2712
Sök

Höga hc och co värden på bes volvo 740gl

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
fick lite dåliga värden på bes igår
nån som kan ha sig en aning om vad dom kan bero på ?

co 0.9 (0.5)
hc 117 (100)
co 2500 0.7 (0.3)
lambda 1.00 ( 0.96-1.94)

va kan dom värderna bero på ? bilen går lite lustigt på tomgång o känns seg (görs iofs alla 740 men denna ovanligt möe)

har inga läckor i avgasröret bilen stog ganska länge på tomgång innan den besiktiades kan det ha med värderna o göra ?
vad bör jag börja med att byta ? är en volvo 745 gl årsm 89

13 Inlägg
15 december 2011
insprutnings rengöring

Cimpa

15 december 2011
Krilles_motorsport skrev:
Blanda i k-sprit eller E85 !

Så blir co värdena okay åtminstone!
Testa och kolla rotorn-fördelalocket-tändningen-stiften-(insprutningen rengöra) sammt luftfiltret

1 366 Inlägg
15 december 2011
Eftersom du har ett lambda på 1.0 så betyder det att motorn går optimalt, mitt tips är katten.

men släng i etanol, du kan hälla i en jävla massa innan du får ett lambda värde på 1,94 kan jag lova dig. Eller köp ny katalysator om du tycker att det är värt pengarna

Pippi
8 Inlägg
18 december 2011
Hade liknande problem på min gamla 940 gl. Katten var kass på den. Jag testade att blanda i k-sprit innan besiktning men hjälpte inte.

17 Inlägg
15 september 2012
Helt "kallt"!!Byt katalysator innan du lägger mer pengar på annat!Finns för runt 700 spänn på Biltema1Du har ett skitstort invecklat problem och lurar bara din plånbok om du inte går till botten med problemet direkt.Alla försök med olika tillsatser o.d. skjuter bara problemet vidare till nästa besiktning.Men du bör ändå byta alla andra komponenter på vägen,bl.a. stift,kanske tändkablar o.s.v.!Jag hade själv problemen med dina värden.Sista besiktningen(den nionde) hade jag etanol,Aspenbensin,k-sprit samt en stänk med 95 oktan i tanken :-)!Jag har försökt med alla var för sig samt olika blandningar.INGEN har funkat på alla värden SAMTIDIGT!!!!Dom olika värdena  "studsade" bara:-( !Jag skrotade min 855-96 till sist p.g.a. att den skulle skattas!!Alla expriment samt besiktningar och tid kostade för mycket och  för att inte tala om all oro inför nästa besiktning!!!(och nästa och nästa och nästa o.s.v.) Lycka till och låt oss höra om  fortsättningen (Detta är min egna historia,kanske blir din bättre) ;o)

Pim_Pim
15 september 2012
Som richtenb skriver, katalysatorn.

17 Inlägg
17 september 2012
tror du skall ha ett max värde på lamba ska va på 1.04 inte 1.94, men iaf de är för hög co för att vara bara katten, kolla tempgivare luftmassemätere lamda, insugsläckage, nåt av dom äre smile

2 Inlägg
30 september 2012
co är ett förbränt värde, hc är ett oförbränt värde, har du högt hc värde så sitter felet på tändsidan, alltså "rinner" soppan rakt igenom i någon cyl, längesen du bytt kablar, stift, rotor?

Sök