Nytänkande för stance, ATV fälgar på bil??

Failip
5 november 2012 · 29 Inlägg

Tja!
klicka runt på fälghemsidor och hamnade tillslut på en sida som har ATV fälgar.
vad jag la märke till var att de har bra mått på små och breda fälgar, och inte till farligt stor peng heller för den delen! visst har de olika bultdelning, men spacers är ju alltid ett alternativ!
Om man tänker på storlekar, bredd, höjd osv så skulle det vara ett bra alternativ för en som kör ex. stance!
Vad jag undrar över är, skulle sådanna fälgar klara hastigheterna man kör i med bil? alla påsfrestningar hit och dit?
Skulle det funka? vad tror ni?

Subaru Legacy 2.5 BP "Static Poke" (2004)
Subaru Outback 2.5L "MaN SänKEr iNtE eN OuTbAcK" (2005)
Opel Kadett B 1.2 S "Senapsgulingen från -73" (1973)
Marlboroman
5 november 2012 · 8 228 Inlägg

Hastigheten kansek dem klarar, men dem orkar antagligen inte bära vikten. Helt plötsligt ska ju en fälg bära lika mycket som alal 4 ska göra normalt på en atv. Ett alternativ annars är ju att elta efter fräna sälgar till den gamla riktiga hundkojan. Till dem finns det ju en hel del fränt, men dock inte billigt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
schnauz
5 november 2012 · 1 758 Inlägg

Googlade och hittade följande text på en försäljares hemsida (15" alu-fälgar):

"Framtagna för att vara de starkaste ATV/UTV fälgarna tillgängliga.
Klarar laster på upp till 297 kilo."

Bjork OEM <3
5 november 2012 · 6 957 Inlägg

Borde det inte vara 297 kg per axel då? Sjukt dålig på ATV.

Men jag gillar idén med ATV-hjul SKARPT!!

OEM <3
Failip
6 november 2012 · 29 Inlägg

FAN fundersam över detta, blir ju fett sugen, skulle sitta som handsken på handen på min kadett!
så hur menar ni nu då,  297kg per hjul (axel), eller 297 kg totalt över alla 4 fälgar?? Får snuskigt stor lust att experimentera...

Bjork skrev:
Borde det inte vara 297 kg per axel då? Sjukt dålig på ATV.

Men jag gillar idén med ATV-hjul SKARPT!!

schnauz
6 november 2012 · 1 758 Inlägg

297 kg per fälg var det.

Failip
6 november 2012 · 29 Inlägg

Tror bestämt det är per hjul eller axel de 297kg gäller, för när man kollar upp ex. en UTV (en fyrhjuling med hytt typ) så finns det vissa som väger över 500 kg, samt att den ska ju ta en hel del stryk när man kör i skogen etv, så jag vill faktiskt tro att varje fälg klarar 297 kg. Detta betyder (om jag nu har rätt) att det faktiskt borde fungera på min vil vars vikt är ca. 900 kg utan förare, och fälgarna tsm (297x4=1188), så varför inte?
jag ser GÄRNA att nån som är insatt i ATV kommenterar detta inlägg och slänger lite ljus över dessa galna idéer smile

Failip skrev:
FAN fundersam över detta, blir ju fett sugen, skulle sitta som handsken på handen på min kadett!
så hur menar ni nu då,  297kg per hjul (axel), eller 297 kg totalt över alla 4 fälgar?? Får snuskigt stor lust att experimentera...

Bjork skrev:
Borde det inte vara 297 kg per axel då? Sjukt dålig på ATV.

Men jag gillar idén med ATV-hjul SKARPT!!

Emilius Avstängd
7 november 2012 · 1 714 Inlägg

Vilken del av HJULET är det som inte pallar vikten då?

Är det fälgen eller däcket? Kan tänka mig att det är däcket.

Biltema säljer även whitespoke 4x100 i 13" som inte pallar vikten för en bil men det är nog det undermåliga däcket snarare.

IX ____________________________________
7 november 2012 · 1 340 Inlägg

Failip skrev:
Tror bestämt det är per hjul eller axel de 297kg gäller, för när man kollar upp ex. en UTV (en fyrhjuling med hytt typ) så finns det vissa som väger över 500 kg, samt att den ska ju ta en hel del stryk när man kör i skogen etv, så jag vill faktiskt tro att varje fälg klarar 297 kg. Detta betyder (om jag nu har rätt) att det faktiskt borde fungera på min vil vars vikt är ca. 900 kg utan förare, och fälgarna tsm (297x4=1188), så varför inte?
jag ser GÄRNA att nån som är insatt i ATV kommenterar detta inlägg och slänger lite ljus över dessa galna idéer smile

Failip skrev:
FAN fundersam över detta, blir ju fett sugen, skulle sitta som handsken på handen på min kadett!
så hur menar ni nu då,  297kg per hjul (axel), eller 297 kg totalt över alla 4 fälgar?? Får snuskigt stor lust att experimentera...

Bjork skrev:
Borde det inte vara 297 kg per axel då? Sjukt dålig på ATV.

Men jag gillar idén med ATV-hjul SKARPT!!

Vilka ideér tongue

Du måste ju också ha koll på viktfördelningen, bilen lär ju vara tyngre i fronten, så framhjulen inte överstiger max vikten
Vissa trafikplatser har ju fordonsvågar som alltid står på, har du nära kan man lätt få reda på fördelningen smile

Dra iväg ett mail till säljaren, inte att du vill ha någon garanti på att det funkar på en bil, men vad han tror, de har oftast bra koll smile

Senast redigerat av RightFront (8 november 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
DusanMandick Random Hero
8 november 2012 · 4 047 Inlägg

däck o fälg pallar det mesta, jobbar på ett ställe som är arctic cat återförsäljare, vi har vart ute och åkt en del ute i skogar mm. vi har en 1000cc med lite extrautrustning som ligger på 400kg torrvikt, jag har hoppat ett antal gånger med den o landat på asfalt, sten, grus mm. Har aldrig sett nån antydan att en fälg eller däck ger vika eller ens att en fälg spruckit.

men naven är jäääääkligt små på dom, om man ska svarva upp till tex 60.1 i navhål så har du inte mycket yta kvar till bultarna.... det är nog där hållbarheten sviker

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang