Felsökning kylarvätska saab 900

infeap
26 augusti 2012 · 43 Inlägg

Har köpt mig en Saab 900 2.0 Talladega -97 där kylarvattnet läcker någonstans.

Jag har plockat ut behållaren och kickat på den efter läckage med tryckluft osv men inget fel på den, dock såg jag att "utblåset" på behållaren var väldigt fuktig, lika så den tillkopplade slangen och antog därför att detta var felet då klämman inte var så hårt åtdragen. jag testade fylla på med ny kylarvätska och det funkade, tills jag till min förvåning såg morgonen efter att behållaren återigen var tom!.. Så det är antagligen inte ett litet hål jag letar efter.

Jag är ny på det här med bilar, vet inte vad jag ska kolla på och vilka åtgärder som behöver göras, i värsta fall får jag ta in den på verkstad och provtrycka kylsystemet och lokalisera hålet. Men jag hoppas att det inte går till det förstås!

Så jag skulle gärna uppskatta om någon snäll själ vill ge mig tips om hur man kan hitta hålet/felet.

tack på förhand!

Driver89
26 augusti 2012 · 31 Inlägg

Det finns en typ av spårvätska för kylsystem. Man häller i det i kylsystemet och sen använder bilen som vanligt till man märker att det har försvunnit kylarvätska. Brukar synas ganska fint var det läckt med en grön/gul färg om det läcket mycket annars tar du och lyser med en UV-lampa tills du ser den gul/gröna färgen.
Är tyvärr osäker var man köper medlet, vi hade det och jag använde det ofta på mitt förra jobb. Hittar du inte på nått medel kan lag kika lite var de köpte det ifrån smile

Kom ihåg bara att köra bilen direkt efter du tippat i medlet så det blandar sig i hela systemet smile

Senast redigerat av Driver89 (26 augusti 2012)

Jensa_B
26 augusti 2012 · 134 Inlägg

Låter som att den läker invändigt, trasik blockpackning?
Jag hade en b200ft som läckte in vatten i en cylinder, MEN, det försvann obefintligt med vatten under körning men när jag slog av bilen och det var tryck i systemet så tröck det in vatten i en cylinder. Hade ju bara tur att ingenting blev krokigt när jag vred på starten.

Driver89
27 augusti 2012 · 31 Inlägg

Om det går in i motorn vitryker det om den, om du tror att det går in i motorn och är stora mängder kolla på oljestickan hur den ser ut och hur nivån är.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang