Volvo 940 har skumt elfel..

Victuhh
16 september 2012 · 59 Inlägg

Tjena, fortfarande lite problem med min volvo 940 och har haft det ett tag nu.

För några veckor sen har batteriet tagit slut till och från, och när den gör det dör bilen (?) Tills jag använder startkablar på en annan bil och drar igång han, och om jag låter kablarna står på lite så att den laddar från andra bilen kan jag köra en bit till innan bilen dör igen.

Generatorn laddar också bilen normalt kollade alla säkringar och de var hela.

Varför dog bilen såhär? Iallafall detta var för några veckor sen, gjorde en sådan mätning på batteriet och konstaterade att det var dåligt och antagligen inte hade klarat vintern så nu har jag nytt batteri och bilen går åter igen att köra och generatorn verkar ladda batteriet och allt är bra.

När jag bytte batteriet konstaterade jag att en kabel som låg på pluspolen till batteriet glappade, detta märkte jag genom att kontrollamporna inne i bilen inte lyste när jag startade tänningen i bilen. Skruvade dit kabeln lite hårdare och då fungerade det och kontrollamporna lyste igen.

I Onsdags sen har jag kört lite med bilen och så och allt fungerar har det verkat som tills min far påpekade att kontrollamporna inte lyste igen på tänningen och nu ligger kabeln perfekt mot pluspolen. Lite oroväckande att ha det såhär och tänkte göra någonting åt det så man kan lita på bilen igen, men vet inte vad jag ska göra.

Steg ett tänkte jag kolla så är alla säkringar är hela igen såklart, och jag undrar om det är något relä jag ska titta noggrannare på?
Steg två följa kablarna och mäta till instrumentpanelen och kolla så de är hela, hur gör jag detta på enklaste sätt?

KolGruvan
16 september 2012 · 1 450 Inlägg

Hade precis samma problem på min och då va de generatorn som skummade lite, vet inte va de va för fel så bytte den, bilen bara dog ibland helt plötsligt och drog ur batteriet, kolla även att ladd lampan lyser och tändningen slås på, låter även detta som ett skumt fel

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Pim_Pim
16 september 2012 ·

Kolen i generatorn tror jag på.

Senast redigerat av Pim_Pim (16 september 2012)

cpu1337
16 september 2012 · 766 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Kolen i generatorn tror jag på.

är kolen slut brukar alla varningslampor lysa svagt på på brädan.
jag hade kollat över alla kablar till och från batteri, generator och startmotor.

Drönirettab
16 september 2012 · 21 761 Inlägg

Den där pluskabeln som glappade är troligen en huvudförsörjning till tändlås och säkrings/reläboxen, dvs den ger spänning till många saker. På 240 går den kabeln till en plusplint i motorrummet, men hur det är på 940 vet jag inte riktigt. Att bilen dog berodde nog på den glappande kabeln, det är min teori.

Eftersom kontrollamporna bråkar fortfarande så är det kanske tändlåset eller säkringarna som glappar, du får nog försöka mäta dig fram. smile

Pim_Pim
16 september 2012 ·

cpu1337 skrev:

Pim_Pim skrev:
Kolen i generatorn tror jag på.

är kolen slut brukar alla varningslampor lysa svagt på på brädan.
jag hade kollat över alla kablar till och från batteri, generator och startmotor.

Men inte alltid, men oftast ja.
Går ju alltid att kolla kolen, tar ju max 2 min.

X70_85X
19 september 2012 · 47 Inlägg

Hej! Känner igen det där problemet med just min 940. Senast idag när min sambo skulle till jobbet. Det börjar med att bilen går konstigt sen så börjar elektroniken att spöka, tex så börjar torkarna röra sig sakta. Lampor och stereo dör ut, bilen lägger av och är så gott som strömlös.
Batteriet i är inte så gammalt och generator bytt för 1år sedan. Har hänt några gånger på något år. Kan gå väldigt lång tid mellan gångerna.

Väldigt konstigt problem som skulle vara bra att få lite mer tips om!

Volvo for life..
Volvo S70 2.4T "Red Pearl" (1999)
Crille93
19 september 2012 · 362 Inlägg

Har du en voltmeter/multimeter?
För isåfall mät över polerna på batteriet och sen startar du bilen och är det över ca 13V så fungerar generatorn och då ska den fungera smile
Du kan ju även känna på generatorremmen så den inte är för slapp (man ska kunna röra den nån cm totalt i båda riktningar)

Om allt det är som det ska så kolla om du har bra jordning (mät över pluspolen och sedan i plåten när bilen är igång). Det ska vara samma spänning som när du mäter rakt över batteriet, om inte så plocka loss jordkabeln, rengör ytan och skruva dit igen

Om felet kvarstår så har jag några fler teorier men orkar inte skriva ner alla utan testa det jag sagt först wink

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
X70_85X
20 september 2012 · 47 Inlägg

Nu har jag fått in bilen i garaget och tagit en snabb översyn under huven. Såg då att bulten till spänningen på generatorn hade gått av. Förhoppningsvis så är det bara generatorn som inte kunnat ladda upp batteriet som den skulle denna gång. Bara att laga och försöka igen!

Tack för hjälp i alla fall!

Volvo for life..
Volvo S70 2.4T "Red Pearl" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang