6719
Sök

Inspelningstiden? Viktigt?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
Tjenare fick precis in en av mina nya bakhögtalare i bilen, ivrig som fan !

Orginal på vänster sidan och Kicker Es65 på högersidan, provade att switcha mellan orginal och Kicker, till min stora fasa så lät fan orgialet precis likadant det brusade dock mera om den diskanten, men kickern slog igenom tidigare :S, har det med inspelnings tiden å göra ?

Kommer Kickern bli bättre efter nått visst antal timmars spelande ?

Bilder finns att tillgå på orgialet och kickern på http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 01&p=7

Mvh Emil, tacksam för vettigt svar, vet att det inte är värsta grejjerna i världen men när man pyntat 1000lapp (ink addapterringar) så vill man ju att det ska låta bättre än det var innan !
Senast redigerat av tsdi (20 mars 2007)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Kettunen
20 mars 2007
Kanske ett mindre steg till dom då?
Vet inte hur det fungerar med sånna. Men med bas är det ju rätt viktigt att spela in skiten innan du maxar stereon
Senast redigerat av Kettunen (20 mars 2007)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:

Mjo har köppt ett Gas alpha x4 som kommer i snart, men han sa att det skulle bli klart mkt bättre än orginal ÄVEN om man drev dom på bilens skit förstärkare tongue

Kettunen
20 mars 2007
tsdi skrev:
Kettunen skrev:

Mjo har köppt ett Gas alpha x4 som kommer i snart, men han sa att det skulle bli klart mkt bättre än orginal ÄVEN om man drev dom på bilens skit förstärkare tongue

Men det beror ju på vad du har för stereo oxå. om vi säger att du har en på 4x45Watt Och testar på en stereo med 4x50 Watt mosfet så är det en jäkla skilldnad på ljud.
Sen får du ju va nogran med + & -
Senast redigerat av Kettunen (20 mars 2007)

Solfilmsmontör
950 Inlägg
21 mars 2007
Kettunen skrev:
tsdi skrev:
Kettunen skrev:

Men det beror ju på vad du har för stereo oxå. om vi säger att du har en på 4x45Watt Och testar på en stereo med 4x50 Watt mosfet så är det en jäkla skilldnad på ljud.

Man har ju också sett de huvudenheterna som leverar 4x70 som blir utklassade av tex. andra kända märkes stereo's som bara ger 4x45. Kan bero på att de ger ett renare ljud kanske. Men steg är till o rekommendera när de gäller lite dyrare eftermarknads högtalare.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Kornz skrev:
Kettunen skrev:
tsdi skrev:

Man har ju också sett de huvudenheterna som leverar 4x70 som blir utklassade av tex. andra kända märkes stereo's som bara ger 4x45. Kan bero på att de ger ett renare ljud kanske. Men steg är till o rekommendera när de gäller lite dyrare eftermarknads högtalare.

Jo alltså steget är ju på G, men min fråga är så jag kan sova i natt, har det med inseplnings tiden å göra ? har för mig att mitt framsystem lät skit rent ut sagt i början ! men vart bättre med tiden.

281 Inlägg
21 mars 2007
när du koplar dit slutsteget kommer det låta bättre... Går inte att driva högtalarna på ett bra sätt med bara huvudenheten... Om du inte har JVC vill säga wink

mvh Jonas

96 Inlägg
21 mars 2007
Steget kommer naturligtvis göra sitt...

Men som svar på din fråga:
Inspelningstiden spelar jävligt stor roll.
De du haft hitills har suttit och studsat fram å tillbaka ett tag. De nya har säkerligen legat på nån hylla i ett par månader (år?), splirrans gummi mm. Gissa om det är styvt till en början...

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

735 Inlägg
21 mars 2007
Ja du ska att spela in dom ett tag så dom får mjuka upp sig, annars "kan" dom gå sönder om du spelar högt....

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
norrloader skrev:
Steget kommer naturligtvis göra sitt...

Men som svar på din fråga:
Inspelningstiden spelar jävligt stor roll.
De du haft hitills har suttit och studsat fram å tillbaka ett tag. De nya har säkerligen legat på nån hylla i ett par månader (år?), splirrans gummi mm. Gissa om det är styvt till en början...

Okej tack det jag ville höra så jag kan andas ut nu smile

6 851 Inlägg
21 mars 2007
Japp, ge det några timmars spelande så skall du se att de kommer låta bättre med enbart din cd. Kopplar du sedan på ett steg så låter det ännu bättre.

1 631 Inlägg
21 mars 2007
tsdi skrev:
Bilder finns att tillgå på orgialet och kickern på http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 01&p=7

Det ser ut som att monteringen inte är tillräckligt bra. Sitter elementet i dörrsidan, utan förstärkning? Minsta lilla flex och du tappar bas och kvalité. Elementet måste sitta helt stumt.

Sen ska du räkna med en vecka eller två innan elementen "släpper" och börja låta som tänkt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
tsdi skrev:

Det ser ut som att monteringen inte är tillräckligt bra. Sitter elementet i dörrsidan, utan förstärkning? Minsta lilla flex och du tappar bas och kvalité. Elementet måste sitta helt stumt.

Sen ska du räkna med en vecka eller två innan elementen "släpper" och börja låta som tänkt.

Okej ! ska försöka fixa dit dom bättre då! vill ju inte demolera mammas bil helt !
Något irriterande när inte adappterringen gör så det är tätt i dörrsidan ! ska ju gå att sälja skiten sen också !
inte för dom lär kolla hur det serut i dörren men ändå !

Fri fart för ett fritt folk!
15 190 Inlägg
21 mars 2007
man blir lätt lurad och besviken när man monterar in lite värre grejer än orginal

orginalet kanske spelar riktigt skapligt eftersom dom är lättdrivna och matchar bättre med en vanlig enhet och dom högtalarna kanske ligger på 15-30watt

medans dom mesta vättiga framsystem kräver minst 60watt för att börja orka spela bra

fast jga vetetusan om jag skulle ens orka sätta i ett gas x4steg så höjdar bra är dom inte direkt  men till ett framsystem kanske det fungerar men det fungerar iallfall inte till basar sad

Kör fort så hinner inget hända...

Egenföretagare
2 496 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Growe skrev:
man blir lätt lurad och besviken när man monterar in lite värre grejer än orginal

orginalet kanske spelar riktigt skapligt eftersom dom är lättdrivna och matchar bättre med en vanlig enhet och dom högtalarna kanske ligger på 15-30watt

medans dom mesta vättiga framsystem kräver minst 60watt för att börja orka spela bra

fast jga vetetusan om jag skulle ens orka sätta i ett gas x4steg så höjdar bra är dom inte direkt  men till ett framsystem kanske det fungerar men det fungerar iallfall inte till basar sad

Hehe skulle du orka för 500kr ? smile
Mjo precis så är det nog att det som sitter orginal är precis lagom avstämt för att spela med en "vanlig" enhets effekt !
Gaset måste ju vara bättre med sina 4x50w rms (dom sja säger 4x100 men jag antar det är ca 50rms) måste ju vara bättre än bilens typ 4x15rms tongue

Sök