Mystiskt elfel på V50 -04

Magnusmartinsson
10 oktober 2012 · 9 Inlägg

Hej!

Nu är det så att min V50 -04 har drabbats utav några elfel, felen som kommer är att SRS Airbag måste servas, ABS lampan lyser samtidigt och säger att det är bromsfel, det händer även att själva mätarhuset bara slocknar efter att dessa fel kommit men efter en kort stund så börjar allt lysa igen i vanlig ordning utan att den säger någonting om ABS eller SRS Airbagen.

Sen har de även hänt att när jag ska låsa bilen låser den enbart höger sida utav bilen samt att panelen i förardörren som styr elhissar inte kan manövrera elhissarna alls men på alla andra dörrar funkar de utmärkt att köra ner dem.

Och i en del av gångerna jag har försökt starta bilen och satt i nyckel i tändningslåset har inte klicket av rattlåset kommit och har då inte alls kunnat starta bilen innan jag har låst och låst upp den några gånger och då först har rattlåset reagerat på att nyckel sitter i.

När bilen har stått en stund fungerar allt som normalt igen en längre stund innan alla fel återigen har uppkommit.

De jag har provat göra hittils är att byta ut batteriet mot ett nytt då de gamla suttit i sedan bilen var ny alltså sedan -04a, och det hjälte inte alls har även mätt upp om generatorn laddar och får då värdet 14,2v mellan polerna så då ska de väl inte vara något problem med generatorn vad jag förstått? sedan har jag även kollat alla säkringar och reläer i den främre säkringsboxen som sitter i motorutrymmet och där verkade allt vara okej.

Sedan har jag även noterat att när jag vrider på tändningen så är det ett sorts surr som slår igång inuti kupén och efter att ha lyssnat över allt har jag kommit fram till att "surret" kommer ifrån panelen bakom mitt konsolen.
Sen när jag har stängt av tändningen så håller sig surret igång ca 3minuter efter att jag stängt av bilen innan det upphör och trycker man lätt på panelen under tändningslåset så dämpas "surr" ljudet lite, så jag har börjat fundera på om detta kan ha nåt att göra med mina elfel då alla elfel alltid uppkommit när surret låter, så kan det ha någon sammankoppling?

Hade varit ytterst tacksam om någon hade haft nån aning om varför dessa fel uppstår då jag hade behövt bilen till helgen för en längre inbokad resa.
Tack på förhand!

Mvh Magnus.

Volvo V50 t5 "Fast5" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 oktober 2012 · 17 559 Inlägg

I en modern bil är det ett flertal små datorer som sköter om bilen och dess hjälpsystem. En dator kan till exempel både styra torkare, lås och kupefläkt, som exempel. Att säga vad din bil lider av är i princip omöjligt utan att läsa av dess OBD2-uttag. Där kommer du -förhoppningsvis- får svart på vitt vad som strular. Detta gör i stort sett alla verkstäder idag. Det går även bra att köpa en egen sådan för ca 600:- så har man en själv...

V50 har problem med ABS-enheten som kan strula. På Ford Focus byttes denna som goodwill rätt länge. I Volvos fall som är samma grejer vill de inte veta av problemet.


Mvh

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Equinox Kicka Laddtryck !
11 oktober 2012 · 319 Inlägg

Kolla kabelmattan till förardörren, Kablarna brukar gå av och då får du en de symptomen du beskriver med dörren.

Har bytt mängder BCM på goodwill/garanti, inte direkt hela sanningen.

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang