Gnisslande bromsar... Billigt skit?

LimpanS
1 oktober 2012 · 351 Inlägg

Hej!

Köpte ett sånt här bromskit till min ST220 efter goda rekommendationer på Ford-forumet. Bromsarna har dock gnisslat vid start/stopp samt långsamma inbromsningar i 3 månader nu sen jag bytte dem. Kan man göra något åt detta eller är det bara till att byta bromsbelägg och se om det hjälper? Bromsarna funkar skitbra, men jag står inte ut med ljudet.

Tacksam för svar!

Edit:
Bägaren rann över när jag körde på en av Helsingborgs smågator och skulle fickparkera. Varje gång bilen rullade så vände alla på hela gatan sig och kollade på mig.

Senast redigerat av LimpanS (1 oktober 2012)

Lexus IS250 "Executive" (2006)
ironhead volvoraggare
1 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

kolla hur skivorna ser ut även beläggen låter som att dom är dåliga

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
narto
1 oktober 2012 · 30 Inlägg

Kolla så att inte själva "varnings-plåten" ligger för långt fram på ok-hållaren, kanske ligger emot bromsskivan?
titta efter spår på bromsskivan, både fram o baktill. Jag hade det problemet förut efter ett byte, gnisslade som fan..

Audi A4 Allroad "SLowroad" (2014)
Subaru Levorg GTS "Lewrx" (2016)
LimpanS
1 oktober 2012 · 351 Inlägg

ironhead skrev:
kolla hur skivorna ser ut även beläggen låter som att dom är dåliga

De har rullat ca 100 mil, på vilket sätt skulle de kunna vara dåliga då? Ser ut som nya fortfarande.

Lexus IS250 "Executive" (2006)
zshoe Kokar ris
1 oktober 2012 · 923 Inlägg

och allt är rengjort ordentligt så att klossarna glider fritt, men inte glappar i okhållaren?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 oktober 2012 · 10 427 Inlägg

Är det inte någon form av inslitnings-lager av något annat material på bromsbeläggen som låter illa då?
Kanske blir bättre efter några hundra mil wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
baltis
3 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

Det är inte någon form av sportbromsar då? Dom gnisslar nämligen galet mycket... ju mer gnissel dessto hårdare (och fränare big_smile ) klossar... att sen 99,9% av sveriges befolkning inte vet om det utan tror att din bil är trasig får man leva med... för när den där promillen hör/ser dig så kommer du få ett brett leende big_smile

LimpanS
3 oktober 2012 · 351 Inlägg

cenoxide skrev:
och allt är rengjort ordentligt så att klossarna glider fritt, men inte glappar i okhållaren?

Inte jag som bytte dem, men jag antar att det är rätt gjort. Har dock funderat på att skruva ner det och kolla så allt är ok.

Lexus IS250 "Executive" (2006)
LimpanS
3 oktober 2012 · 351 Inlägg

steifan skrev:
Är det inte någon form av inslitnings-lager av något annat material på bromsbeläggen som låter illa då?
Kanske blir bättre efter några hundra mil wink

Hehe, inget dåligt tjockt inslitningslager i så fall tongue

Lexus IS250 "Executive" (2006)
LimpanS
3 oktober 2012 · 351 Inlägg

baltis skrev:
Det är inte någon form av sportbromsar då? Dom gnisslar nämligen galet mycket... ju mer gnissel dessto hårdare (och fränare big_smile ) klossar... att sen 99,9% av sveriges befolkning inte vet om det utan tror att din bil är trasig får man leva med... för när den där promillen hör/ser dig så kommer du få ett brett leende big_smile

De är ju faktiskt bättre än original, men några sportbromsar vet jag inte om det är.. Men det var bra du sa det, blir lättare att försvara gnisslet när man säljer bilen! "Ju mer gnissel desto bättre bromsar!"

Lexus IS250 "Executive" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 oktober 2012 · 10 427 Inlägg

LimpanS skrev:

steifan skrev:
Är det inte någon form av inslitnings-lager av något annat material på bromsbeläggen som låter illa då?
Kanske blir bättre efter några hundra mil wink

Hehe, inget dåligt tjockt inslitningslager i så fall tongue

Ptja, EBC anger iaf 60mils (300-400 miles) inslitningsperiod där man ska köra försiktigt för att slita
in beläggen mot skivorna.

http://www.ebcbrakes.com/troubleshooting.shtml

"D - BED-IN - Most noise problems come in the first few miles of use and pads must be given a chance to bed-in. Bed-in times are extended if rotor is not turned or surface is off-flat. Even the slightest hollow in the surface of the rotor can extend bed-in time up to 500 miles. Ask customers to run vehicle for at least 500 miles."

"G - ROTOR QUALITY - With many cheap import brake rotors now on the market a quality pad with good brake effect can actually damage the rotor by picking up small disc material particles which then act like a small machining tool on the remaining rotor surface. This is detected by looking at the pad surface and seeing silver particles within the pad which have been picked up from the brake disc. Solution is to either use EBC pads with Brake-InTM coating or to scuff the brake rotor with a scratch pad and remove the silver particles from within the pad surface then reinstall and try again."

baltis
3 oktober 2012 · 1 948 Inlägg
ImprezaGC8
5 oktober 2012 · 373 Inlägg

baltis skrev:
Det är inte någon form av sportbromsar då? Dom gnisslar nämligen galet mycket... ju mer gnissel dessto hårdare (och fränare big_smile ) klossar... att sen 99,9% av sveriges befolkning inte vet om det utan tror att din bil är trasig får man leva med... för när den där promillen hör/ser dig så kommer du få ett brett leende big_smile

Ultimax är väl dom snällaste EBC säljer, dom ligger under Greenstuff tror jag. Så några rejsbelägg är det knappast.

Ultimax - Greenstuff - Redstuff - Yellowstuff - Bluestuff NDX - Orangestuff

Kör själv EBCs vassaste belägg, Orangestuff och dom är knäpptysta oavsett om dom är kalla, glödheta eller blöta...

Monterade du medföljande skrikplattor mellan bromsokets kolv och bromsbelägget? Prova att fetta in anläggningsytor på belägget, inte anläggningsytan mot skivan då... wink

LimpanS
7 oktober 2012 · 351 Inlägg

Tack för svaren!

Det var faktiskt inte jag själv som monterade bromsarna, får jag erkänna. I brist på mekplats lät jag en kompis kompis göra det till mig.. Men får väl höra med honom smile

Lexus IS250 "Executive" (2006)
strandberg31
7 oktober 2012 · 2 419 Inlägg

LimpanS skrev:
Tack för svaren!

Det var faktiskt inte jag själv som monterade bromsarna, får jag erkänna. I brist på mekplats lät jag en kompis kompis göra det till mig.. Men får väl höra med honom smile

brukar lägga en speciell silikon bakpå beläggen så försvinner ljudet för det mesta! sen kan det ju vara hårde belägg somsagt och då är det ju inte mkt och göra! lite olja på skivan kanske? roll

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
LimpanS
7 oktober 2012 · 351 Inlägg

Testade det där du sa med olja på skivorna.. Gnisslet försvann direkt!

PS.
Någon som vill köpa en krockad ST220?
DS.

Lexus IS250 "Executive" (2006)
strandberg31
8 oktober 2012 · 2 419 Inlägg

LimpanS skrev:
Testade det där du sa med olja på skivorna.. Gnisslet försvann direkt!

PS.
Någon som vill köpa en krockad ST220?
DS.

åh du har humor med!! big_smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang