Från mineralolja till helsyntet?

Vallås Locos
15 mars 2007 · 407 Inlägg

Har en BMW 318is -96 och ska byta olja. Nu har jag dock inte koll på vad det är för olja i men skulle det vara någon fara om det visar sig vara mineralolja i och jag sedan häller i helsyntetisk? Bilen i fråga har gått 15000 mil.

Finns de som säger att man inte ska blanda eftersom oljorna påverkar bland annat packningarna i motorn på olika sätt så om man går från mineral till helsyntetisk så kan oljan "läcka ut".

Jonni
15 mars 2007 · 1 256 Inlägg

Jag skulle inte göra det.. Jag har blivt avrådd när jag körde i en äldre bil att gå till helsyntet.. Precis som du säger, packningar och detaljer i motorn påverkas extremt..

AeroAnders Saab frälst
15 mars 2007 · 43 Inlägg

Anledningen till att bilen kan börja läcka olja om man går från mineralolja till Helsyntet beror inte på att helsyntetsoljan förstör packningarna utan att den gör rent i motorn 1000ggr bättre. Säg att du har en dålig packning i motorn, tackvare att du kört på mineralolja så samlas massa sot i motorn och täpper till överallt eftersom mineralolja inte gör rent och fördelar upp sotpartiklarna. När du sen häller i helsyntet så börjar den oljan fördela upp sotet och då kan naturligtvis läkage uppstå med det beror inte på oljan isig, utan på att motorn är dåligt skött från början.
Men det är ingen fara att fylla på med helsyntet även fast du inte vet vad som är i nu, bara bra att välja syntet eftersom den vårdar motor bättre.

Saablar Aset Axsar Bra!!!
Germax
16 mars 2007 · 12 086 Inlägg

Äldre motorer är inte byggda för helsyntetsolja. Vet en som hällde i Helsyntet i en gammal HD, motorn bokstavligen pissa ut olja! smile

En BMW från 96 borde iofs inte va några problem?

Runn WS7 Avstängd
16 mars 2007 · 1 031 Inlägg

Kör helsyntet det är överlägset...   att något går sönder är en gammal myt, inget händer på en så pass ny bil.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
twin_cam Smålänning
16 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Antagligen är det helsyntet i den bilen från fabrik. Och då SKA den ha helsyntet. annars lär något gå sönder.

Är man osäker så har jag blivit rådd att hälla i delsyntet, vilket jag kör min på nu, eftersom jag inte hittade rätt olja. (Mineral SAE 10W-40)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gemini78 Jägermeister
16 mars 2007 · 909 Inlägg

Bara att du byter till helsyntet, inga problem.
Gamla bilar från 70-80-talet kan ha problem med bytet.

Jag tex hade min första bil, en gammal manta berlinetta från -77 som jag mot bättre vetande bytte till helsyntetiskt i & den började läka olja i packningarna efter bytet.
Men med en så pass ny bil som du har ska det inte vara några problem.

Och att en bil som körts på mineralrolja börjar släppa massa sot och skit efter byte till helsyntet är sant, så efter att ha bytt så kör du bara typ 500km sen byter du olja och filter igen så ere grönt att fortsätta med att köra & byta helsyntet i framtiden.

Helsynteten gör som att den typ sköljer motorn så du får byta olja ganska snart, byt och kör 50mil sen byter du olja & filter igen.

Fast tror inte att nån kört med mineralolja på en så pass ny bil men man vet ju aldrig, fins ju folk som gör dumma saker (snåla).smile

Mvh: Gemini78

Senast redigerat av gemini78 (16 mars 2007)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang