3502
Sök

Koppla in flera batterier i bilen.

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Hei Jag är ofta ute och jobbar och har kylväska och kaffekokare tv och lite annan trevlig 12v utrustning. Jag måste ha bilen på tomgång för att inte riskera att komma hem på kvällen om jag använder utrustningen. Så jag funderar på om man kan koppla in ett extra batteri som laddas av bilens generator när det vanliga startbatteriet är fullt. Vad för typ av utrustning krävs för att bara ett batteri laddas åt gången och så att startbatteriet laddas först. 12V utrustningen ska bara ta av '' förbrukningsbatteriet''

Är detta önsketänkande eller går det att koppla på något sätt så att det går att få det efter mina önskemål.
Batteri +kablage får inte överstiga en kostnad på 10000 SEK eller 9000 NOK

21 761 Inlägg
2 september 2012
Enklast är att använda skiljerelä, sedan bör förbrukningsbatteriet tåla en del djupurladdningar. Med skiljerelä är startbatteri och förbrukningsbatteri separerade med motorn avstängd och när motorn går igång (dvs generatorn laddar) så kopplas båda batterierna ihop och får laddning. smile

Det här sättet att koppla ihop batterier används i tex båtsammanhang och ibland när man har bilstereoanläggning som ska användas med motorn avstängd.
Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2012)

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Enklast är att använda skiljerelä, sedan bör förbrukningsbatteriet tåla en del djupurladdningar. Med skiljerelä är startbatteri och förbrukningsbatteri separerade med motorn avstängd och när motorn går igång (dvs generatorn laddar) så kopplas båda batterierna ihop och får laddning. smile

Okej såg efter en googling att biltema hade ett sådant relä är det användbart eller bara hästskit.

21 761 Inlägg
2 september 2012
Jag har inte provat Biltemas relä, men det bör fungera tycker jag. Relät verkar ha en form av systemspänningsavkänning och aktiveras/avaktiveras automatiskt vid vissa spänningar, fungerar det som det är tänkt så är relät vettigt i mitt tycke. smile

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har inte provat Biltemas relä, men det bör fungera tycker jag. Relät verkar ha en form av systemspänningsavkänning och aktiveras/avaktiveras automatiskt vid vissa spänningar, fungerar det som det är tänkt så är relät vettigt i mitt tycke. smile

Tack för infon då provar jag att köper ett sådant när jag kommer hem till Sverige igen.

21 761 Inlägg
2 september 2012
Lämplig kabel mellan batterierna kan vara 21 mm2 och sedan 100 A säkring i varsin ände. smile

Sök