6509
Sök

Hjälp med Kicker Comp VR låda

603 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Tja!
Jag har ett fint steg:
www.totalljud.se -> Billjud -> Slutsteg -> "TWINFAN 1200 SE 2400W a.k.a twinfan extreme"

Sen är jag nu ganska inne på Kickers färdiga låda med 2st 10" Comp VR. Men sen finns ju något avancerat, "ohm-värde" som jag inte ritkgit har kläm på. Visst har det med att göra hur basarna är ihopkopplade inne i lådan (serie eller paralell)? ...men hur vet jag först hur domär det då? Och hur vet jag sen vad för ohm-värde jag ska välja på de högtalarna till mitt steg för att få ut det bästa ljudet!?

Snälla kan någon hjälpa mig att på ren svenska försöka reda ut det hela för mig?

Ciao //Sebastian

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
15 mars 2007
Baselementen i färdigbyggda baslådor brukar ha separata kopplingsplintar så att man själv kan välja ifall man vill seriekoppla eller parallellkoppla dem.

Är du säker på att det är Comp VR 10", är det inte Comp 10"?
Vad heter lådan mer exakt och vart har du sett den?

6 851 Inlägg
15 mars 2007
Drönirettab skrev:
Baselementen i färdigbyggda baslådor brukar ha separata kopplingsplintar så att man själv kan välja ifall man vill seriekoppla eller parallellkoppla dem.

Är du säker på att det är Comp VR 10", är det inte Comp 10"?
Vad heter lådan mer exakt och vart har du sett den?

Det är jag som sagt att Comp VR finns..wink
Man väljer, antingen får man en låda som har 2ohm eller en låda som har 4ohm.

21 761 Inlägg
15 mars 2007
Jo, såg något sådant hos dbakuten. Men där hittade jag bara 12" Comp VR som färdigbyggd låda, de lådor som hade 10" var endast Comp.

Jag tolkar deras impedansangivelser som att de menar per bas, har jag fel?

Man kan åtminstone konstatera att Casanovans steg klarar 2 Ohm per kanal och 4 Ohm i bryggkopplat läge.
Senast redigerat av Drönirettab (15 mars 2007)

603 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Han på dbakuten påstog att han hade Comp VR 2x10" låd, men nej, den är inte med på siten. Han sa också att högtalarna är sammankopplade i lådan, dock hur har jag inte fått svar på. Antingen har han åkt på semester eller så bara ignorerar han mig.

Någon som vet hur de är ihopkopplade?
Och vad för ohm ska jag välja? och hur ska jag koppla?

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
15 mars 2007
Om det är så att båda basarna är ihopkopplade inuti lådan så ska du välja en låda som har 4 Ohms impedans. Om basarna är ihopkopplade så betyder det att det bara finns en högtalaranslutning och då måste du bryggkoppla steget.

Eftersom steget tål 2 Ohm på varje kanal så innebär det att vid bryggkoppling så tål steget bara 4 Ohm.

603 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om det är så att båda basarna är ihopkopplade inuti lådan så ska du välja en låda som har 4 Ohms impedans. Om basarna är ihopkopplade så betyder det att det bara finns en högtalaranslutning och då måste du bryggkoppla steget.

Eftersom steget tål 2 Ohm på varje kanal så innebär det att vid bryggkoppling så tål steget bara 4 Ohm.

Okej jag är med.
Vet man om basarna är serie, eller paralellkopplade innuti lådan? Spelar det någon roll och isåfall vilken?

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
15 mars 2007
Är lite osäker, men jag tror att basarna oftast är parallellkopplade på färdigbyggda lådor när det handlar om lådor som har ihopkopplade basar inuti lådan.

Om basarna är ihopkoplade inuti lådan så spelar det ingen roll hur de är kopplade, det viktiga är att veta den totala impedansen på lådans högtalaranslutning.
Senast redigerat av Drönirettab (15 mars 2007)

603 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är lite osäker, men jag tror att basarna oftast är parallellkopplade på färdigbyggda lådor när det handlar om lådor som har ihopkopplade basar inuti lådan.

Om basarna är ihopkoplade inuti lådan så spelar det ingen roll hur de är kopplade, det viktiga är att veta den totala impedansen på lådans högtalaranslutning.

Okej Tusen tack!
Nu kör vi nog på en sådan låda, 4-ohms-versionen big_smile
-hoppas det dunkar på bra
Ha det kanonbra!

In hoc signo vinces

Sök