4396
Sök

Elfläkt 740, med eller utan relä?

1 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Tjena!

Har idag varit och köpt elfläkt, termostat och adapter till termostaten, köpt på biltema.

Enligt biltemas sida drar fläkten 8A, och det är vad termostaten ska klara av. Kan jag då bara koppla via termostaten eller måste det gå genom relä ändå?

Denna fläkten http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … sal-32310/

Enligt dom låter de som att de ska funka, men vill ju vara på den säkra sidan smile

21 761 Inlägg
24 augusti 2012
Jag skulle rekommendera relä för säkerhets skull. smile

372 Inlägg
24 augusti 2012
Har också lite fundering kring detta, då jag ska sätta elfläkt på min.

Vad är det som kan hända utan ett relä? smile

21 761 Inlägg
24 augusti 2012
I trådskaparens fall drar tydligen fläkten 7 A enligt produktbeskrivningen och givaren tål 8 A max, då tycker jag det finns en viss risk att givaren kan bli överbelastad i längden och eventuellt "fastna" i något läge så att fläkten går hela tiden eller inte alls.

Rent allmänt är det enligt mig ingen som helst nackdel att använda relä för saker som börjar dra ett antal ampere, tex över 5 A. smile

Smålänning
7 887 Inlägg
24 augusti 2012
Jag har kopplat utan relä, funkar bra faktiskt och jag har kört länge.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

372 Inlägg
24 augusti 2012
Och vad är länge isåfall? smile

Smålänning
7 887 Inlägg
25 augusti 2012
Snart ett halvår, och än har den inte strejkat, trots att den fått göra skäl för sitt namn

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök