4659
Sök

Plasta bafflar i dörrsidor, förhindra att dörren slår sig?

493 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Tjo! Tänkte jag skulle ta och plasta mina dörrsidor nu ikväll, men undrar om det är nödvändigt att sätta tillbaka dom i bilen när polyestern är pålagd? Eller är risken ganska liten att det slår sig när jag inte plastar på själva dörren?

Såhär ser dom ut om det hjälper något, gjorda av masonit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159021/159021-ccf4056aa438de48e053f7af05b95e35.jpg

Tacksam för snabba svar.

Mvh Hassman

Sponsor: www.12vled.se

409 Inlägg
21 september 2012
Har alltid hört att det är enklast att ha dörrsidan sittandes på dörren, just för att det inte ska slå sig

16 197 Inlägg
21 september 2012
exakt...   skruva fast dom på bilen om du är rädd för att de ska slå sig.. men tänk på att skydda plåten väl.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

493 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
exakt...   skruva fast dom på bilen om du är rädd för att de ska slå sig.. men tänk på att skydda plåten väl.

Okej, då får det bli att plasta dom imorrn o sätta in dom i dörrarna medans det härdar smile Du vet inte en ungefärlig tid det tar för polyestern att härda?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
21 september 2012
Hassman skrev:
evilaudio skrev:

Okej, då får det bli att plasta dom imorrn o sätta in dom i dörrarna medans det härdar smile Du vet inte en ungefärlig tid det tar för polyestern att härda?

beror på blandningen..,
men som jag skulle rekommendera är att du skruvar dit dörrsidorna , och gör en "extra start" bladning smetar på det (torkar snabbt , 5-10min ), och sedan några lager med glasfibermatta och "skapligt stark" blandning och när det har väl torkat så kan man skruva ner dörrsidan och då bör den vara styv nog att inte slå så lätt längre och då kan man jobba på den mera lättåtkomligt på en bänk..,

att akta sig för :
"extra start" blandning blir VARM när den torkar ( och risken finns att polyestern spricker , men du penslar det på flis så det spelar ingen större roll jämförd med undersidan på en båt...)
det blir GOA GASER när man jobbar med polyester, ( jag kunde knappt stå upp första gången jag arbeta med polyester.. ), så VÄLVENTILERAD  = typ utomhus
och sedan som tidigare nämnd akta plåten , annars får du en väldigt permanent dörrsida..,

( jag gissar på att du kör med 2 dels polyester där typ polyester kräver 2% härdare )

annat tillägg, när du ska klä dörrsidan:
FÖR I HELA VÄRLDEN ANVÄND INTE BILTEMANS SPRAYLIM!!!!!

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

16 197 Inlägg
21 september 2012
jag änvänder biltemas spraylim till på allt jag klär å de funkar hur bra som helst..

dock INTE till vinyl/"fuskskinn"   men det finns inget vanligt spraylim som funkar till de.. (iaf inte vad jag testat under alla år)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
21 september 2012
evilaudio skrev:
jag änvänder biltemas spraylim till på allt jag klär å de funkar hur bra som helst..

dock INTE till vinyl/"fuskskinn"   men det finns inget vanligt spraylim som funkar till de.. (iaf inte vad jag testat under alla år)

aa jag försökte att använda det på "superstretch" , och det gick åt HE*****

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

16 197 Inlägg
21 september 2012
jo men til de funkar inget spraylim..   måste vara typ FastBond30.

493 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
offfroad skrev:
Hassman skrev:
evilaudio skrev:

beror på blandningen..,
men som jag skulle rekommendera är att du skruvar dit dörrsidorna , och gör en "extra start" bladning smetar på det (torkar snabbt , 5-10min ), och sedan några lager med glasfibermatta och "skapligt stark" blandning och när det har väl torkat så kan man skruva ner dörrsidan och då bör den vara styv nog att inte slå så lätt längre och då kan man jobba på den mera lättåtkomligt på en bänk..,

att akta sig för :
"extra start" blandning blir VARM när den torkar ( och risken finns att polyestern spricker , men du penslar det på flis så det spelar ingen större roll jämförd med undersidan på en båt...)
det blir GOA GASER när man jobbar med polyester, ( jag kunde knappt stå upp första gången jag arbeta med polyester.. ), så VÄLVENTILERAD  = typ utomhus
och sedan som tidigare nämnd akta plåten , annars får du en väldigt permanent dörrsida..,

( jag gissar på att du kör med 2 dels polyester där typ polyester kräver 2% härdare )

annat tillägg, när du ska klä dörrsidan:
FÖR I HELA VÄRLDEN ANVÄND INTE BILTEMANS SPRAYLIM!!!!!

Stort tack! Jo att det luktar en del och skapar en del ångor har jag förstått, därför jag köpte på mig en gasmask från biltema med gasfilter smile Men något som oroar mig är att jag har BARA clips i min dörr, dom fåtal skruvar som faktiskt fanns satt i högtalar hålet (vilket jag inte kommer åt nu) och i dörrfacket (som inte existerar nu).

Känns lite sådär som att den lätt kan slå sig ändå.

Det är just precis 2 dels polyester. Glasfibermatta kommer nästa vecka då jag tänkt förstärka baksidan av dörrsidan. Just nu blir det bara baffeln som ska plastas smile

Sök