4775
Sök

Elektroniskt tändsystem till gammelbil, nån som testat/konverterat

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Ja jag är lite sugen på att köpa för att se om det är bra. Eftersom jag är elektrisk idiot så tänkte jag höra om någon skaffat eller byggt något liknande. Sannolikt kostar väl komponenterna en bråkdel, men detta är ett väldigt prisvettigt alternativ, 300pix för ett elektroniskt tändsystem:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? … ink:top:en

Någon som testat detta eller någon liknande produkt?
Vad gör den egentligen, eliminerar den rotorn? nej knappast? Så en dålig och sliten fördelaraxel hjälps inte mycket av detta?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

21 761 Inlägg
6 september 2012
Man har tydligen kvar brytarspetsarna om jag förstår produktbeskrivningen rätt, en enklare variant av elektronisk tändning alltså. Man får kraftigare och "snabbare" gnista.

En sån där enklare tändning har jag ingen erfarenhet av, men däremot en "riktig" där man även plockar bort brytarspetsarna. Min fars gamla Amazon hade ett sånt tändsystem från Biltema, de sålde detta system för kanske 20-30 år sedan. Nu sitter det ett annat tändsystem där man byter ut hela fördelaren och all elektronik sitter inuti den nya fördelaren. Kostar dock en slant. smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Lite så jag tänker, det brukar bli dyrt. Kanske inget att ha med andra ord, detta kit... Hur påverkade det amazonen, några minnen från det?

69 Inlägg
7 september 2012
Byggde en liknande själv när man va yngre och stoppade i 142:an som man körde på den tiden.
Funkade hur bra som helst vad jag minns. Körde den i många år.
Speciellt brytarspetsarna fick mycket lindrigare arbetsförhållanden så dom höll avsevärt mycket längre.

Vad den där lådan gör, är att låta dina befintliga brytarspetsar styra en transistor som bryter och sluter strömmen
genom din tändspole i stället, då behöver brytarspetsarna bara arbeta med en bråkdel av strömmen och håller på så vis mycket länge.

En annan fördel, iallafall på den jag lödde ihop, var att du behövde inte justera brytarspetsarnas avstånd särskilt
noga då on/off-tiderna för tändspoleströmmen sköttes helt av elektroniken.

Jag skulle definitivt rekommendera den. smile

Om den spar bränsle och gör bilen mer lättstartad ska jag låta vara osagt, men det är då helt klart värt 300:- för att slippa hålla på och fila och justera brytarspetsar titt som tätt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
Kanske värt som vinterprojekt då till Austinen. Den är ju klar för gatan nu och ska nog få lite mer asfalt under nästa säsong.

21 761 Inlägg
7 september 2012
caromania skrev:
Hur påverkade det amazonen, några minnen från det?

Motorn fick jämnare gång, men vilken skillnad det blev i soppaförbrukning vet jag inte. Rimligtvis drog den litegrann mindre med elektroniskt system eftersom det dels gav kraftigare gnista (högeffektspole monterades) och dels gav mer exakta gnistor.

Att slippa byta brytarspetsar "stup i kvarten" och få mer exakt gnista är förstås trevligt, jag håller nog med yttrium att du kan testa det där systemet även om det är ett enklare system. smile

Sök