6509
Sök

Volymen sänktes och "pumpet" bara försvann!!

Kocken
487 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
Senaste tiden har de hänt lite skumma saker...
ibland när man spelar så försvinner ljudet i hatthyllan typ 1/2 sekund så det bara låter som nån censurering. Har kollat alla kablar och alla sitter ordentligt!

Nåt som också hände här om dan var att helt plötsligt vart det som att jag säkte volymen på stereon och basen tappade sitt riktiga dunk. allt funkar fortfarande, bara inte lika mycket tryck i grejerna.

kan tillägga att framsystemet ännu inte är i kopplat då dörrsidorna är under konstruktion
Nån som vet vad som hänt?

lägger in ett kabelschema ifall de skulle hjälpa

http://www.garaget.org/gallery/archive/16716/1930/16716-59734.jpg
Senast redigerat av Bebbo (8 mars 2007)

21 761 Inlägg
7 mars 2007
Hur högt spelar du när detta händer?
Har du mätt vid stegen om det är spänningsfall där?

Kocken
487 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
konstigt nog så är det när jag har spelat i samtalsnivå som "censureringen" kommer. aldrig när man pumpat på så rosten lossnar.
jag har inte kollat något spänningsfall, hur mycket är acceptabelt?

2 655 Inlägg
8 mars 2007
Att döma av alla dina förgreningar på strömkabeln så bör du ha ett märkbart spänningsfall.
Utgår från att du använder original batteri?
För ska du driva ditt system fullt ut så kommer du behöva se över generatorn, så du inte överbelastar den.

Kocken
487 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
men om det beror på spänningsfall så borde väll ändå basen försvinna då de är den som drar mest ström, eller har jag fel? kanske är den som snor strömmen från hatthyllan...

21 761 Inlägg
8 mars 2007
Bebbo skrev:
konstigt nog så är det när jag har spelat i samtalsnivå som "censureringen" kommer. aldrig när man pumpat på så rosten lossnar.
jag har inte kollat något spänningsfall, hur mycket är acceptabelt?

Ja, det verkar ju lite märkligt. Det borde vara vid hög volym som sådana saker ska hända i så fall.

Hur mycket spänningsfall som är acceptabelt vet jag inte riktigt, om man kikar i tabellerna hos tex Nårdik så anger de lämplig kabelarea för att inte få mer än 0,5V i spänningsfall. Jag personligen tycker att man kan vara hårdare på den punkten, tycker att 0,2-0,3V är en rimlig gräns.

Då menar jag alltså spänningsfallet i kabeln från batteri till steg, vid hög volym dessutom.
Senast redigerat av Drönirettab (8 mars 2007)

Kocken
487 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Nu har jag vart framme med multimeter och när motorn går visades:

14.35 V vid batteriet

14.28 V vid steget

Vilket ger ett spänningsfall på endast 0.07V vilket jag inte tycker borde betyda nått. Några andra teorier i vad felet kan vara??

21 761 Inlägg
13 mars 2007
Det är inte så att någon trafikmeddelandefunktion eller liknande är aktiverad på stereon?

Då brukar väl volymen sänkas.

0,07V är ju godkänt, inga problem.
Spelade du stereon vid mätningen?

Kocken
487 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är inte så att någon trafikmeddelandefunktion eller liknande är aktiverad på stereon?

Då brukar väl volymen sänkas.

0,07V är ju godkänt, inga problem.
Spelade du stereon vid mätningen?

jag har aldrig märkt att jag har en sådan funktion på stereon, så jag tippar att den inte är i kopplad. tror inte heller den fungerar då antennkabeln inte är ikopplad.
Stereon spelade och motorn var igång. Spelade medelvolym då jag inte ville väcka hela kvarteret.

kan lägga till att "censureringen" nu också kommer vid högre volym. allt ifrån 5-6ggr på en låt till inget alls. aldrig hittat något samband mellan dem. har försökt tänka på om det är kraftig bas i musiken när det händer, om de är när man står still vid korsningar eller kanske trampar nånstans så att nån sladd kanske skulle glappa men jag kan inte hitta något som hellst samband med ljudet som försvinner.
Senast redigerat av Bebbo (14 mars 2007)

med lem
1 925 Inlägg
14 mars 2007
har du kollat så inte  högtalar kablarna ligger emot varandra ? altså plus + & minus - , kan vara vid någon högtalare eller från dom kablarna till frontarna som du har tagit bort

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Kocken
487 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
_fillan_ skrev:
har du kollat så inte  högtalar kablarna ligger emot varandra ? altså plus + & minus - , kan vara vid någon högtalare eller från dom kablarna till frontarna som du har tagit bort

det har jag faktiskt inte tänkt på...har i allafall kollat att det inte är så vid stegen....men det borde inte kunna vara så från orginal högtalarna eftersom de ansluts med "sockerbitar". men jag får ta och kolla det för säkerhets skull.

Sök