2124
Sök

El fel bmw e34

30 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Tjenare!

Har som sagt en Bmw e34 -95,
När jag köpte bilen fungerade allt som det ska men efter att jag hade installerat en baslåda med steg så började centrallåset krångla.
Man kan använda nyckeln för att låsa dörrarna men inte att låsa upp, något underligt som jag har hittat är att ifall passargerar dörrens låspinne är i låst läge så slutar det mesta utav elektroniken i bilen fungera såsom taklucka, elhissar, vindrutetorkarn och även ibland så går det inte att starta bilen, låser man upp dörren så fungerar allt utom centrallåset.

Centrallåset fungerar från och till, ibland när man låser bilen in i från så kan hela bilen låsas men ibland händer det ingenting. Också ifall man låser bilen in i från och sedan låser förardörren ut i från med nyckeln så kan varningsblinkersna gå i gång. Så varje gång jag ska låsa bilen får jag först låsa förardörren med nyckeln och efter det passargerar dörren med nyckeln.

Som ni ser så är det många konstiga fel, tror verkligen inte att detta kan bero på att jag har installerat en baslåda med steg i bilen men kan det ha hänt något när jag kopplade ur batteriet?
Har även läst att ibland kan man behöva göra en initering på sina nycklar för att centrallåset ska fungera som det ska, någon som vet något om detta?

Kan det vara någon box som spökar? kortis någonstans?

Tacksam för hjälp!

/Mathias

242 Inlägg
16 juli 2012
tveksamt att det beror på baslådan.
gissar på att bilen har startspärr?
vet att polarns c-lås gick sönder på hans 540 e34
och drog han inte upp låspinnen på passagerardörren så startade inte bilen.

eftersom det enligt din beskrivning strular som mest när passagerardörren är låst skulle jag ta och titta till kablarna vid gummigenomföringen till dörren, kan vara nån kabel som är av och ligger och kortsluter så det mesta får spel.
varningsblinkersen KAN KANSKE vara en varning för bilen inte vet att passagerardörren är låst, en gissning bara.

lycka till! smile

30 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Ok, jag får kolla på dom kablarna.

Det verkar ju som att det kan vara någon kabel som ligger i kläm eller nått eftersom det inte alltid strular, för att ibland så kan till och med elektroniken fungera ifall låspinnen är nere.

Återkommer senare med svar

30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Hej igen!

Har kollat där kablarna går in i dörren fast gummit som var runt satt fast och hittade inget sätt att få loss det utan att ta sönder.
Men från det jag kunde se så var det inga hack eller märken på det så jag antar kablarna inne i också borde vara hela.

242 Inlägg
19 juli 2012
gummit sitter skruvat, 2 st typ 7mm skruvar.
lossa dom så ska du kunna få bort det, man brukar inte kunne se någon åverkan på gummit men kablarna kan vara av ändå

30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Tjulin skrev:
gummit sitter skruvat, 2 st typ 7mm skruvar.
lossa dom så ska du kunna få bort det, man brukar inte kunne se någon åverkan på gummit men kablarna kan vara av ändå

hmm då måste nog jag ha kollat på fel ställe, det jag kollade på är precis över gängjärnet till dörren där det är ett gummi överdrag.

242 Inlägg
19 juli 2012
kan ta ett foto på min bil imorgon hur det ser ut

30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Tjulin skrev:
kan ta ett foto på min bil imorgon hur det ser ut

Gärna! ifall du har lust så skulle det uppskattas!

242 Inlägg
20 juli 2012
vid cirklarna sitter skruvarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25583/25583-68953d9cb7e25e2d77f9707276fb790a.jpg
Senast redigerat av Tjulin (20 juli 2012)

30 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare

ok, får ta och kolla på det igen

30 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare

Jag lossade där och kunde inte hitta några kabar som var sönder eller avskavda. lossade även på andra sidan och samma där

25 Inlägg
14 november 2012
tja ni som kan bmw äger en bmw e34 touring 525 i har en fråga mitt batteri tog slut i nyckeln o nu måste ja installera nyckelm hur gör man tack på förhand

Sök