4938
Sök

Brände bas idag/ vad för ny?

948 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Hej som topic lyder så hände mig detta idag när man var ute och åkte och hörde att basen lät dåligt och tillslut så gick steget i protection, kanske lite dumt att man inte stängde av direkt men stannade och kopplade ur basen och då gick inte steget i protection längre.
bil: subaru impreza gt 00:a
Spec:
Framsystem: dls nobelium 5.2
Bas: Kicker Comp 10TC104 http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=111
Steg: ett fyrkanals Hifonics Titan TXi 8400 som jag driver både bas och framsystem med http://www.magnatuning.ro/en/product/78 … 4x275W-RMS
1 farads dls konding.
och ett par jbl 6*9or i hatthyllan som drivs av en kenwood huvudenhet.

Funderade på att smidigast skaffa en lite kraftigare bas och montera i den befintliga lådan som enligt bbr ska vara på 38liter portad.

Mvh Tobbe

Gladen Beetle
237 Inlägg
22 september 2012
Två frågor som behöver besvaras.

Varför har du en kondensator?

Hur säker är du på att den färdiga lådan är rätt för en kraftigare bas sen?

När ett steg går i protect finns det en anledning, ta reda på det först.

948 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Ja iom jag tyckte steget är någorlunda stort och ska driva både bas och framsystem så är det väl inte fel om ett steg får bra och konstant ström som möjligt väl?

blir en kraftigare kicker bas vilket jag såg på spec på den knappt nån skillnad i liter volym

steget gick i protection EFTER basen började låta dåligt och då kortslutning av basen och därav steget går i protection men kopplar jag ur basen så går det inte i protection som jag skrev "kanske lite dumt att man inte stängde av direkt men stannade och kopplade ur basen och då gick inte steget i protection längre."

409 Inlägg
22 september 2012
Hade du ställt gainen med oscilloskop eller liknande? Annars känns det jue lite sisådär att höfta med ett steg som är specat till 555Wrms på en bas som är specad till 150Wrms..

Gladen Beetle
237 Inlägg
22 september 2012
TobbeTT skrev:
Ja iom jag tyckte steget är någorlunda stort och ska driva både bas och framsystem så är det väl inte fel om ett steg får bra och konstant ström som möjligt väl?

blir en kraftigare kicker bas vilket jag såg på spec på den knappt nån skillnad i liter volym

steget gick i protection EFTER basen började låta dåligt och då kortslutning av basen och därav steget går i protection men kopplar jag ur basen så går det inte i protection som jag skrev "kanske lite dumt att man inte stängde av direkt men stannade och kopplade ur basen och då gick inte steget i protection längre."

Mja en kondensator gör inte mycket i min mening. Lite grann, men det är inget batteri eller generator det handlar om. I min bil lastar jag dubbla steg varav ett 4 kanal och ett mono o ännu mera watt på basen i 350 RMS utan kondensator. Ser liksom ingen poäng i en kondensator. Utgår från min egen uppsättning. Men det kan ju variera förståss. smile

Men om allt är inkopplat "rätt" kan det vara nån del i basen. Talspolen kan vara bränd helt enkelt för att du lastar för mkt watt från steget.

Du lasta ju rätt mkt mera watt från steget till basen. Om hatt hyllan är okej tror jag helt enkelt att det beror på att du spelat skiten ur dem 150 watt dem var specade för kicker basen. Har ingen erfarenhet av Hifonics steg. Men det lutar åt mestadels det ja.

948 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Nej det har jag inte men det har ordnat sig av vad man ska ha istället men tack för svar och input iallaf smile

Sök