Baslåda till VW Golf II. Nybörjar hjälp.

ToDi General Sydland
13 januari 2007 · 47 Inlägg

Tja!

Vill bygga baslåda till min VW Golf II -91. Är nybörjare på att jobba med bilar så skulle gärna vilja ha massa tips på vad man behöver, ska tänka på osv.

Tanken är att bygga en baslåda av fyra stycken 10" basar jag har i två högtalare inomhus.

Så ni som har tips, länkar eller vad som helst som kan hjälpa mig var vänlig och hjälp en nybörjare. wink

/General Sydland
__AleXx_ oijoij-society.com
13 januari 2007 · 774 Inlägg

Heeeej. jag är också ny på detta ska bygga te min Goffe me smile
Jag ladda ner Mds baslådeprogram. http://www.mds.se/Files/FileList.asp?SectionId=4368

hör me drönirettab annars han hj'lpte mig. smile bara du ger honom all info ¨så kan han säkert hjälpa dig smile

Over And Burnout AleXx!!

Audi A4 B8 (2010)
Volkswagen Golf Mk2 "OijOij Stance and Fitment" (1988)
loudness
13 januari 2007 · 4 554 Inlägg

du kan bara inte misslyckas med ditt bygge i en mk2a.. den är kanonlätt att bygga bas i då du bara har den tunna hatthyllan in i cupen så allt ljud går rätt in... du kan välja sluten eller basreflex de är upptill dej va du föredrar men som sagt de är itne så svårt.. bugg dom bara noga

ToDi General Sydland
13 januari 2007 · 47 Inlägg

okej, tack. Men behöver man inget delningsfilter eller så i en baslåda? Jag har bara byggt vanliga hifi högtalare så jag kan inget om det i bilen.

/General Sydland
Kornz Solfilmsmontör
13 januari 2007 · 947 Inlägg

sirtodion skrev:
okej, tack. Men behöver man inget delningsfilter eller så i en baslåda? Jag har bara byggt vanliga hifi högtalare så jag kan inget om det i bilen.

Vad är det för ohm på basarna? För de flesta hifi basarna ligger på 8 ohm och då måste du koppla ihop basarna så du får antingen 2 eller 4 ohm eftersom de flesta slutsteg i bilar inte klarar av 8 ohm.

Delninsfilter sitter i dom flesta stegen så de behöver du inte oroa dig för.

Senast redigerat av Kornz (13 januari 2007)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Rickard-v
13 januari 2007 · 2 665 Inlägg

8ohm behöver du inte oroa dig för. Alla slutsteg klarar 8 ohm. Det är tvärtom låga ohmtal som billiga slutsteg inte klarar av.

Det du behöver veta för att bygga låda är de sk ts parametrarna som är en samling elektriska och mekaniska värden på basen. Dessa matar man sedan in i ett bra program och ser vilken volym och typ av låda som verkar passa din bas.

Är det en komplett hemmahögtalare du ska slakta??    Rekomenderas inte. Satsa några slantar på att köpa 2st 10" för bilbruk. Då får du troligen en mera långslagig bas (konen kan röra sig längre innan talspolen hamnar utan för magnetfältet) och ett seriös affär kan alltid ta fram ts parametrarna eller ge dig bra rekomendationer om lådbygget. (Även jag kan hjälpa dig med beräkning)
Kolla min enkla websida där jag har byggt en hel del i golf2 i början av 90 talet. Jag spelade 129db med 1st jbl gti 12" o 150watt. Det räcker längre än man tror! Har en bekant som vill sälja 2st gti 12" för 500kr st. Det är ett grymt budget alternativ! Kanonbas till bra pris! De kostade drygt 3000kr nya. Men är inte av senaste modell.

Delningsfilter måste du absolut ha. men det brukar vara inbyggt i slutsteg nuförtiden.
Delning 80/63hz med minst 12db/okt gärna 18 eller 24db/okt.

www.rickardv.info.se

Senast redigerat av Rickard-v (13 januari 2007)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ToDi General Sydland
13 januari 2007 · 47 Inlägg

Jo jag tänkte slakta mina byggda högtalare pga att jag har inte mycket pengar att lägga på baslådan. Kan max lägga 1000kr.

Högtalarelementen jag tänkte använda har följande information:
Typ: Bas
Membranstorl (tum): 10
Membrantyp: Papper
Impedans : 4 Ohm
Frekvensomfång : 30-5000 Hz
Effekt: 150 W Max
Känslighet: 90 dB/SPL
Resonansfrekvens: 31.8 Hz
Vas: 235.8 L
Qts: 0.77
Rek. delningsfrek: --------
Yttermått (mm): Ø 255
Monthål (mm): Ø 231
Vikt: 1.5 Kg

Är inte så grymma men jag hoppas man kan få nått ut från dem.

Senast redigerat av sirtodion (13 januari 2007)

/General Sydland
Kornz Solfilmsmontör
13 januari 2007 · 947 Inlägg

Rickard-v skrev:
8ohm behöver du inte oroa dig för. Alla slutsteg klarar 8 ohm. Det är tvärtom låga ohmtal som billiga slutsteg inte klarar av.

Det du behöver veta för att bygga låda är de sk ts parametrarna som är en samling elektriska och mekaniska värden på basen. Dessa matar man sedan in i ett bra program och ser vilken volym och typ av låda som verkar passa din bas.

Är det en komplett hemmahögtalare du ska slakta??    Rekomenderas inte. Satsa några slantar på att köpa 2st 10" för bilbruk. Då får du troligen en mera långslagig bas (konen kan röra sig längre innan talspolen hamnar utan för magnetfältet) och ett seriös affär kan alltid ta fram ts parametrarna eller ge dig bra rekomendationer om lådbygget. (Även jag kan hjälpa dig med beräkning)
Kolla min enkla websida där jag har byggt en hel del i golf2 i början av 90 talet. Jag spelade 129db med 1st jbl gti 12" o 150watt. Det räcker längre än man tror! Har en bekant som vill sälja 2st gti 12" för 500kr st. Det är ett grymt budget alternativ! Kanonbas till bra pris! De kostade drygt 3000kr nya. Men är inte av senaste modell.

Delningsfilter måste du absolut ha. men det brukar vara inbyggt i slutsteg nuförtiden.
Delning 80/63hz med minst 12db/okt gärna 18 eller 24db/okt.

www.rickardv.info.se

Tack för de, var själv lite osäker på den fronten. Men steget spelar väll bäst i 2 eller 4 ohm?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
_fillan_ med lem
14 mars 2007 · 1 925 Inlägg

sirtodion skrev:
Jo jag tänkte slakta mina byggda högtalare pga att jag har inte mycket pengar att lägga på baslådan. Kan max lägga 1000kr.

Högtalarelementen jag tänkte använda har följande information:
Typ: Bas
Membranstorl (tum): 10
Membrantyp: Papper
Impedans : 4 Ohm
Frekvensomfång : 30-5000 Hz
Effekt: 150 W Max
Känslighet: 90 dB/SPL
Resonansfrekvens: 31.8 Hz
Vas: 235.8 L
Qts: 0.77
Rek. delningsfrek: --------
Yttermått (mm): Ø 255
Monthål (mm): Ø 231
Vikt: 1.5 Kg

Är inte så grymma men jag hoppas man kan få nått ut från dem.

pro audio basar ser jag  smile du behöver inget delningsfilter eller så, det du behöver är ett slutsteg då dessa i stort sett alltid har inbyggda filter smile skulle satsa på att paralell koppla 2st basar, altså 2 o 2 ...sen köpa ett 4 kanals slutsteg som du sedan bryggar till 2 kanaler smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang