3502
Sök

Varningslampa motorelektronik/växellådeelektronik opel meriva

killercow
7 september 2012
Trådstartare
Mina föräldrar ska ha in sin opel meriva till bes. snart. Men nu har det tänt sig en gul varningslampa på den.

I instruktionsboken står det att den är till motorelektronik/växellådeelektronik (eller nått sådan).
Bilen har varit inne på opel 2ggr nu och dom hittar inte felet. Går dessutom inte att bes. den med lampan tänd och tydligen har dom börjat gå in i nya bilars elektronik och läser av så att man inte ska kunna koppla ur lampor.

De ja känner till att dom bytt på opel är nått relä till motorkylningen, låter långsökt att det skulle vara de då bilen går bra och inte har nått problem med kylningen...

Kom gärna med tips opel kommer fixa bilen så inget ja kommer göra själv, men dom verkar inte veta själva vad de beror på, ja själv är lite inne på nån givare till lampan.

killercow
12 september 2012
Trådstartare
Ingen som har något tips? lampan och felet måste ju säkert kunna uppkomma på andra modeller från opel

1 915 Inlägg
12 september 2012
Vad är felet på bilen ? Förutom att lampan lyser.
Ja, lampan kan lysa på andra modeller oxå....

Men när lampan lyser så finns det fel i motorstyrningen, kan vara många olika saker som det är fel på.
Enda sätt att få reda på varför lampan lyser är att läsa ut felkoderna.
Så vad har du för felkoder på bilen ? Har du haft den inne på verkstad så bör de ju ha kopplat in datorn på bilen och läst ut felkoderna.

killercow skrev:
Ingen som har något tips? lampan och felet måste ju säkert kunna uppkomma på andra modeller från opel

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

killercow
12 september 2012
Trådstartare
Är inte min bil det är mina föräldrars bil. då dom är gamla så klarar dom själva inte läsa av felkoder.

Opel läste av med dator. blev tydligen 28 sidor! med olika fel det kunde bero på...

Förutom att lampan lyser så finns det inga fel som märks. Den lyser dock inte alltid. men tänds och släcks vid varje körning. är tänd olika länge under körning. ibland bara några min och ibland under hela körningar.

opel "tror" inte att felet påverkar bilen i sig då dom inte märker nått på bilens gång. Men dom kommer inte släppa igenom den genom bes.

Lite surt att ha den på verkstad när det är tim kostnad och ja antar att mina föräldrar får pröjsa för alla olika delar dom byter som dom "tror" kan vara fel på.

För övrigt så har dom den på opel nu och kommer vara där några dagar

killercow
12 september 2012
Trådstartare
felet hittat styrboxen eller databoxen eller vad den nu heter.

Sök