Styra en styrbox i en bil

ivarj
17 augusti 2012 · 19 Inlägg

Jag ska använda ställdon för att öppna/stänga strålkastarluckorna på min bil.
Ställdonens rörelser (hur långt/länge armen ska röra sig) regleras via en programmerbar styrbox som har en vippströmbrytare kopplad till sig.
Vippar man åt en sidan så öppnas luckorna, och vippar man åt andra sidan så stängs luckorna. Ställdonen styrs genom polvändning.

Problemet är att jag vill koppla styrboxen till den ordinarie strömbrytaren för strålkastarna.

Strålkastarbrytaren är kopplad till relän (jag har H4-belysning) så när jag drar ut den så tänds halvljuset, och när jag skjuter in brytaren så släcks belysningen - med andra ord, helt vanligt/normalt/ordinärt.

Frågan är vad jag behöver mellan strömbrytaren och stryboxen för att ställdonen ska öppnas när jag slår på strömmen (drar ut) till belysningsreläna, respektive stänger luckorna när jag slår av strömmen (skjuter in) till reläna?

Jag funderade på om det skulle fungera att sätta ett impulsrelä mellan strålkastarbrytaren och styrboxen, men eftersom ställdonen styrs av polvändning så kan det väl inte fungera.
Eller hur ska jag tänka...?

Tacksam för tips, råd och hjälp! smile

Mercury Cougar Sweden - the Swedish Mercury Cougar 1967-73 registry: www.mercurycougar.se
Mercury Cougar Sweden på Facebook: www.facebook.com/groups/mercurycougar/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang