Inkoppling av delningsfilter

Rickykling
2 november 2012 · 180 Inlägg

Hej!

Jag köpte ett nytt framsystem då detta delningsfilter x2 följde med:

Audiophile PRO APX2
http://www.cdsprodukter.se/images/productpics/600312.jpg

För er som inte ser så står det:

T+
T-
W-
W+
INH-
INH+
INL-
INL+

Jag ska alltså koppla det ena filtret till min högra midbas samt diskant, och den andra på vänster sida.. Då är frågan, hur ska jag koppla i denna?
Aldrig ens sett ett delningsfilter ikopplat någon gång!


Följde inte med någon instruktionsbok!
Tack smile

Senast redigerat av Rickykling (2 november 2012)

Noiseprojekt
2 november 2012 · 1 523 Inlägg

T= Tweeter (Diskant)
W= Woofer (Bas)

Men vad INH och INL står för har jag ingen aning om!
Har jag aldrig sett innan!

Men tror det är INLow och INHigh, så koppla på INH!
Alltså från stereon/slutsteg till INH

Rickykling
2 november 2012 · 180 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
T= Tweeter (Diskant)
W= Woofer (Bas)

Men vad INH och INL står för har jag ingen aning om!
Har jag aldrig sett innan!

Men tror det är INLow och INHigh, så koppla på INH!
Alltså från stereon/slutsteg till INH

Vad jag har förstått så ska det se ut på följande sätt:

http://i49.tinypic.com/fny8nc.jpg

Resten förstår jag inte riktigt!

Noiseprojekt
2 november 2012 · 1 523 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107608/107608-9e8727bc16b05c5cff34c721d82b15b7.jpg

Rickykling
2 november 2012 · 180 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/108/107608/107608-9e8727bc16b05c5cff34c721d82b15b7.jpg

Varför tänkte inte jag med på att man ska rita pluss som röd? aja haha!
Tack så mycket! smile

Noiseprojekt
2 november 2012 · 1 523 Inlägg

Inte alltid så lätt..
Jag får hjärnsläpp jämt så

Rickykling
2 november 2012 · 180 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Inte alltid så lätt..
Jag får hjärnsläpp jämt så

Vart brukar vara bra ställen att lägga delningsfilter på? Viktigt att man just skruvar dit dem?

Lonefox Bad music kills good sound
2 november 2012 · 7 241 Inlägg

Antingen separata kablar in till INH resp INL eller bygla små kablar mellan dessa plintar då filtren är anpassade för bi-wire (separata kablar) eller bi-amp (separata steg) till resp element.
Dubbelkolla att du inte har en bygel på kretskortet för att välja gemensam ingång eller bi-ingång....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rickykling
2 november 2012 · 180 Inlägg

Lonefox skrev:
Antingen separata kablar in till INH resp INL eller bygla små kablar mellan dessa plintar då filtren är anpassade för bi-wire (separata kablar) eller bi-amp (separata steg) till resp element.
Dubbelkolla att du inte har en bygel på kretskortet för att välja gemensam ingång eller bi-ingång....

Ser ut på detta sätt:

http://i46.tinypic.com/2d0ghzo.jpg

Rickykling
2 november 2012 · 180 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
T= Tweeter (Diskant)
W= Woofer (Bas)

Men vad INH och INL står för har jag ingen aning om!
Har jag aldrig sett innan!

Men tror det är INLow och INHigh, så koppla på INH!
Alltså från stereon/slutsteg till INH

Enligt denna http://mediacdn.jlaudio.com/media/mfg/9 … 1319753273

(Scrolla till sid 3)

Så verkar det som att de kopplar från stereon till INL istället, om man ska köra på standard-grejen.
Fattar inte det där med Bi-Wire.

Drönirettab
2 november 2012 · 21 761 Inlägg

Då kan du i så fall göra på det sättet, koppla in på INLow. De två byglingarna till höger på bilden sätter du på "STANDARD", det borde innebära att filtret fungerar på vanligt sätt. Byglingen till vänster kan du sätta på "NORMAL" och byglingen i mitten kan du sätta på "REF".

Bi-Wire är när man drar separata kablar från förstärkaren till varje högtalarelement, med varsin filterdel. I vanliga fall drar man ju bara en kabel till delningsfiltret, sedan går kabel från filtret till varje element. Tydligen anses det bli bättre ljudkvalitet när man använder sig av Bi-Wire enligt info på nätet, men alla är inte överens om detta. smile

Googla gärna så får du reda på mer.

Rickykling
2 november 2012 · 180 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då kan du i så fall göra på det sättet, koppla in på INLow. De två byglingarna till höger på bilden sätter du på "STANDARD", det borde innebära att filtret fungerar på vanligt sätt. Byglingen till vänster kan du sätta på "NORMAL" och byglingen i mitten kan du sätta på "REF".

Bi-Wire är när man drar separata kablar från förstärkaren till varje högtalarelement, med varsin filterdel. I vanliga fall drar man ju bara en kabel till delningsfiltret, sedan går kabel från filtret till varje element. Tydligen anses det bli bättre ljudkvalitet när man använder sig av Bi-Wire enligt info på nätet, men alla är inte överens om detta. smile

Googla gärna så får du reda på mer.

aa okej, tack för svaret!
Har nu ändrat byglarna!
Men då fattar jag det här som att jag helt enkelt ska koppla från stereon till INL+/- helt enkelt? smile

jaha okej, men tror jag kör på standard, då det känns enklast att koppla för mig som är nybörjare!smile

Drönirettab
2 november 2012 · 21 761 Inlägg

Ja, koppla in på INL eftersom det rekommenderas i den där länken. Personligen tror jag inte att den vanliga svensson skulle märka skillnad om man kopplade till INH, men det är bara en gissning. smile

De olika inställningarna i mitten borde vara för diskanten, man kan dämpa ljudet med de db som står på kretskortet. Ibland kan diskanten behöva dämpas av en eller annan anledning, därför finns såna valmöjligheter.

Inställningarna till vänster tror jag är för att minska/öka delningsfrekvensen en aning hos midbasen, men där är jag inte alls säker.

Rickykling
2 november 2012 · 180 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, koppla in på INL eftersom det rekommenderas i den där länken. Personligen tror jag inte att den vanliga svensson skulle märka skillnad om man kopplade till INH, men det är bara en gissning. smile

De olika inställningarna i mitten borde vara för diskanten, man kan dämpa ljudet med de db som står på kretskortet. Ibland kan diskanten behöva dämpas av en eller annan anledning, därför finns såna valmöjligheter.

Inställningarna till vänster tror jag är för att minska/öka delningsfrekvensen en aning hos midbasen, men där är jag inte alls säker.

aa okej!smile
Jo det är bra att man kan ställa in det i alla fall! Får helt enkelt lyssna mig till och justera efter mina behov smile

Tack så mycket för hjälpen!

Lonefox Bad music kills good sound
3 november 2012 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, koppla in på INL eftersom det rekommenderas i den där länken. Personligen tror jag inte att den vanliga svensson skulle märka skillnad om man kopplade till INH, men det är bara en gissning. smile

De olika inställningarna i mitten borde vara för diskanten, man kan dämpa ljudet med de db som står på kretskortet. Ibland kan diskanten behöva dämpas av en eller annan anledning, därför finns såna valmöjligheter.

Inställningarna till vänster tror jag är för att minska/öka delningsfrekvensen en aning hos midbasen, men där är jag inte alls säker.

Du har så rätt så. smile

Rickykling skrev:
aa okej!smile
Jo det är bra att man kan ställa in det i alla fall! Får helt enkelt lyssna mig till och justera efter mina behov smile

Tack så mycket för hjälpen!

Mkt därför dessa möjligheter finns. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang