2909
Sök

Saab 900i-86 (Långtidsprojekt.)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
#1
Då börjas det som det så fint heter, eller det har väl börjat redan börjat så smått men det är nu det börjar på riktigt.

Inledning:
Målet med det här är inte att bygga världens häftigaste bil utan att göra det mest för skojs skull, får se vad det slutar någonstans (På skroten kanske?)

Införskaffade mig en Saab 900i när jag insåg att volvon faktiskt inte är så jävla festlig att ha som bruksbil (120kmh/4000rpm och ett jävla oväsen.)
Från början så var det tänkt att jag skulle ha något att flytta häcken i medans volvon rostlagades men efter att ha klämt några 150 mil under 2 veckor så inser jag att det är en väldigt trevlig bil att köra.

http://i162.photobucket.com/albums/t247/discokapten/bil1.jpg


Så såg den ut när den införskaffades, som ni kan se så är den i skapligt skick även om det både finns rost och bucklor, om man letar lite (behöver inte letas så mycket.)


http://i162.photobucket.com/albums/t247/discokapten/8383274912.jpg

Fick även med dom gamla US-Turbo fälgarna som ska få sig en ny lack lagom till våren.


Kunskap:

Har fipplat o pillat runt lite, kan fixa en hel del själv, behöver hjälp med annat, om inte annat så är det väl ett projekt för att lära mig, har inget eget garage utan är tvingad att åka 10 mil till en mycket trevlig man som både har verktyg och om inte kunskap en jävla klurighet.


Budget & Tid:

Har hur mycket tid som helst, nästan iaf (Deltidsarbetslös musiklärare) Har hur lite pengar som helst, det här är tänkt att bli ett nollbudget bygge, använda begagnade eller egenbyggda delar, framspoilern kommer t ex: att antagligen ge många en aha upplevelse när dom får se vart den kommer ifrån.


Tema:

Grått/svart/vitt, enkelt men med nyanser.




Spikade Planer:


[ ] = Inte påbörjad, [/] = Påbörjad [X] = Avslutad

[/] Bryta i framvagnen.
[/] Laga rosten
[ ] Fixa "klassikern" (hängande innertak)
[X] Installera huvudenheten, basen samt framsystem 0.1
[ ] Bygga om hatthyllan
[ ] Bygga golvbelysning
[ ] Lacka ventilkåpa/grenrör/Div motordelar
[/] Framspoiler/Bakspoiler
[ ] Kjolar (Någon som har ett par Airflow/kopior (5-D) kan ju slå en pling smile
[ ] Skaffa fram reflexramp (tips?)
[ ] Införskaffa vita blinkers fram
[/] Lacka lister, bakspeglar, grill.
[ ] Bygga laglig ljusstyling, vitt - fram, rött - bak
[X] Tona Bakljusen röda
[ ] Sänkning
[ ] Lacka alufälgarna




Sen på kanske, kanske kanske kanske kanske listan så ligger det att turbokonvertera, har en passande turbo som ligger hos en vän komplett med passande rör o tråg o allt, problemet är att frugan inte riktigt är med på noterna.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Evolution Garage
478 Inlägg
14 mars 2007
#2
Ska bli spännande att se vad du hittar på och vad resultatet blir med en tanke på budget etc smile

"En kropp sägs vara jämnt accelererad när den med utgång från vilande tillstånd förvärvar samma ökning i hastighet under lika tidsintervaller".
Galileo Galilei
(1564 - 1642)

2 924 Inlägg
14 mars 2007
#3
Varför turbokonvertara en sån här motor? :-O ....finns ju massor med färdiga T16-motorer att få tag på till nästan ingen alls kostnad...eller vill du kunna besiktiga bilen oxå med låg budget...köp en Saab 900 T16 komplett bil och bygg på med en gång, finns ju till låg kostnad oxå...om du vill hålla låg budget...
Senast redigerat av peegee (14 mars 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#4
Visst skulle det inte vara några större problem att lyfta i en t16 motor i den, men att införskaffa en sån motor kostar pengar, garanterat mer pengar än vad det kostar att bara lyfta en turbo som inte sitter i när man besiktigar wink

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.


Sök