Generatorvin högtalarna :(

Callediesel
3 oktober 2012 · 194 Inlägg

Hej jag har en Volvo 945a-94 som jag har kicker 6,5" högtalare i dörrarna som är kopplade på ett 4-kanals steg. Och dubbla kicker 12" basar som också är kopplade på steg. Jag har en 1 farads kondesator. Igår när jag hade av vänster dörrsida bak var jag tvungen att koppla ur högtalaren också, sen när jag kopplade in högtalaren igen så började det komma ett vinande ljud ur alla högtalarna som även följer motorvarvet. Jag har väldigt bra jord nu, men när jag köpte bilen satt jorden lite löst men där var ändå plåtrent. tacksam för svar

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
TT-Avant
3 oktober 2012 · 6 851 Inlägg

SÖK!!!! dessa frågor kommer sådär minst en gång om dagen på detta forum!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Callediesel
3 oktober 2012 · 194 Inlägg

Jag har kollat igenom alla trådar med den här frågan och har provat allting dem rekommenderar dem ska göra men inget hjälper

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
bjornebrygg
3 oktober 2012 · 253 Inlägg

Callediesel skrev:
Hej jag har en Volvo 945a-94 som jag har kicker 6,5" högtalare i dörrarna som är kopplade på ett 4-kanals steg. Och dubbla kicker 12" basar som också är kopplade på steg. Jag har en 1 farads kondesator. Igår när jag hade av vänster dörrsida bak var jag tvungen att koppla ur högtalaren också, sen när jag kopplade in högtalaren igen så började det komma ett vinande ljud ur alla högtalarna som även följer motorvarvet. Jag har väldigt bra jord nu, men när jag köpte bilen satt jorden lite löst men där var ändå plåtrent. tacksam för svar

Din signaljord är nog bränd.

Callediesel
3 oktober 2012 · 194 Inlägg

Aha okej vad är signaljord och vad måste jag göra för att fixa det? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
TT-Avant
3 oktober 2012 · 6 851 Inlägg

Callediesel skrev:
Aha okej vad är signaljord och vad måste jag göra för att fixa det? smile

Uppenbarligen hade du inte läst alla trådar och inlägg om just detta fenomen.. roll

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Callediesel
3 oktober 2012 · 194 Inlägg

Jag läste i någon tråd om att man kunde prova att dra en kabel från "ramen" på lågnivåkabeln till karossen på bilen, och det gjorde jag och då tystnade det. Vad är felet då? och hur åtgärdar jag det?

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 oktober 2012 · 8 744 Inlägg

Då är det signaljorden. Antingen så skickar du in din huvudenhet på reparation, eller om du har nån elektronik och lödkunnig kompis så är det rätt lätt fixat. Snikvarianten är att permanentmontera den där kabelstumpen. Men du behöver inte dra den ända till karossen, det räcker att jorda den i huvudenhetens hölje.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
thelaughingmadman
3 oktober 2012 · 711 Inlägg

Intressant. Detta har dykt upp för mig när jag har mobilen på laddning via cigg-uttaget och spelar musik via AUX.
I en Volvo XC70 (typ årsmod 11, 12) jag hyrde för ett tag sen, så försvann det aldrig, det fanns med i bakgrunden.
I min BMW 530 -04 finns det där tills man börjar spela musik, då klipps ljudet helt.

Underligt fenomen, men det kanske beror på samma sak?
Men hur kan BMW:n lyckas klippa ljudet helt?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Nitromast Dr. Scanner
3 oktober 2012 · 2 167 Inlägg

TT-Avant skrev:

Callediesel skrev:
Aha okej vad är signaljord och vad måste jag göra för att fixa det? smile

Uppenbarligen hade du inte läst alla trådar och inlägg om just detta fenomen.. roll

Med tanke på att det är ett extremt vanligt fel... inte alls skulle jag vilja påstå.

Thelaughing.... Prova, det tar inte lång tid att lägga en tråd mellan chassi o lågnivå wink

Senast redigerat av Nitromast (3 oktober 2012)

Callediesel
5 oktober 2012 · 194 Inlägg

Har provat att byta huvudenheten mot en som har hel signaljord men vinandet finns fortfarande kvar, funderade på om det kan ha något med generatorn att göra för att på tomgång laddar den 14,42 volt. Tycker det känns lite mycket.

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
bjornebrygg
5 oktober 2012 · 253 Inlägg

det är normal laddning.

Joqe
5 oktober 2012 · 123 Inlägg

Hur är kablarna dragna över huvudtaget?

Callediesel
5 oktober 2012 · 194 Inlägg

Plus kablen är dragen på vänster sida om bilen, lågnivå kablen i mitten av bilen och jag har jordat bak vid steget

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)
Volvo 945 tdic "Sotis" (1994)
Boyakacsha
5 oktober 2012 · 409 Inlägg

Callediesel skrev:
Har provat att byta huvudenheten mot en som har hel signaljord men vinandet finns fortfarande kvar, funderade på om det kan ha något med generatorn att göra för att på tomgång laddar den 14,42 volt. Tycker det känns lite mycket.

Har du otur så har du skjutit signaljorden på den andra HU'n också.. Kolla över dina jordar innan du försöker med något annat. Bältes fästet bak brukar vara en bra punkt, se till att slipa plåtrent innan du sätter dit!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang