Hjälp med kondensator *LÖST*

Woody
18 mars 2007 · 19 Inlägg

hejsan

(DLS CA12, JBL GTO1202D,21mm2, 1 ohms last=500W)

Jag har precis kopplat in slutesteget i bilen, men basen slutar/spelar ibland när jag höjer volymen, i låg volym funkar de skitbra, sen om jag höjer lite så slutar den/spelar ibland.

Inga lampor blinkar

1. Ska jag öka kabeltjockleken eller köpa en kondensator?

2. Om det är kondensator som gäller ska jag skaffa en 0.5F eller 1F?
Har läst att de bara blir bättre med 1F, men jag tävlar ju inte direkt i ljud, så om det funkar perfekt med en 0.5F så är de lungt.

3. Är det mycket skillnad på billiga och dyra kondensatorer?
två exempel;
DLS 1F kostar 1000spänn
och en Profitexx - 1F från Masterweb.se som kostar 499kr

Vad rekommenderar ni 0.5F eller 1F?
DLS kondis eller ett billigt från t.ex. Masterweb?

Edit: Lösningen var att min stereo tydligen stängde av signalerna till slutsteget, så med en gång jag provade kompisens huvudenhet så funkade de prima. Så nu har jag köpt en lite vassare kenwood.

Senast redigerat av Woody (30 mars 2007)

Aj3 Kanotist
19 mars 2007 · 58 Inlägg

Hej!

Ditt högtalarproblem kan bero på (men jag vet faktiskt inte) att slutsteget stänger av sig själv p.g.a. störningsproblem i antingen remote- eller lågnivåsignalen, hade samma problem med ett billigt bilstereo som skickade ut en icke-störningsskyddad (eller vad det  nu heter på elektronikspråk) remote-signal, vilket ledde till en spänningstopp i hela systemet när man t.ex. satte på helljusen - hör du störningar i basen när du gör det? Eller fungerar högtalaren om du startar om slutsteget så kan det vara felet. Eventuell lösning - dra en ny remote-signal från batteriet som du sätter en strömbrytare på så kan du starta om steget med en knapptryckning. smile Bättre lösning: köp ny huvudenhet från välkänd tillverkare.

Ang. kondensatorn så har jag själv en 1F DLS i krom med voltmätare till mitt 700 W RMS system, kostade mig 1000kr, har haft den i fyra år och den har fungerat perfekt. Har också bild på den här på gorg ifall du är intresserad.  Jag tror att dom rekommenderar 1F/500W RMS så det är väl att föredra mera än 0,5F... Tycker att du ska satsa på DLS om du har råd, jag vet inte vad billigare märken har att erbjuda, men som sagt, min fungerar fint. smile

Hoppas jag kunde vara till hjälp.

Mvh. André

Hastighetsskyltar är rekommendationer
Woody
19 mars 2007 · 19 Inlägg

Hejsan, tack för svaret

Jag tror dock inte slutsteget stänger av sig (vet inte säkert) För basen fortsätter alltså att spela om man höjer volymen, bara det att den spelar inte alla toner utan bara ibland, sen tar det ett tag för den att ladda upp igen och då dunkar de kanske 2-3 gånger o sen slutar den för några sekunder igen

Aj3 Kanotist
19 mars 2007 · 58 Inlägg

Ahhaaa... Okej.. smile Då kan det ju faktiskt vara så att du behöver en kondensator (tror dock inte en bas på 300W RMS kräver så mycket ström, låter mest som om något annat är fel tyvärr... Däremot blir basen mycket piggare men den bör som sagt var inte vara helslö utan heller.)

Min släkting har en 350W RMS bas med ett 300W RMS steg i en gammal sketen bil med halvdöd generator och det fungerar i alla fall. smile

Go'natt grabben! Ha d bra!

Senast redigerat av Aj3 (19 mars 2007)

Hastighetsskyltar är rekommendationer
Woody
19 mars 2007 · 19 Inlägg

Ok, nu har jag mätt och när det inte spelar så ligger batteri + slutsteg på 12.6 V utan motor
När motorn är igång och jag spelar så basen dunkar som vanligt ligger det på 14.6V
Om jag höjer volymen så att basen inte spelar så ligger båda batteri och slutsteg fortfarande på 14.6V konstant.

Vad kan det vara?

Mvh Woody

Drönirettab
19 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Eftersom inte lamporna i bilen blinkar så är det knappast för klen strömförsörjning från batteri/generator, då ligger felet hellre i att det är dålig kontakt vid tex jordanslutningen eller liknande. Jag tvivlar väldigt mycket på att en konding skulle lösa problemet.

Ojdå, nu hann du skriva mer info tydligen. Om det även är samma spänning på själva slutstegsplintarna som på batteriet så är det nog inte jorden som spökar heller.

Senast redigerat av Drönirettab (19 mars 2007)

Sharky
19 mars 2007 · 10 287 Inlägg

Titta på slutsteget och kolla om Protect lyser när du får detta problem.

/Göran

Woody skrev:
Hejsan, tack för svaret

Jag tror dock inte slutsteget stänger av sig (vet inte säkert) För basen fortsätter alltså att spela om man höjer volymen, bara det att den spelar inte alla toner utan bara ibland, sen tar det ett tag för den att ladda upp igen och då dunkar de kanske 2-3 gånger o sen slutar den för några sekunder igen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Woody
19 mars 2007 · 19 Inlägg

Nope, lampan lyser grönt och fint hela tiden

Är ute just nu och jordar på ett annat ställe.
Nu sätter jag den rätt i plåten under mattan i bagaget.

Woody
19 mars 2007 · 19 Inlägg

Ok nu är jag klar med nya jorden.

Samma värden som förra jorden, och samma resultat på basen. Det är då bara fan va de ska krångla.

Vad jag kan säga mer är att när basen klipper och börjar lira när den vill så sprakar det äna till i högtalarna fram. Varje gång jag basen slutar o lira konstant så sprakar det till.

har provat att köra i 1ohm, 4ohm och 2ohm med bara en talspole igång, inget funkar

Några mer förslag?

Senast redigerat av Woody (19 mars 2007)

Woody
25 mars 2007 · 19 Inlägg

Hallå igen.

Har precis provat med uteslutningsmeteden lite, och jag använde min kompis slutsteg, DLS A6 och min baslåda och kopplade in i min bil, med samma kablar som förut och det funkade felfritt. Funkade skitbra. Men inte med mitt eget Steg, CA12.

Nåt mer jag kan säga är att om vi körde kompisens A6 och hans DLS UR12, Så uppstod precis samma problem som tidigare, att den la av efter en viss volym.

Om jag körde med mitt slutsteg och min bas, så rör sig inte högtalarkonen någonting nästan. Däremot med A6:an så rör den sig mkt mer och låter mkt mer.

Är det mitt slutsteg det är fel på då eller?

HampZZ Proffs
25 mars 2007 · 222 Inlägg

Lånar din tråd lite om det är okej annars får du hojta till..

men hur kopplar man in en kondensator på säkraste sätt?

har en äldre modell MDS utan säkringar osv..lite respekt för dom där rackarna hehe

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
HampZZ Proffs
25 mars 2007 · 222 Inlägg

låter nästan som du har glapp någonstans..

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Kettunen
25 mars 2007 ·

Har du inga SÄKRINGAR emellan steget & Kabeln (A)???? Det måste du har annars smäller ditt steg så fort den blir överbelastad.


Ang kondensator så e det bara att koppla in. Dock dra ut + Kabeln innan du börjar så du inte sabbar nått smile

HampZZ Proffs
25 mars 2007 · 222 Inlägg

hum du missförstog nog :S klart som F att man har säkringar..men inte på kondringen..som alla NYA modeller har..

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Dj_funky
25 mars 2007 · 121 Inlägg

Hade samma problem jag, men då hade jag dragit jorden direkt från batteriet(A)  drog bara en ny kortare jordkabel så fungerade det. Mitt problem kan ha varit att den inte fick så bra kontakt med batteriet heller. men det löste sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang