Framsystem

Datagjord
23 mars 2007 · 62 Inlägg

Att framsystemet ärvitkgit har jag förstått men hur vitkgit!? tongue

Behöver man ha ett kit med delningsfilter eller duger en vanlig koaxial bra. Ska man ha 5,25 eller 6,5.

Jag har kikat lite hos BRL och de verkar ha en del sjysst...

Vad säger ni experter!? De verkar promota som fan för Infinity och Rockford Fosgate.
-Det är ju märken man känner igen klinga i örat.

HJÄLP MIG! wink

TT-Avant
23 mars 2007 · 6 851 Inlägg

Coax funkar, men har tyvärr oftast dåliga filter med följd av att ljudkvalitén blir lidande. Får du plats med 6½" så vist är det bra. Men inte alltid att detta får plats utan större ombyggnad.
Vad skall det sitta i för bil och hur skall du driva dessa högtalare?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
tsdi Egenföretagare
24 mars 2007 · 2 496 Inlägg

Ofta kan det la vara bra met ett kitt så man får upp diskanten ( på typ instrumentbräda / a-stolpe) ?
Om elementet sitter nere i dörren så blir ju diskent spridningen från en caox ganska så kass.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Datagjord
25 mars 2007 · 62 Inlägg

Jag har inte riktigt bestämt mig. Man kan ju köra framsystemet på huvudenheten väl eller hur?
-Men hur dåligt blir det isåna fall? Vad måste det isåfall vara för steg till framsystemet och hur fattig blir man på ett sådnt?

Det där med koax vs kitsystem... hur avancerat är det att plocka upp diskanten i typ A-stolpen? Hur gör man?

Jag åker en liten Peugeot 206 och har två 10" basar och 6*9:or i hatthyllan så vad rekomenderas för framsystem?

lmoberg
25 mars 2007 · 542 Inlägg

Klart att det funkar att köra fram på steroen. Men skulle satsa på att köra framsystemet på ett slutsteg om du nu inte har delningsfilter i stereon. Dela bort frekvenser under 80-100 på framsystemet.
Om du får plats med 6.5" så kör på det.
Mycket pop och rock -> JBL
Hifi -> JL
Om du vill kompromissa där emellan så kör på DLS MS6A

Datagjord
25 mars 2007 · 62 Inlägg

Okej jo steg är alltså att föredra!? Jag hajjar!
Men om jag förstått rätt så är 6,5:or att satsa på. 5,25 blir för klent till mitt övriga system, eller?
Men sen då? Krävs att jag satsar på ett kit eller kan jag bara köra med koax?
Hur välja mellan 2 och 4 ohm?

Någon som monterat diskanter i A-stolparna. Jag har nämligen ingen aning om hur man går tillväga.

Kornz Solfilmsmontör
25 mars 2007 · 947 Inlägg

Datagjord skrev:
Okej jo steg är alltså att föredra!? Jag hajjar!
Men om jag förstått rätt så är 6,5:or att satsa på. 5,25 blir för klent till mitt övriga system, eller?
Men sen då? Krävs att jag satsar på ett kit eller kan jag bara köra med koax?
Hur välja mellan 2 och 4 ohm?

Någon som monterat diskanter i A-stolparna. Jag har nämligen ingen aning om hur man går tillväga.

Angående diskaterna i a-stolpen så får man ta och riva loss inredningen som sitter vid a-stolparna sen så får man helt enkelt plasta ut en form och göra en riktig baffel att sätta diskanten i. Detta är oftast inte jätte billigt och tar tid.

Kit system är att föredra och ett steg som driver på de. Tror inte man får någon märkant skillnad om man kör de på huvudenheten. Kolla gärna upp vad som sitter orginal i dinna dörrar innan du beställer system för om du beställer nått som är större så kan en stor modifikation krävas.

Sen får man ju ta och hitta ett system som passar just dig. Det bästa är ju igentligen om man kan provlyssna grejorna innan man köper.

Några sidor som är rekommenderade att titta på;

www.nardik.se
www.blekingebilradio.se
www.dbakuten.se

Där finner du lite mer utmärkande märken än de BRL säljer till hyffsad peng. Hoppas mitt svar hjälpte dig en bit på vägen iaf.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
kannringen
25 mars 2007 · 11 Inlägg

Det sitter 6,5:or i 206 fram i dörrarna.Men som övriga säger,köp ett kit system.Blir nog bra.

Alfa Romeo 155 -95
============
www.alfapower.nu
Datagjord
25 mars 2007 · 62 Inlägg

Okej så kitsystem är att föredra men om man är lite nybörjare är inte A-stolparna att rekomendera? Vart då göra av diskanterna för att få ett hyfsat enkelt montage och bra ljud? Är det något mer att tänka på i gämförelsen mellan koax och kit än att man måste göra av diskanten någonstans i ett kistsystem?

ironhead volvoraggare
25 mars 2007 · 4 776 Inlägg

Datagjord skrev:
Okej så kitsystem är att föredra men om man är lite nybörjare är inte A-stolparna att rekomendera? Vart då göra av diskanterna för att få ett hyfsat enkelt montage och bra ljud? Är det något mer att tänka på i gämförelsen mellan koax och kit än att man måste göra av diskanten någonstans i ett kistsystem?

du kan ju om du inte ärså himla seriös sätt på dubbelhästande tejp på diskanterna och ha dom på brädan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
tsdi Egenföretagare
25 mars 2007 · 2 496 Inlägg

Datagjord skrev:
Okej så kitsystem är att föredra men om man är lite nybörjare är inte A-stolparna att rekomendera? Vart då göra av diskanterna för att få ett hyfsat enkelt montage och bra ljud? Är det något mer att tänka på i gämförelsen mellan koax och kit än att man måste göra av diskanten någonstans i ett kistsystem?

Vet ju inte hur du vill att det ska seut, men jag monterade mina diskanter till bakdörrarna "utanpå" det går en list i bakdörrarna på de flesta bilarna, på a4an är den listen lite försänkt, så jag valde att placera diskanten på den, enligt mig ser det helt okej ut !

(Bilder finner du i min "projekt" tråd) (mitten sid 3)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 01&p=3

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Vogge
25 mars 2007 · 494 Inlägg

om du inte vill göra några större ingrepp så kan du ju alltid bara borra ett hål i instrumentbrädan och sänka der diskanterna i. de flesta nya diskatener är gjorda så att de inte är livsviktigt att de placeras rakt mot lyssnaren.
eller om du har en platts för högtalare på instrument brädan redan kan du ju sätta diskanterna där den gamla högtalaren satt och sen 6´5orna i dörren.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Datagjord
25 mars 2007 · 62 Inlägg

Okej tack för alla tips!
Plita gärna ner mera om ni kommer på idéer och tankar som kanske kan hjälpa mig välja det perfekta framsystemet! wink
pussåkram

ironhead volvoraggare
25 mars 2007 · 4 776 Inlägg

lånar tråden lite eftersom jag ska bygga på mjitt framsystem också jag funderar ju på att ha 4 tummarna i orginalhålen och efter det så kommer 5.25:or sen längst ner 6.5:or ska även bygga ut lite också har en volvo 240 och kör med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang