Polera silvermetallic?

shuu Tönt men glad ändå
17 augusti 2012 · 66 Inlägg

God kväll, har en Toyota Avensis -04 som jag skulle vilja polera men undrar om silvermetallic är extra känsligt när man polerar eller det är bara förarbetet innan lack som måste vara noggrant gjort?

Lacken idag känns som att ta på ett 1000-slippapper. Riktigt sträv men annars inte mycket tvättrepor, några lacksläpp finns, har bild i mitt galleri, ca 30x30mm stort, går det att polera över?

Har tänkt att använda:
Lera, något som fungerar bättre?
Biltema dubbeltrissa, gula pads och Menzerna PF2500
Polish & Sealant, optipad pads

Hur gör man vanligtvis under handtag och andra ställen där man inte kommer åt med maskin? Går det att polera med PF2500 förhand också?

SAAB_4ever
18 augusti 2012 · 767 Inlägg

När du skall polera så tycker ja nog att du skall ha en maskin med en trissa, sen kan du ha två trissor när du skall lägga på waxet.

Som du säger så skall du ha lera, Jag använder mig av Meguiars lera ihop med deras quik detailer.

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
kleijon
18 augusti 2012 · 1 Inlägg

Nyfiken på varför rekommenderar du en singeltrissa maskin? Oscillerande eller roterande?
Ska precis börja att polera seriöst så är nyfiken.

shuu Tönt men glad ändå
18 augusti 2012 · 66 Inlägg

SAAB_4ever skrev:
När du skall polera så tycker ja nog att du skall ha en maskin med en trissa, sen kan du ha två trissor när du skall lägga på waxet.

Som du säger så skall du ha lera, Jag använder mig av Meguiars lera ihop med deras quik detailer.

Jag undrar också varför du rekommenderar en enkeltrissa när det inte är några grövre repor jag är ute efter att ta bort? Har aldrig polerat heller förr!

Har du någon erfarenhet av andra fabrikat av lera?

A_Karlsson
18 augusti 2012 · 537 Inlägg

Jag har testat biltemas lera, den funkar faktiskt bra smile Har visserligen inget att jämföra med men den funkade för mig iaf tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
shuu Tönt men glad ändå
18 augusti 2012 · 66 Inlägg

Jag gick faktiskt förbi den igår när jag var där inne, hur många gram lera är det i den? Biltema - Clay bar kit

A_Karlsson
18 augusti 2012 · 537 Inlägg

shuu skrev:
Jag gick faktiskt förbi den igår när jag var där inne, hur många gram lera är det i den? Biltema - Clay bar kit

Vet inte hur många gram det är, men den är i storlek som en snusdosa ungefär tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Constantine
18 augusti 2012 · 679 Inlägg

Javisst en enkeltrissad maskin (roterande) är att föredra men absolut inte om du är nybörjare eftersom det är väldigt lätt att man bränner genom lacken. En dubbeltrissig oscillerande är mycket bättre eftersom man i princip inte kan bränna genom lacken!

Lera kan jag rekommendera 3Ms, kom ihåg bara att ytan ska vara lite blöt annars kan det bli repor, så ha gärna lite bilschampo på och dra i rörelser upp och ned, helst inte i sidleds.

Handtagen brukar man ta med en mindre maskin och att tejpa plastkanterna är att föredra!

shuu Tönt men glad ändå
18 augusti 2012 · 66 Inlägg

Constantine skrev:
Lera kan jag rekommendera 3Ms, kom ihåg bara att ytan ska vara lite blöt annars kan det bli repor, så ha gärna lite bilschampo på och dra i rörelser upp och ned, helst inte i sidleds.

Handtagen brukar man ta med en mindre maskin och att tejpa plastkanterna är att föredra!

Var finns 3Ms produkter att köpa i butik? Såg att Waxdog hade en del av deras saker men inte leran..
Arcticlean Clay, någon som har erfarenhet av den?

Vad menar du med att tejpa plastkanterna? Vet att man ska maskera svarta lister och sånt men menar du utstickande saker, typ handtagen på vissa bilar? I mitt fall så är allt lackerat i samma färg.

SAAB_4ever
19 augusti 2012 · 767 Inlägg

Enkel trissig oscillerande maskin, funkar toppen för en nybörjare. Tycker dubbeltrissiga är mer för att lägga på wax.
tycker man kan lägga bättre tryck på maskinen om man ha en enkel trissig

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Constantine
19 augusti 2012 · 679 Inlägg

SAAB_4ever skrev:
Enkel trissig oscillerande maskin, funkar toppen för en nybörjare. Tycker dubbeltrissiga är mer för att lägga på wax.
tycker man kan lägga bättre tryck på maskinen om man ha en enkel trissig

Vad kör du med för maskin? Man ska inte behöva trycka på en enkeltrissig

Ja jag menar att man ska tejpa svarta plastkanter.

