nu en JVC ) .. Fråga inte varför dom gjort så, men enl. dom jag frågat på Helmia "står det i datorn" att den lev. så. Ingen aning varför .. Men det jag undrar är hur högtalarna i bakdörrarna sitter fast, för jag tror att nått är löst i höger bakdörr då det skramlar o har sig när jag spelar men trycker jag på dörrsidan runt högtalaren så tystnar det. Så sprängd högtalare tror jag inte på, mer nått löst. Nått tips t.ex från TS som ändå har "nästan" likadana dörrar ?
Lite trådlån har väl ingen dött av tongue

antar att de är bara att öppna o se tongue annars får du väl dämpa lite smile se jag lär mig wink

- Volvo For Life -
Dj_Albert Stölle
9 augusti 2012 · 199 Inlägg

Givande... Ska dämpa dörrar,bagagelucka golv o baljan men det är inte nu för stunden, så nu vill jag bara ha tyst på skrammlet. Så det jag undrade var bara hur högtalaren satt fast, om det var i nån ring med skruv lr popnit lr direkt i dörren med skruv lr nit .. Finns ju lika många lösningar som bilmodeller.. Jaja kanske inte ska fråga hädanefter då om alla bara ska skrika dämpa dämpa dämpa så fort nått låter.

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
maxxiz
9 augusti 2012 · 92 Inlägg

Dj_Albert skrev:
Givande... Ska dämpa dörrar,bagagelucka golv o baljan men det är inte nu för stunden, så nu vill jag bara ha tyst på skrammlet. Så det jag undrade var bara hur högtalaren satt fast, om det var i nån ring med skruv lr popnit lr direkt i dörren med skruv lr nit .. Finns ju lika många lösningar som bilmodeller.. Jaja kanske inte ska fråga hädanefter då om alla bara ska skrika dämpa dämpa dämpa så fort nått låter.

jag har för mig att högtalaren sitter med popnit hmm du får helt enkelt öppna o titta i dörren smile

//Maxx

- Volvo For Life -
F4S4N CAD-konstruktör
9 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

Sitter nitad fram och (99% säker) bultad bak. Nitarna är hårda och lossas lättast med hjälp av ett borr omkring 13mm som du fräser av nitskallen med.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang