4474
Sök

Volvo 245, förgasare läcker bensin

14 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
Hej jag har problem med förgasaren på min volvo 245 ano 1986 med B230A motor försedd med en pierburg 175 cd förgasare. Det är på det viset att ibland får den totalt spratt och det börjar rinna ut stora mängder bensin från förgasaren. 

Filmade spektaklet se länken nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=Y8Q_8B_f … ature=plcp

Specifikt var på förgasaren det rinner ut är svårt att se. dessutom så  blir motorn snabbt sur och stannar om man inte gasar till lite då och då.  Det var över ett år sedan det hände sist och då har det räckt med att man gasar och startar om bilen några gånger så är allt som det ska igen.  men nu är den så igen och den här gången så får jag inte ordning på den.  Nu blev den så när jag hade bytt till ett nytt bränslefilter. Jag prövade att byta tillbaka till det gamla igen men felet består. Har två besiktningar de senaste 6 åren fått underkänt pg av förhöjda co värden. Något som jag har förstått är ett vanligt problem med den förgasar typen. Senaste gången jag var inne på verkstan för att fixa det så frågade jag mekanikern om det kunde vara nålen och munstycket som var kassa men det trodde han inte då han sa att det gick att skruva rätt mycket på inställningsskruven än.
dämpar Olja är på rätt nivå i förgasaren. Och membranet är bytt för bara något år sedan.
Är inte säker på att det är förgasaren det är fel på. Kanske är det bensin pumpen som fått fnatt.

tacksam för svar.

449 Inlägg
1 september 2012
ja skulle tro det är nålventilen i botten på förgasarn som är utsliten jag hade skaffat en annan förgasare är nog lattast

Full Fart Spar Tid!!!

21 761 Inlägg
1 september 2012
Ja, om inte nålventilen stänger ordentligt så "flödar" förgasaren. Skruva bort flottörhuset och kolla hur nålventilen beter sig, den ska röra sig av sin egen tyngd. Alternativt sätt dit en annan förknasare, som robert___j skriver. smile

14 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Tackar för svaren. Tror på eran teori att det är något med nålventilen.  Har skruvat med flottörhuset på förgasaren idag. Tog loss nålventilen och pillade lite med den. Den rör sig lätt av sin egen tyngd och sluter tätt.  Filmade det hela kolla länken nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=WobkpcWL … ature=plcp

jag tycker dock att själva nålen sitter lite glappt i munstycket. kanske den ska göra?  Satte sedan tillbaka förgasaren på motorn igen och nu fungerar den som det ska big_smile

Men känner jag den här bilen rätt så kommer nog det där problemet att återkomma sad
Funderar på om det kanske var lite skräp som satte sig i nålventilen efter att jag bytte bränsle filtret? eller kanske är det själva flottören som hakar upp sig? Tyckte att alla delar inne i flottörhuset i allmänhet såg rena och fräscha ut. Och jag såg inga synliga tecken på slitage.  Går det ens att få tag i nya delar tex nålventil till en sådan här förgasare?  Till gamla mopeder o dylikt brukar det ju inte vara några större problem att hitta komponenter till förgasare med mera.
Känns surt att behöva byta en i övrigt rätt frisk fugge bara för några enkla delar som inte gör som dom ska hmm
Senast redigerat av elias-s (2 september 2012)

Sök