SAAB_4ever
19 augusti 2012 · 767 Inlägg

Kör med Meguiars maskin

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
shuu Tönt men glad ändå
20 augusti 2012 · 66 Inlägg

http://www.pingens.se/p/vaxer-polish-la … t-05l.html Det är den Polish & sealant jag tänkte använda, det är ju vaxpolish/teflon men bör man lägga något annat vax/lackskydd ovan på det eller det ska räcka?

Bruksanvisning
Vid polering för maximal avverkning använd optipad trissor som första steg på oscillerande maskin.
Avsluta sedan med skumgummi.

Jag fick för mig att man bara skulle köra med optipad trissor, men då antar jag att man ska köra det slutliga med väldigt mjuka trissor(svarta)?

När nu nämner mindre maskin, är det tryckluftdrivet som gäller då?

Constantine
20 augusti 2012 · 679 Inlägg

shuu skrev:
http://www.pingens.se/p/vaxer-polish-la … t-05l.html Det är den Polish & sealant jag tänkte använda, det är ju vaxpolish/teflon men bör man lägga något annat vax/lackskydd ovan på det eller det ska räcka?

Bruksanvisning
Vid polering för maximal avverkning använd optipad trissor som första steg på oscillerande maskin.
Avsluta sedan med skumgummi.

Jag fick för mig att man bara skulle köra med optipad trissor, men då antar jag att man ska köra det slutliga med väldigt mjuka trissor(svarta)?

När nu nämner mindre maskin, är det tryckluftdrivet som gäller då?

Kör med gula om du hellre vill det, de svarta mjuka kan du använda till sista steget när du lägger på ett lackskydd som du sa.

Rekommenderar fortfarande inte en enkeltrissig maskin till en nybörjare eftersom det är lättare att förstöra lacken och plastdetaljer. Var försiktig när du polerar över lacksläppet du pratade om, och se till att göra ett bra förarbete där du tvättar av noggrant och låter torka, samt tar bort asfaltsfläckar etc med någon form av lera.

Jag personligen använder en liten tryckluftsdriven maskin för att komma åt under handtagen och andra ställen där de större maskinerna inte kommer åt.

Läs gärna igenom poleringsguiden här på gorg, riktigt bra faktiskt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126209

Senast redigerat av Constantine (20 augusti 2012)

shuu Tönt men glad ändå
20 augusti 2012 · 66 Inlägg

Constantine skrev:
Kör med gula om du hellre vill det, de svarta mjuka kan du använda till sista steget när du lägger på ett lackskydd som du sa.

Rekommenderar fortfarande inte en enkeltrissig maskin till en nybörjare eftersom det är lättare att förstöra lacken och plastdetaljer. Var försiktig när du polerar över lacksläppet du pratade om, och se till att göra ett bra förarbete där du tvättar av noggrant och låter torka, samt tar bort asfaltsfläckar etc med någon form av lera.

Jag personligen använder en liten tryckluftsdriven maskin för att komma åt under handtagen och andra ställen där de större maskinerna inte kommer åt.

Läs gärna igenom poleringsguiden här på gorg, riktigt bra faktiskt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126209

För att förtydliga,
tänkte fortfarande använda gula till PF2500
och för Polish & Sealant först optipad sen någon mjukare i skumgummi?

Tror inte jag fick svar på om Polish & Sealant är det sista man lägger på eller om ytterligare vax/lackskydd behövs?

Jag har faktiskt läst igenom guilden, riktigt bra men hade lite frågor jag inte hittade svaret på.

Constantine
20 augusti 2012 · 679 Inlägg

Har inte använt den där Polish & Sealant produkten, så jag vet inte ifall vax effekten från den är tillräcklig eller behöver kompletteras. Men om jag var i din sits hade jag använt den det sista jag gjorde ja, vax för mig är någonting som man inte ska lägga på med någon form av avverkning ö.h.t, men eftersom det är en Polish + Vax av någon form så behövs lite avverkning, då är nog blå eller orange trissa att föredra (mellan hård). Men det är bara att testa sig fram och se.

När jag applicerar vax så använder jag svart trissa (mjuk) eftersom man inte behöver ha någon som helst avverkning då lacken redan ska vara fri från repor och oxid.

Men som sagt eftersom jag inte använt det medlet så lämnar jag denna fråga åt någon som har gjort det som säkert kan bekräfta ifall vaxskyddet är tillräckligt bra eller om det bara håller en kort period.

Edit: Stavfel

Senast redigerat av Constantine (20 augusti 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang