6917
Sök

DLS Ur12 eller Sp12 till bmw e36.

163 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Hej jag har nyligen införskaffat mig ett Dls a6 steg.
Nu är det dags för att köpa basen. Vilken bas passar bäst till detta steg?

Hur bra "hifi" låter sp12 basen, för på sidan står det att den bara är gjord för att spela högt.
Såklart jag gillar bas, men jag tänker på att bmwn är så rejält tätad så jag kanske måste ha en värre bas för att den ska höras.

I vilken låda brukar dessa basar låta bäst? Portad, sluten, bandpass?

Ni som har lyssnat på båda kan ju säga vilken skillnad ni tyckte det var osv..

Sen, behöver jag ett extra batteri tror ni?

1 631 Inlägg
13 mars 2007
En bas med dubbla 4 Ohms spolar passar bäst. Då kan du köra steget i 2 Ohm vilket ger ett bra förhållande mellan effekt och strömförbrukning. Då klarar du dig med ett batteri (till att börja med).

UR-serien har väl utgått, så den kan vara svår att få tag på.

Dubbla 12or (enkel 4 Ohms spole isåfall) är ju inte fel om du nu vill ha MYCKET bas.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

163 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Ljudkvaliten lär väl inte bli den bästa när jag kör basen i 2ohm? Annars passar ju en sp12 rakt på om jag kör i 4ohm. Men kanske får ut mer av en ur12.

Eller kanske en sp15 de ligger på 2*4ohm. Men den kanske låter sämre med.
Senast redigerat av pr0bz (13 mars 2007)

1 631 Inlägg
13 mars 2007
Du tror du hör skillnad på 2 och 4 Ohm?

Hur ser resten av anläggningen ut?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

163 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Tänkte om basen blev mer tight ju mer motstånd den hade.

Här är anläggningen.
Pioneer 6900IB
Framhögtalare : DLS UP6
Framsteg (ska snart införskaffas) Eventuellt : DLS RA20, eller om jag ska köra 4kanal o bakhögtalare.
Substeg : DLS A6

Går A6 och en ur12 perfekt ihop? Watten och det går ju överens osv. Eller ska man ha en ännu mer wrms-starkare bas. För steget lämnar ju 870wrms i 2ohm och det gillar ju inte ur12an om jag kör på fullt. Eller hur mkt wrms tål ur12an i 2ohm?
Det går fortfarande köpa en ur12 genom nårdik.
Eller om man ska sattsa på ur15, men det kanske sabbar ljudbilden, måste kanske ha dubbla 6.5" fram då.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
13 mars 2007
pr0bz skrev:
Går A6 och en ur12 perfekt ihop? Watten och det går ju överens osv. Eller ska man ha en ännu mer wrms-starkare bas. För steget lämnar ju 870wrms i 2ohm och det gillar ju inte ur12an om jag kör på fullt. Eller hur mkt wrms tål ur12an i 2ohm?

Jag tror att UR12:an passar kanon med a6. Ang. effekten så är det ju inga problem alls, du är ju inte tvungen att ställa gainen på max wink  Bara bra med mycket effekt så att du kan driva basen utan problem.
Senast redigerat av insane_1 (13 mars 2007)

163 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
insane_1 skrev:
pr0bz skrev:

Jag tror att UR12:an passar kanon med a6. Ang. effekten så är det ju inga problem alls, du är ju inte tvungen att ställa gainen på max wink  Bara bra med mycket effekt så att du kan driva basen utan problem.

Nej men jag tänkte om jag får ut bättre och högre ljud med någon annan bas isf ex 2st 12" på 400wrms, än ur12an på 500wrms vid 4ohm. Någon som vet vad den har för effekt vid 2ohm?

Och ska ja ha en 12" eller 15" Skillnad på ljud förutom att 15" lär gå djupare?
Senast redigerat av pr0bz (13 mars 2007)

1 631 Inlägg
14 mars 2007
Bättre: Möjligtvis något, men jag tvivlar på att du kommer uppfatta skillnaden.

Högre: Absolut inte, blir ju mindre effekt till basen. Ska du spela högre så ska du ha två basar.

Effekten på basen behöver du inte bry dig så mycket om. Den har inget med ljudkvalité att göra.

// Gurra

163 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Aja, jag beställer en ur12 nästa vecka. Eftersom jag vill ha ganska bra med finlir så kör jag på en bas. Tror det blir bäst med den basen till min bil och det steget för det priset.
Tack så mycket.

1 631 Inlägg
14 mars 2007
Det är en bra kombo. UR-serien kräver en hel del inspelning så ge den vad den tål innan du sågar första intrycket....

Berätta hur det gick för oss sen.

// Gurra

1 634 Inlägg
14 mars 2007
Bli inte besviken när du börjar spela. Låter som något gammalt söndersparkat ifrån biltema. Men när den är inspelad låter den kanon smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök